• elvatolv

Kanske arbetslös snart - har ett nystartat företag som ej ger inkomst

Hej!

Jag har ett vik som går ut snart och startade min webshop för någon månad sen. Jag har min verksamhet vid sidan av min anställning. Har inte gjort någon försäljning än och får jag inget jobb efter detta vik så blir jag arbetslös. Pratade med a-kassan om detta och då måste jag lägga mitt företag vilande. Hur ska jag då kunna driva det vidare så det ger någon inkomst? Vad anser ni om detta? Det gynnar en inte precis att starta sitt företag.

Är jag arbetslös får jag inte starta företag (kan ansöka om starta-eget-bidrag men då måste Arbetsförmedlingen godkänna min idé och gör de inte det får jag inget bidrag).

Har, som sagt ett vik, och blir jag arbetslös får jag inte driva mitt företag vidare.

Driver jag mitt företag vidare så får jag ingen a-kassa och står utan inkomst eftersom mitt företag inte kommit igång än.

Hjälp mig, vad ska jag göra?

P.S. Är en positiv person så jag tror jag kommer hitta ett jobb snart och kan fortsätta min verksamhet.

• Svar på tråden Kanske arbetslös snart - har ett nystartat företag som ej ger inkomst
  • Moderaterna

Ökad trygghet i arbetslöshetsförsäkringen för nyföretagare

Regeringens har ändrat sedan 1 juli 2010 så att företagare ska få rimlig tid att våga pröva sin idé och etablera sitt företag. Under de första två åren efter start kan företagare få arbetslöshetsersättning baserad på den inkomst som företagaren hade som anställd före starten.

Svar på tråden Kanske arbetslös snart - har ett nystartat företag som ej ger inkomst