Gravid, inte gravid, gravid, inte gravid, gravid?
Jag tänkte att jag skulle berätta min historia.
Vår resa började den 17/8-09 då vi bestämde oss för att försöka få barn och därmed slutade med preventivmedel. På andra försöket blev jag gravid, det var fantastiskt. Lite chockade var vi dock för vi trodde inte att det skulle gå så snabbt.
Jag hade dock väldigt kraftig molverk, och bokade därför tid för ett tidigt ultraljud, v.8+4. På ultraljudet visade det sig att fostret var i v.8+3, men att det inte fanns något hjärtljud. Vi fick göra en kemisk missfallsbehandling (Cytotec) på Danderydssjukhus.
Efter missfallet väntade vi på mens, sen försökte vi igen. På tredje försöket tog det. I vecka 9 fick jag en brun flytning och vi gjorde ett ultraljud, tack och lov såg allt bra ut. V. 10+3 vaknar jag på natten av att jag blöder kraftigt. Vi åker till akuten, även denna gång ser allt bra ut. De ser även att jag har blodansamlingar i livmodern, och förutspår ytterligare blödningar. I vecka 14 kommer blödningarna. När jag har blödigt rikligt i en vecka så åker vi in för kontroll igen. Vi får remiss till Ultragyn där de säger att jag fortfarande har blodansamlingar, sk. hematom (blåmärken). I övrigt ser det dock bra ut, men jag rekommenderas sängläge.
I vecka 16 börjar jag få sammandragningar. Jag går till läkaren och hoppas att det inte är något farligt utan bara beror på blåmärkena, det tror läkaren också. Jag fortsätter hålla mig sängliggande.
Den 18/6-10 (vecka 18) har jag såna fruktansvärda sammandragningar (ca. varannan minut) att jag inte kan sova och vi åker in till akuten mitt i natten. De lägger in mig och ger mig dropp, morfin och brikanyl. Det hjälper inte. Den 20/6-10 förändras värkarna och gör om möjligt ännu ondare. Runt 10-tiden blir jag äntligen undersökt av läkaren, han säger att jag har öppnat mig och att han inte kan se några hjärtljud längre. Förlossningen går väldigt snabbt därefter. Vi får hålla honom. Det går inte att beskriva hur det känns att förlora ett barn.
Den här gången väntade vi inte på mens. Dock kom en ändå den 18/7-10. Nästa BIM är den 15/8-10. Jag hoppas så att jag är gravid nu, jag tycker mig känna en bekant molverk. Jag hoppas, hoppas, hoppas. Dock vågar jag inte tro. I morgon ska jag tjuvtesta. Jag har haft molverken på de tidigare graviditeterna, kanske är jag gravid. :) Om jag känner av symptom, betyder det att hormonerna finns där? Eller kanske är det andra hormoner. Jag vill ju inte vänta längre.