Varför är kvinnor så utseendefixerade?
Ja, det kan man ju undra. Men en artikel i dagens Aftonbladet avslöjar en hel del tycker jag: www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,724602,00.html
Ställer mig mycket undrande till innehållet. Vad är det egentligen man försöker säga till mig?
Å ena sidan en skral text om hur farligt det är att banta när man nyss blivit mamma eftersom barnet då kan ta skada vid amning. Å andra sidan smaskiga bilder på kändisar som Denise Richard och Britney Spears med datum för förlossning och bild som visar hur snygga de är efter bara en månad. Väldigt dubbla budskap om ni frågar mig.
Självklart tolkar man som utseende-fixerad tjej detta som: ?jaha, nu måste jag se bra ut även den dan jag nyss klämt ut en unge också?. Och utseende-fixeringen är det inte så många unga tjejer som är befriade från idag. Åtminstone inte jag. Jag är indoktrinerad sedan barnsben och budskapet är tydligt: för att uppnå status som tjej är du tvungen att kunna din läxa inom skönhet. Håll koll på det senaste modet, passa din vikt och var noga med ditt smink. Jo, jo, visst är det trevligt om du också kan något annat, men glöm för gud skull inte bort att se bra ut ? det är din skyldighet som kvinna.
Att ge sig på nyblivna mammor med detta budskap är om något slag under bältet. Att dessutom hyckla med en text som försöker ge sken av att ?vi vill bara det bästa för de stackar bröst-sugande barnen? är riktigt uselt. Alla mammor ammar ju inte ens och vad har då dom för ursäkt för att inte gå ner sina graviditetskilon inom en månad efter barnets födelse?
Det finns inte ett namn på vem som skrivin artikeln, är det ingen som vill stå för den eller?
En stackars dietist vid namn Viveca Anell är däremot uthängd med uttalandet ?Man bör vänta med bantning tills efter amningen. Man har en hög energiproduktion och det är svårt att få i sig tillräckligt med näring?. Jaha? Jo, det var ju väldigt oväntat. Skulle det här göra texten mer underbyggd och seriös och därmed artikeln bra?
Varför är kvinnor så fixerade vid sitt utseende?
Självklart eftersom man dagligen möter en enorm press. Man uppmuntras om man är vacker som kvinna och folk undrar vad det är för fel om man inte är det. Män i allmänhet möter aldrig någonsin denna fixering vid sitt yttre.
Ville bara få det sagt...