• tezzan2010

När går/gick ni på mamma ledighet.?

Hej!
    Jag är i v 26 och har hittills mått jätte bra..
    Ska lämna in fk papprerna idag till min chef om lön och så..
    Har valt att inte söka om havandeskapspoenning utan försöka jobba "så länge som möjligt"

Jag känner på mig att jag inte kommer kunna jobba fram till bf som är 17 november....
    Men att gå hemma två månader låter inte som en höjdare...

Hur långt innan gick ni hem från jobbet..

• Svar på tråden När går/gick ni på mamma ledighet.?
  • Lena

Jag gick hem en vecka innan bf och det var lagom för mig, gick över tiden med en vecka. Jobbar på kontor.

• tezzan2010
    Lena skrev 2010-08-09 08:29:42 följande:
    Jag gick hem en vecka innan bf och det var lagom för mig, gick över tiden med en vecka. Jobbar på kontor.
    Okey... Tufft men det kanske inte är så stressig miljö och då kan man sitta för sig själv i princip..
    Själv jobbar jag som kassörska..
    så länge jag får plats bakom kassan kommer jag försöka vara tillgänglig på jobbet..

Svårt att veta om man får ont i ryggen eller andra besvär..
  • mammapappabebis

Hej,

Med första barnet så jobbade jag till en månad innan bf, tog semester 2 veckor och begärde föräldapenning resterande två veckor. Denna gång jobbade jag till 3 augusti (bf 28:e augusti) och tog även här först semester och sedan föräldrapenning.

Jag tycker att det känns jätteskönt med lite uppladdningstid innan förlossningen, men om du inte har några specifika besvär så kanske 2 månader blir lite långtråkigt . Men tre veckor - en månad kan jag absolut rekommendera. Det gäller att vila upp sig innan nattvakandet börjar!

Lycka till!

(¯`°?.♥ Astrid 081208 + lillasyster BF 100828 ♥.?°´¯)
  • Lena
    tezzan2010 skrev 2010-08-09 08:32:12 följande:
    Okey... Tufft men det kanske inte är så stressig miljö och då kan man sitta för sig själv i princip..
    Själv jobbar jag som kassörska..
    så länge jag får plats bakom kassan kommer jag försöka vara tillgänglig på jobbet..

Svårt att veta om man får ont i ryggen eller andra besvär..
    Jodå det är stressigt. Jag jobbar med användarsupport och övervakning. Däremot är det inte särskilt fysiskt.
  • clembke

Gick hem 2 månder innan på HP (gick sen över tiden med 9 dagar).
    Det va perfekt för mig, dels för att jag pendlade med buss/tåg så det blev väldigt långa dagar o man blev trött. O sen dels för att vi flyttade in i ett hus i samma veva där vi renoverade lite så jag va sysselsatt ändå.

• tezzan2010
    mammapappabebis skrev 2010-08-09 08:32:27 följande:
    Hej,

Med första barnet så jobbade jag till en månad innan bf, tog semester 2 veckor och begärde föräldapenning resterande två veckor. Denna gång jobbade jag till 3 augusti (bf 28:e augusti) och tog även här först semester och sedan föräldrapenning.

Jag tycker att det känns jätteskönt med lite uppladdningstid innan förlossningen, men om du inte har några specifika besvär så kanske 2 månader blir lite långtråkigt . Men tre veckor - en månad kan jag absolut rekommendera. Det gäller att vila upp sig innan nattvakandet börjar!

Lycka till!
    Jo.. jag funderade på att gå 1 november.. Bf är 17.. slutet av oktober.... så man är hemma en månad kanske..
    Har dock tagit ut all semester jag hade men man kan väl köra på föräldtrar penning i 30 dagar?  eller under en månads tid
  • Lena
    tezzan2010 skrev 2010-08-09 08:36:17 följande:
    Jo.. jag funderade på att gå 1 november.. Bf är 17.. slutet av oktober.... så man är hemma en månad kanske..
    Har dock tagit ut all semester jag hade men man kan väl köra på föräldtrar penning i 30 dagar?  eller under en månads tid
    Jadå visst kan du göra det, men det tar ju av dagarna du kan använda med barnet.
  • LitenNorrlänning

Jag studerade under min graviditet. Jag hade BF 24 nov (hon föddes den dagen också) och jag skrev min sista tenta 20 nov. (den sista var riktig jobbig fick lite hjälp hemifrån med den, annars hade det aldrig gott). Svårt att råda om när du skall ta ledighet, allt är lite beroende på vad du har för jobb. Mitt kunde jag nästan styra helt själv...

• Kazeer

I första graviditeten blev jag sjukskriven i vecka 32+3 (sonen föddes i vecka 36+3). I andra graviditeten blev jag sjukskriven i vecka 33+0 (sonen föddes i vecka 35+3).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jess69

Vid min första graviditet (enling) så jobbade jag heltid fram till v.35, sen hade jag semester
    (hon föddes i augusti i v 40+2)

Vid min andra graviditet (tvillingar) jobbade jag heltid fram till v.36, sen kom dom ut med
    planerat snitt v 37+6.

Tror mycket beror på hur du mår och vad du jobbar med..själv jobbar jag kontor, så det är inte
    fysiskt ansträngande alls...jag är jätteglad att jag kunde jobba så länge båda gångerna, för
    jag hade blivit tokig av att gå hemma...det gör man ju ändå sen när bebis kommit

Svar på tråden När går/gick ni på mamma ledighet.?