• Grodfrun

Från vilken ålder är det bra med sulky?

Vi har en brio happy vagn, är extremt nöjd med den, men den är ju lite stor. Våran son är  nu 14 månader och vi funderar på att köpa en lite mer behändig vagn som kan vara bra om man inte ska gå någon längre sträcka, när man handlar osv. Är det för tidigt? funderar på om det kanske är onödigt att skaffa sån redan. Man kanske ändå mest skulle använda den andra vagnen...? Vad har ni för erfarenhet av detta. Förr eller senare kommer vi ju förstås att köpa en sulky, så det vore toppen med lite tips på bra sådana :)

• Svar på tråden Från vilken ålder är det bra med sulky?
  • Lena

Dottern vägrade sitta frammåtvänd förrän hon var 18 månader.

• Birgitta L

Svar till grodfrun:

Brio sitty är en bra och lätt sulky men du bör vänta med det till dess att din lilla är 2 år.

• gryning2

Jag kan egentligen inte svara för vi har också en Brio vagn liknande den du har (en äldre modell bara) och vi har haft samma nu i 3 år. Vi tänkte också så att vi skulle byta till sulky men har alltid gillat den vagnen så mycket att vi haft den istället. Jag tycker inte den är så klumpig.

• eec82

är väl inviduelt mitt barn sover inte i vagnen går inte så långa stunder har hänt nån gång bara å vi skaffade en brio sitty då han ville sitta framåtvänt ca 1 år å 3 månader. Fungerar superbra. Men skulle han sova mer i vagnen hade jag valt en race el spinn, el emmaljungas scooter.

Men från 6 månader står de ju om man läser om vagnarna även om jag anser de vara på tok för tidigt. Men du kan ju köpa en vagn å testa vill din lille inte sitta framåt el inte riktigt trivs ännu så kan du ju ha den gamla kvar tills ni byter lite senare.

• Norrskenet

Jag har använt sulky till mina 3 barn när de varit ca 1,5 år. Till kortare promenader, har sulkyn alltid i bilen, så kan jag ta den vid behov! Funkar bra!

• La Lola

Näe, det är inte för tidigt.

Hedda började åka framåt vid 14-15 mån o hon älskar det!

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • ThePointOfItAll

Eftersom vår kombivagn tyvärr var extremt liten(litet är tydligen standard nu förtiden) så var vi tvungna att köpa en ny när han blev 8 månader. Det blev en BRIO race som man kan ha lite liggläge i men som är mer stabil än andra sulkys, enligt mig.
    Egentligen var det för tidigt, gillade inte att han satt framåt så tidigt(han brydde sig inte dock), men det blev så ändå och han har klarat sig.

• Cia o krabaten

JAg köpte en Sitty när han var 18mån uingefär.
    Den funkar när man ska en snabbis till affären osv, men det är inget att sova i. 

• Blåklocka

Vi kombinerar vår Emmaljunga City Cross med en sulky. Det har vi gjort sedan dottern var kring året. Vi har en Babyjogger city mini. Den har liggläge och en massa finesser och är hur smidig som helst att fälla ihop och använda. Den är verkligen att rekommendera   Den är ett av mina bästa köp och vi skulle aldrig klara oss utan den. Och nej, det är inte för tidigt med sulky för din son tycker jag!

• Grodfrun
    gryning2 skrev 2010-08-08 21:51:17 följande:
    Jag kan egentligen inte svara för vi har också en Brio vagn liknande den du har (en äldre modell bara) och vi har haft samma nu i 3 år. Vi tänkte också så att vi skulle byta till sulky men har alltid gillat den vagnen så mycket att vi haft den istället. Jag tycker inte den är så klumpig.
    Kan i och för sig hålla med, man har ju vant sig vid den vagnens storlek, och som sagt jag gillar verkligen den vagnen. Men den tar ju ganska mycket plats i bilen, och ska man åka någonstans med barn så brukar det ju kunna bli en hel del packning som också ska få plats ;), Samt att den kan vara lite bökig att ta sig fram med i vissa affärer mm. Men som sagt, det är ju inte något jätte stort problem eftersom man vant sig. Men jag tycker ändå det ser behändigt ut med sulky. Dock är vi inne på att köpa en briosulky, men fyra fasta hjul, och då kanske det ändå inte blir så vansinnigt mycket  mer lättkört?
  • Grodfrun
    Blåklocka skrev 2010-08-08 22:07:45 följande:
    Vi kombinerar vår Emmaljunga City Cross med en sulky. Det har vi gjort sedan dottern var kring året. Vi har en Babyjogger city mini. Den har liggläge och en massa finesser och är hur smidig som helst att fälla ihop och använda. Den är verkligen att rekommendera   Den är ett av mina bästa köp och vi skulle aldrig klara oss utan den. Och nej, det är inte för tidigt med sulky för din son tycker jag!
    Fungerar den även bra att köra på andra underlag än asfalt? på t ex grus, snö, gräs osv.
Svar på tråden Från vilken ålder är det bra med sulky?