• en grönsak

Ta bort överflödig salva?

Har smörjt in min son med zink salva för att han hade fått röd rumpa under natten. Såg nu att det hamnat jätte mycket mellan låren,ni vet vecken mellan underlivet.. Ska man ta bort det med papper/handduk eller låta det vara?
    Rädd för att det ska vara kvar och irritera sen för att det blir för varmt..
    Det försvinner inte av sig självt utan fastnar och är rädd att det ska skapa mer irritation..
    HUr gör ni?

• Svar på tråden Ta bort överflödig salva?
  • Johanna 1977

Hmmm. Zink är rätt kraftigt uttorkande... hur man ska göra med röda barnrumpor verkar va en het potatis, min svärmor tjatade om talk, BVC sa ABSOLUT inte talk... min mamma och mina vänner använde Inotyol (salva fr apoteket) så den använde jag också och tyckte den var jätte bra... såg sen att även den innehåller en gnutta zink.
    Nu var det ju visserligen inte det här du undrade...

men jag skulle nog torka bort det lite om det sitter på ett ställe där det inte behövs.

• lillasmurfa

zinksalva ska väl inte vara irriterande? om det inte är fukt inkapslat under?
    Skadar väl inte att torka bort det om det sitter på ett ställe där han inte behöver den, det skulle jag göra. Men det är ju ingen fara att låta den vara kvar heller.

• en grönsak
    Johanna 1977 skrev 2010-08-10 10:30:47 följande:
    Hmmm. Zink är rätt kraftigt uttorkande... hur man ska göra med röda barnrumpor verkar va en het potatis, min svärmor tjatade om talk, BVC sa ABSOLUT inte talk... min mamma och mina vänner använde Inotyol (salva fr apoteket) så den använde jag också och tyckte den var jätte bra... såg sen att även den innehåller en gnutta zink.
    Nu var det ju visserligen inte det här du undrade...

men jag skulle nog torka bort det lite om det sitter på ett ställe där det inte behövs.
    Öhh jaha? Uttorkande? men varför står det att det ska vara bra mot röda rumpor då?? nu blev jag nervös.. Han är röd mellan låren också så att det var därför jag smörjde in där också och trodde det skulle "torka bort" men nix..
  • Johanna 1977

Zink använder man på finnig hy också... antagligen för att det ska torka ut... Jag har inte forskat i ämnet men jag har läst och hört från många att man ska försöka undvika det. Det bästa är ju att bara lufta bebisens röda rumpa... men det vet vi ju alla att det inte alltid funkar i praktiken.

Jag vet också att det säljs just för röda bebisrumpor men jag vet inte varför... lika lite som jag fattar varför det är alkohol i all hudlotion... alkohol är ju också uttorkande.

Inotyolen är iaf JÄTTE fet och tar också lång tid innan allt är borta och det går absolut inte att tvätta bort med vatten... det blir som på en gås så att säga.... jag lät det vara och försökte heller inte direkt få bort det.

• lillasmurfa

Det är just zinken som är det verksamma ämnet i salvor mot röda rumpor. Så fortsätt du att använda den. Men svår att få bort är den ju, men å andra sidan behöver du ju inte smörja in gång på gång eftersom den sitter kvar. Om du absolut vill ha bort den brukar det funka med lite vatten och barnolja. Var bara noga med att torka torrt efteråt. Själv använder jag inotyolen.

• en grönsak
    Johanna 1977 skrev 2010-08-10 10:43:57 följande:
    Zink använder man på finnig hy också... antagligen för att det ska torka ut... Jag har inte forskat i ämnet men jag har läst och hört från många att man ska försöka undvika det. Det bästa är ju att bara lufta bebisens röda rumpa... men det vet vi ju alla att det inte alltid funkar i praktiken.

Jag vet också att det säljs just för röda bebisrumpor men jag vet inte varför... lika lite som jag fattar varför det är alkohol i all hudlotion... alkohol är ju också uttorkande.

Inotyolen är iaf JÄTTE fet och tar också lång tid innan allt är borta och det går absolut inte att tvätta bort med vatten... det blir som på en gås så att säga.... jag lät det vara och försökte heller inte direkt få bort det.
    Konstigt.. Alltså,det du skriver låter vettigt men förstår inte varför många använder det mot just röda rumpor och det verkar funka.. Nu ligger han utan blöja och luftar men vet inte hur bra det funkar heller.. Det känns iaf torrt på området..Usch stackars älsklingen :(
  • watership down

jag är ingen expert på innehåll i salvor men att de får röda rumpor beror på fukt och friktion så att det blir torrt av salvan är väl inte dåligt då? antar att salvorna gör så att hudens yta förblir torr och fettet i dem hindrar friktion

Svar på tråden Ta bort överflödig salva?