Hej!
Jag har varit i Tallin både förra sommaren och precis hemkommen.
Du kan gå till Centrum, inga problem. Gå "rakt upp" bort från hamnen tills ni kommer till större trafikerad väg med rödljus (rakt fram finns en gamal mur och en park). Tag vänster och vandra något kvarter så ser du var centrum börjar. Gamla stan ligger på andra sidan den stora vägen.
Modet skulle jag säga är som här, dock kan det vara lite billigare.
Min sambo köpte cigaretter till sin far och det gick på 400 eek (cirka 250 kr) för en limpa dock kan det variera något (men inga stora summor) beroende på märke etc.
Vi hittade ett ställe som vi var väldigt nöjda med. Det är typ som en food court, men här tar du allt för sig, dvs. pommes eller ris, kött eller kyckling, vilken efterrätt etc. Massor att välja på och se betalar man i kassan. För oss (två personer) gick det nog på runt 250 eek ( cirka 160 kr) inklusive dryck och då har vi inte snålat på något! Stället ligger LIDO och för att komma dit så fortsätter ni på vägen som ni var på (gå dock igenom parken utanför saukos (om det stavas så) så att ni hamnar på andra sidan vid Hessburger. Gå sedan rakt och ni kommer att ha något slags konserthus eller liknande på höger sida och på vänster sida (samma som ni bore vara på) finns ett köpcentrum med biosalonger etc. Åk upp till våning 2.
Det som också kan vara värt att veta är att i de flesta mataffärer kan man köpa lunchlådor. Du pekar på vad du vill ha och de lägger i en låda och väger. Det kostar inte många kronor. Skulle säga att du kan få en lunch för runt 30 eek (18 kr) där. Bestik finns att köpa i affären. Jag brukar köpa en sallad som är färdigförpakcad (Europasallat) med dressing och ett kycklinglån, pris för detta är typ 25 eek (typ 15 kr).
Maten på båten är dyr (men det kanske du redan har koll på). Om jag inte missminner mig så är det billigare med sprit, cigg etc. i land (vi flög denna gång så jag är osäker). Ett tips kan ju vara att köpa med sig "pick-nick" från tallinn och äta på båten hem.
Lycka till och hoppas att du får en trevlig tur!