• iv0505

Tallinnkryssning

Nästa vecka ska jag och en kompis åka på en 40h kryssning till Tallin på måndagen har vi ungefär 6-7 timmar att spendera i tallinn så jag har några frågor till er som varit där :)

-Är det dyrt med shopping? om man jämför med sverige. Och är det stor skillnad på modet där eller är det också som hemma?
    -När man kommit i hamn med tallink-båten kan man gå till centrum, dvs gamla stan och galleriorna från båten eller måste man ta taxi dit?
    -Har ni tips på några sevärdheter som man inte får missa när man är där?

Jättejättejättetacksam för svar :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-09 10:05
    Och om någon kanske kan skriva som ett ungefär vad saker kan kosta, t ex jeans, skor, en middag, cigaretter :)

• Svar på tråden Tallinnkryssning
  • Banana82

Jag bor i Tallinn så kan väl försöka svara

-Shoppingen är ungefär som i Sverige till priser. Tycker inte heller modet skiljer sig så mycket. Det är lika mycket leggings och tunikor som i Sverige , och nu i sommar har alla gått i kortkorta jeansshorts och linne. Så det är nog rätt samma . Sen finns såklart affärer jag aldrig sett i Sverige och som jag personligen gillar.

- Det är inte många minuter att gå in till centrum från båten. Det är onödigt att ta taxi. Jag bor nästan mitt i stan och går till hamnen på 10 minuter ungefär.

- Det beror på vad man gillar . Gamla stan är såklart sevärd och väldigt vacker, finns väldigt många fina kyrkor t.ex på domberget men de finns lite överallt i gamla stan. Om man vill se en kvarlämning av ryssland, så brukar jag säga att man ska kolla på Linnahall som ligger inte långt från hamnen. En gigantisk seglingsstadion i betong, ser ut som en övergiven mosad mayapyramid. Den är sevärd bara för den är så fin. Det finns en park i bortre ändan av gamla stan som just nu har väldigt mycket fina blomarrangemang, som en utställning.

Tänk även på att det är turistsäsong, så priserna i gamla stan är betydligt högre än vanligt. Särskilt vid torget och i början av gamla stan. De höjer alltid priserna på sommaren, betydligt billigare på vintern.

• iv0505

Okej tack så mycket :)
    Egentligen åker vi inte dit för att shoppa utan mes bara för att komma bort och se lite annat, men det är ju alltid bra att veta lite om priserna så man har en liten aning om vad man ska ta med sig för pengar :)

• Sale

Hej!

Jag har varit i Tallin både förra sommaren och precis hemkommen.

Du kan gå till Centrum, inga problem. Gå "rakt upp" bort från hamnen tills ni kommer till större trafikerad väg med rödljus (rakt fram finns en gamal mur och en park). Tag vänster och vandra något kvarter så ser du var centrum börjar. Gamla stan ligger på andra sidan den stora vägen.

Modet skulle jag säga är som här, dock kan det vara lite billigare.

Min sambo köpte cigaretter till sin far och det gick på 400 eek (cirka 250 kr) för en limpa dock kan det variera något (men inga stora summor) beroende på märke etc.

Vi hittade ett ställe som vi var väldigt nöjda med. Det är typ som en food court, men här tar du allt för sig, dvs. pommes eller ris, kött eller kyckling, vilken efterrätt etc. Massor att välja på och se betalar man i kassan. För oss (två personer) gick det nog på runt 250 eek ( cirka 160 kr) inklusive dryck och då har vi inte snålat på något! Stället ligger LIDO och för att komma dit så fortsätter ni på vägen som ni var på (gå dock igenom parken utanför saukos (om det stavas så) så att ni hamnar på andra sidan vid Hessburger. Gå sedan rakt och ni kommer att ha något slags konserthus eller liknande på höger sida och på vänster sida (samma som ni bore vara på) finns ett köpcentrum med biosalonger etc. Åk upp till våning 2.

Det som också kan vara värt att veta är att i de flesta mataffärer kan man köpa lunchlådor. Du pekar på vad du vill ha och de lägger i en låda och väger. Det kostar inte många kronor. Skulle säga att du kan få en lunch för runt 30 eek (18 kr) där. Bestik finns att köpa i affären. Jag brukar köpa en sallad som är färdigförpakcad (Europasallat) med dressing och ett kycklinglån, pris för detta är typ 25 eek (typ 15 kr).

Maten på båten är dyr (men det kanske du redan har koll på). Om jag inte missminner mig så är det billigare med sprit, cigg etc. i land (vi flög denna gång så jag är osäker). Ett tips kan ju vara att köpa med sig "pick-nick" från tallinn och äta på båten hem.

Lycka till och hoppas att du får en trevlig tur!

Svar på tråden Tallinnkryssning