• MammaEmelie91

Om du blev gravid igenom våldtäkt....

Och valde att behålla eller helt enkelt inte visste om att det var just våldtäkt pga olika anledningar, hade du då berättat för ditt barn när h*n blivit lite äldre vem dess pappa var och VAD pappan gjort? Hade du låtit h*n träffa sin pappa? Eller hade du ljugit?

mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • Svar på tråden Om du blev gravid igenom våldtäkt....
  • Renesmee

Jag tror att man absolut inte skall ljuga utan hålla sig till sanningen så gått det går och anpassa den till barnets ålder. Berätta inte mer än vad barnet kan hantera.

• trollbottom

Jag är ett våldtäktsbarn. Alltså blev till genom en våldtäkt (eller två) och jag är grymt glad över att mamma alltid långt innan jag förstod berättade för mig vad som hade hänt. Det kom då aldrig som någon chock och jag har känt att jag kunnat fråga om jag har behövt fråga om något.
    Familjehemligheter förtär och är bara till ondo.

Jag skulle med andra ord berätta vad som hade hänt och det långt innan barnet förstod eller kommer ihåg. Jag skulle även betona att barnet inte hade någon del i det utan var älskat och efterlängtat.

LJUG INTE... Det är mitt råd

Om man vet vem pappan är hade jag berättat men jag hade inte haft delad vårdnad.

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Grätchen
    trollbottom skrev 2010-08-10 04:31:26 följande:
    Jag är ett våldtäktsbarn. Alltså blev till genom en våldtäkt (eller två) och jag är grymt glad över att mamma alltid långt innan jag förstod berättade för mig vad som hade hänt. Det kom då aldrig som någon chock och jag har känt att jag kunnat fråga om jag har behövt fråga om något.

Jag skulle med andra ord berätta vad som hade hänt och det långt innan barnet förstod eller kommer ihåg. Jag skulle även betona att barnet inte hade någon del i det utan var älskat och efterlängtat.

Om man vet vem pappan är hade jag berättat men jag hade inte haft delad vårdnad.
    Får jag fråga, hur är din relation till din pappa?

Svara bara om du vill, jag inser att frågan är känslig.
  • trollbottom
    Grätchen skrev 2010-08-10 04:41:08 följande:
    Får jag fråga, hur är din relation till din pappa?

Svara bara om du vill, jag inser att frågan är känslig.
    Jag vet inte vem min biologiska "pappa" är men har en riktig pappa som mamma träffade när jag var tre år. Och till honom är min relation riktigt bra även om det varit tufft under åren. Men då inte främst pga att jag inte är hans biologiska dotter utan av andra orsaker
  • Grätchen
    trollbottom skrev 2010-08-10 04:47:05 följande:
    Jag vet inte vem min biologiska "pappa" är men har en riktig pappa som mamma träffade när jag var tre år. Och till honom är min relation riktigt bra även om det varit tufft under åren. Men då inte främst pga att jag inte är hans biologiska dotter utan av andra orsaker
    Jag vet inte vad  jag ska svara på det.Obestämd

"Vad bra att du finns"
    " Tack för att du finns"
    " Du är underbar"

Men tack för att du besvarade min fråga.
  • trollbottom
    Grätchen skrev 2010-08-10 04:56:01 följande:
    Jag vet inte vad  jag ska svara på det.Obestämd

"Vad bra att du finns"
    " Tack för att du finns"
    " Du är underbar"

Men tack för att du besvarade min fråga.
    Tja, vad finns det att säga. Jag är glad att jag finns mamma är glad och pappa är glad. Sen kunde det väl gått till på roligare vis. Men jag är den jag är och jag är ju alldeles helt underbar Tungan ute
  • Grätchen
    trollbottom skrev 2010-08-10 05:05:45 följande:
    Tja, vad finns det att säga. Jag är glad att jag finns mamma är glad och pappa är glad. Sen kunde det väl gått till på roligare vis. Men jag är den jag är och jag är ju alldeles helt underbar Tungan ute
    Det är du faktiskt
  • MammaEmelie91
    trollbottom skrev 2010-08-10 04:31:26 följande:

Sådär tänker jag också, att man inte ska ljuga om de hela. Har frågat en tjej nämligen som blev gravid igenom våldtäkt och hon kommer vägra berätta för sitt barn om vem pappan är och säga att hon inte har någon biologisk pappa och att hennes gudfäder är hennes pappor. Och detta även när barnet blir äldre.
    Taskigt emot barnet tycker jag.
    mammatillebbaa.blogg.se - 19år & blivande 2barnsmamma!
  • trollbottom
    MammaEmelie91 skrev 2010-08-10 13:07:12 följande:
    Sådär tänker jag också, att man inte ska ljuga om de hela. Har frågat en tjej nämligen som blev gravid igenom våldtäkt och hon kommer vägra berätta för sitt barn om vem pappan är och säga att hon inte har någon biologisk pappa och att hennes gudfäder är hennes pappor. Och detta även när barnet blir äldre.
    Taskigt emot barnet tycker jag.
    Låt henne läsa mitt inlägg då. Nej, det är verkligen inte bra. Sanningen kommer antagligen komma fram och gör den det i senare ålder är det bara större risk att det skär sig. Att ha fått leva i en sådan stor lögn så länge är inte bra för barnet.
    Sanningen må vara jobbig men den är bättre än lögnen. Barn hanterar sanningar bra, bara de får chansen till det
Svar på tråden Om du blev gravid igenom våldtäkt....