• GullpuckotMe

Vad är detta för sorts spindel? BILD

har massa av dessa spindlar hänger vid fönstrena på utsidan och dom är stora!! någon som vet vad det är för sort?
    dom är bara ute på nätterna.

• Svar på tråden Vad är detta för sorts spindel? BILD
  • GullpuckotMe
    Syster C skrev 2010-08-10 08:04:54 följande:
    Tror att det latinska namnet för just denna spindelart är spindlus gigantiscus äcklus.
    men jag kan ha fel.
    HAHAHA!
  • tristania
    GullpuckotMe skrev 2010-08-10 07:34:19 följande:
    HAha, då är vi två. går inte i närheten av fönstrena  påå kvällen, inte ens på insidan. frågan är ju om de söker sig IN I HUSET  när vintern kommer?
    Åh det får vi inte hoppasSkrikandes att dom gör!
    ticktick skrev 2010-08-10 08:02:25 följande:
    Klappa dem inte bara, de bits faktiskt! Känns som ett getingstick - uäääääh!
    Förvånad *springer och gömmer mej*
  • Purlan

Hade jättemånga sådana förra sommaren hängande just vid fönsterna. Tycker att de är ganska coola Gillar dock inte spindlar om de kommer nära mig ...

• Mumin75

Jag är ganska säker på att dom inte kommer in, tror inte dom trivs inomhus. Vi har haft korsspindlar utanför fönstrena och i taket ovanför utetrappan i flera år och jag har aldrig varit med om att en sådan kommit in i lägenheten... Jo föresten, en gång fast då var det mitt egna fel... jag skulle putsa fönstrena och missade en stor korsspindel-hona som lagt ägg/ fått ungar... när jag öppnade fönstret o skulle börja tvätta bara rasade det in spindelbebisar och den stora äckliga spindel-mamman dunsade i golvet mitt framför mina fötter... Jag skrek!!!

• fruis
    Mumin75 skrev 2010-08-10 09:12:42 följande:
    Jag är ganska säker på att dom inte kommer in, tror inte dom trivs inomhus. Vi har haft korsspindlar utanför fönstrena och i taket ovanför utetrappan i flera år och jag har aldrig varit med om att en sådan kommit in i lägenheten... Jo föresten, en gång fast då var det mitt egna fel... jag skulle putsa fönstrena och missade en stor korsspindel-hona som lagt ägg/ fått ungar... när jag öppnade fönstret o skulle börja tvätta bara rasade det in spindelbebisar och den stora äckliga spindel-mamman dunsade i golvet mitt framför mina fötter... Jag skrek!!!
    Jag hade dött!!!
  • Mumin75
    Rigmor Mortis skrev 2010-08-10 09:14:09 följande:
    Jag ser inget kors Jag tror mer på skuggspindel, nuctenea umbratica. 
    Har aldrig hört talas om den arten innan men en sån lär det ju garanterat vara... googlade och bilderna jag hittade överensstämde på pricken med ts bild.
  • Suzy QX

Tror också mer på skuggspindel. Korsspindlar har alltid randiga ben förutom korset. Skuggspindlar bits dock inte som korsspindeln som förövrigt är den enda svenska spindeln jag har respekt för (här i norr iaf). Korsspindeln tycker jag är väldigt vacker fast jag känner lite äckel inför att de har så mycket "fyllning".

Urk urk, minns när vi fångade in två spindlar av det släktet. En stor o maffig och en mindre.. den mindre bet hål på den storas kropp..

• Mullan1

Har såna med, men jag har aldrig sett dom inne trots att vi har fullt av dom runt om huset...

Svar på tråden Vad är detta för sorts spindel? BILD