• Isa83

Hjälp mig!! Första prematur, ska vi våga oss på ett syskon??

Hej!

Söker främst er som har prematurbarn, ni som vet hur det är att gå igenom en jobbig graviditet och sjukhustid med liten bebis.
    Min son föddes i v30 pga myom, han är idag dryga 2år o mår prima, växte ifatt jättefort och är en stor kille
    Nu till mitt dilemma, jag kan inte bli gravid på egen hand utan vi måste göra IVF... Risken att jag ska få ett till prematurbarn är ganska stor, risken att barnet kommer tidigare än v30 är också stor.

Jag/vi tänker så det knakar!! Vi ska väga fördelar/nackdelar, vågar vi? Är det värt risken?
    Jag tänker så att jag vill ialla fall försöka ge min son ett syskon, Sambon tänker mera "tänk om det föds jättetidigt o får skador eller tänk om vi får sent missfall, orkar vi med de"
    Ja ni som har fått prematurer hur tänkte ni angående syskon? vågade ni er på flera barn?

Tack ni som orkar läsa och svara! Kanske ni kan ge mig ett annat perspektiv på allt

• Svar på tråden Hjälp mig!! Första prematur, ska vi våga oss på ett syskon??
  • Isa83

Vad skönt för dig att du gått så långt! Ja läkarna tror och säger saker men ingen vet ju egentligen hur det kommer bli...

• Isa83

Vi måste ju bestämma oss nu, för antingen ska jag ta bort Livmodern eller försöka få till ett syskon... Hade vart skönare om man hade kunnat vänta några år men det är tyvärr inte aktuellt
    Jättesvårt är det verkligen, det finns ju de barn som föds i v24 o klarar sig jättebra men sen finns det ju även de som inte överlever fast de är födda i v30... Är en balansgång!

lycka till ni som oxå funderar!

• Isa83

Tack för alla svar, de betyder mkt att få höra andras åsikter och erfarenheter!
    Min magkänsla säger att man vet aldrig vad som händer, visst jag kommer att vara inställd på att få jättetidigt... Men samtidigt så vet jag ju inte ens om jag blir gravid, men jag vill ha förssökt iaf!

Känner väldigt starkt inför ett syskon, jag tror jag kommer ångra mig hela livet om jag tar bort livmodern utan att ha försökt få till ett syskon. Resonerar så att kan vi inte få ett till biologiskt barn så får vi nöja oss med vårt första mirakel Liam. Adoption eller surrogat känns inte som nåt alternativ för oss...

Vi funderar så det knakar men det lutar åt att prova med IVF och det känns rätt

Svar på tråden Hjälp mig!! Första prematur, ska vi våga oss på ett syskon??