• miss kitty

Varför är kvinnor så utseendefixerade?

Ja, det kan man ju undra. Men en artikel i dagens Aftonbladet avslöjar en hel del tycker jag: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,724602,00.html

Ställer mig mycket undrande till innehållet. Vad är det egentligen man försöker säga till mig?
    Å ena sidan en skral text om hur farligt det är att banta när man nyss blivit mamma eftersom barnet då kan ta skada vid amning. Å andra sidan smaskiga bilder på kändisar som Denise Richard och Britney Spears med datum för förlossning och bild som visar hur snygga de är efter bara en månad. Väldigt dubbla budskap om ni frågar mig.

Självklart tolkar man som utseende-fixerad tjej detta som: ?jaha, nu måste jag se bra ut även den dan jag nyss klämt ut en unge också?. Och utseende-fixeringen är det inte så många unga tjejer som är befriade från idag. Åtminstone inte jag. Jag är indoktrinerad sedan barnsben och budskapet är tydligt: för att uppnå status som tjej är du tvungen att kunna din läxa inom skönhet. Håll koll på det senaste modet, passa din vikt och var noga med ditt smink. Jo, jo, visst är det trevligt om du också kan något annat, men glöm för gud skull inte bort att se bra ut ? det är din skyldighet som kvinna.

Att ge sig på nyblivna mammor med detta budskap är om något slag under bältet. Att dessutom hyckla med en text som försöker ge sken av att ?vi vill bara det bästa för de stackar bröst-sugande barnen? är riktigt uselt. Alla mammor ammar ju inte ens och vad har då dom för ursäkt för att inte gå ner sina graviditetskilon inom en månad efter barnets födelse?
    Det finns inte ett namn på vem som skrivin artikeln, är det ingen som vill stå för den eller?
    En stackars dietist vid namn Viveca Anell är däremot uthängd med uttalandet ?Man bör vänta med bantning tills efter amningen. Man har en hög energiproduktion och det är svårt att få i sig tillräckligt med näring?. Jaha? Jo, det var ju väldigt oväntat. Skulle det här göra texten mer underbyggd och seriös och därmed artikeln bra?

Varför är kvinnor så fixerade vid sitt utseende?
    Självklart eftersom man dagligen möter en enorm press. Man uppmuntras om man är vacker som kvinna och folk undrar vad det är för fel om man inte är det. Män i allmänhet möter aldrig någonsin denna fixering vid sitt yttre.

Ville bara få det sagt...

• Svar på tråden Varför är kvinnor så utseendefixerade?
  • Hjärtapåtråd

Och bra sagt dessutom!

• LittleSunshine

Jag håller med dej helt
    En sak som är komisk med artikeln är slutklämmen med sömnen.. jag känner ingen småbarnsförälder som någonsin får tillräckligt med sömn det är helt klart därför jag har lite hull kvar.. får inte tillräckligt med sömn helt enkelt

• malin ulrika

...en liten kommentar bara: det blir alltmer "jämlikt" tyvärr med utseendefixeringen.
    Läste i en Kanadensisk föräldra-tidning att tonårs killar är på snabb fram-march vad det gäller att bry sej om sitt utseende. Man ska ha tvättbräde-mage och stora biceps etc...
    Så tyvärr är det inte längre bara tjejer som är kropps-fixerade.

• miss kitty

malin ulrika: Jo, det märker man ju förstås. Även killar känner väl av en viss utseendepress och det verkar vara en trend. Fast de har långt i från samhällets kritiska fördömande ögon på sig i den utsträckning som tjejer har. En kille kan nå status på så många andra sätt än genom sitt utseende, som tjej får du jobba oändligt mycket hårdare om du inte har utseendet på din sida. Det är åtminstone min uppfattning.

Egentligen har jag inget emot att människor vill vara vackra (tror det är väldigt svårt att få bort den typen av mänskligt beteende) och det är roligt om även män får bejaka den här sidan tycker jag. Själv tycker jag det är buskul att sminka och fixa till mig. Men ibland blir man så himla less också eftersom det verkar vara något som förväntas av en och det är just det som är den negativa sidan på det här myntet...som jag ser det alltså...
    Men inte så konstigt eftersom det finns stora pengar att göra när man kan sälja status.

• plupptrollet

Så länge man gör sig vacker för sin egen skull tycker jag att det är helt ok. Tycker som du Miss kitty det är kul att sminka och fixa till sig. Men det är för min egen skull.

Men jag tror att jag har mognat så pass att påtryckningar utifrån inte biter så värst mycket på mig.
    Värre är när många ung tjejer upplever att dom måste se ut som modeller...
    Ibland får jag för mig att killarna ser dessa tjejer i tidningarna och tror att alla vanliga tjejer ska se ut så...Hur lätt är det för tjejerna att se ut så...tänk vilken ångest.
    Undrar hur killar tänker om tjejers utseende?
    Betyder utseendet mycket??

• Björkeli

TS: Tack!

Något som kan vara värt att notera emellanåt är hur kvinnor och män beskrivs. Ta t ex igår när en av Idolerna skulle bedöma juryn... Till männen gav han bedömnings som byggde på deras person i första hand, till Kisthi sa han först... "Hon är vacker..."

Vilka är politikerna som vi dagens efter en debatt, trots att vi inte ens sett den, vet vad de hade för kläder på sig?

• Morbid Mistress

Med tanke på att Lindex flickkläder från strl 86 till ? heter "Check me" är det väl inte så konstigt att man som tjej växer upp med ett enormt krav på att man ska se snygg ut då man redan från omkr ett års ålder matas med den typen av budskap?

• Cheri

funderade lite över det här förut...

Varför är det så konstigt att man vill se bra ut?
    Det strävar man väl efter hela tiden i allting...

Man städar, diskar varje dag och köper nya möbler, tapetserar om hemma för att göra det fint.
    Man letar efter tavlor som man tycker är fina att hänga på väggarna.
    Man köper en bil man tycker är snygg.
    Osv...

Varför är det då så konstigt att man strävar efter samma sak med sitt utseende?

Varför?

• Utopia

Cheri->"Varför är det då så konstigt att man strävar efter samma sak med sitt utseende?"

För att det inte är man själv som ska se sig själv (som med alla saker man omger sig mer) utan andra......?

Svar på tråden Varför är kvinnor så utseendefixerade?