• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad skulle du göra? Drogrelaterat etiskt dilemma.

När jag gick hem från jobbet i går så såg jag ett litet gäng sitta på en trappa (avskilt) och när jag gick förbi så insåg jag att de satt där och rökte på (cannabis då) och det fick mig att fundera på vad olika människor skulle göra i en liknande situation och hur man motiverar det.

För att göra det enkelt så är situationen så här:
    Du ser några vuxna människor (alla är över 20 år) som utan tvekan sitter och röker på, av någon anledning vet du att de kommer att sitta kvar en bra stund och polisen kommer att hinna dit innan de försvinner om du anmäler.

Så vad gör du och varför? Ringer du eller går du vidare?

We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-10 15:29
    Det är ingen diskussion för eller emot droger.

Det är en diskussion om etik och därför ser jag gärna att man motiverar sitt ställningstagande utifrån det främst.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad skulle du göra? Drogrelaterat etiskt dilemma.
  • Schnooglewookiemush

Jag går vidare.

• blackpuma

Jag ler vänligt när jag passerar och fortsätter mitt ärande.

• Jazza

Går fram och ber om ett bloss.

Nej, jag går vidare, utan att anmäla det, om jag är säker på att samtliga är vuxna människor som själva kan ta ansvar för vad de gör.

Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • Fru U

Sitter de helt avskiljt och ingen riskerar att inandas röken ofrivilligt i större mängder så gör jag förmodligen inget.

Vet jag om att de är brottslingar i övrigt (knarklangare, annan kriminalitet) så ringer jag.

Svaren bor i hjärtat
  • blackpuma

Angående tillägget, hur kan det inte handla om "för eller emot" droger?
    Är man en sorglig knarkkrigare så lyfter man genast på luren och slösar bort lite av samhällets resurser, har man en realistiskt syn på saken går man vidare, är man för droger så går man fram till dom och börjar konversera.
    I grund och botten så handlar det alltid om vad man tror sig veta om droger.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    blackpuma skrev 2010-08-10 15:37:25 följande:

Är man en sorglig knarkkrigare så lyfter man genast på luren och slösar bort lite av samhällets resurser, har man en realistiskt syn på saken går man vidare, är man för droger så går man fram till dom och börjar konversera.

Ja, givetvis är det så. Det jag menade var att det inte ska vara en diskussion om lagligheten av cannabis eller huruvida knark är bajs utan handla om just den situationen som beskrivs. Trådar som innehåller ordet cannabis eller liknande hamnar inte sällan på det området. Glad
    We make our world significant by the courage of our questions and by the depth of our answers. - Carl Sagan
  • Lillsnufflan

Ja, det är ett brott att röka cannabis och jag är rätt benägen att anmäla om jag ser ett brott begås. Men jag orkar faktiskt inte leka polis jämt. Trodde jag att det fanns någon risk att de störde någon eller tänkte langa till en närbelägen skola eller så hade jag kanske ringt men annars tror jag inte det. Det är ju mest de själva de skadar. Hade de varit minderåriga däremot då hade jag ringt omedelbart! Jag hoppas någon skulle göra det om min egen son satt och rökte på när han blivit lite äldre.

• Fru U
    blackpuma skrev 2010-08-10 15:37:25 följande:

Jag håller inte med dig. Jag bryr mig inte ett skvatt om folk som inte skadar andra men om jag vet att det finns risk att de säljer till ungdomar, att andra tvingas andas in större mängder av röken så skulle jag lägga mig i. Eller om jag vet att de är tungt kriminella då är alla småbrott som anmäls av vikt för att få bort dem från "gatan"
    Svaren bor i hjärtat
  • n0c87

Jag skulle nog anmäla...tror jag då... Jag kan ju inte veta hur jag känner om jag hamnar just där men jag tror det :)

Svar på tråden Vad skulle du göra? Drogrelaterat etiskt dilemma.