• Alexi

Blygt barn och tredagarsinskolning, brukar det funka?

Fråga till er som har erfarenhet av tredagarsinskolning, som förälder eller personal. Hur brukar det fungera med de barn som är blyga och inte direkt slänger sig ut i barngruppen?

Dottern är 20 månader och maken och hon började inskolningen idag (efter ett kort hembesök av personal igår). Dottern har länge varit väldigt försiktig med andra barn, tycker de är läskiga och vill inte att de kommer för nära. På ÖF där hon och maken var regelbundet under våren höll hon sig mest med honom och satt i hans knä, mot att kanske någon gång på slutet av dagen våga sig lite iväg men inte långt. Är vi på en lekplats eller på lekställen i köpcentrum och liknande håller hon alltid undan för andra barn. När hon är själv med enbart oss är hon väldigt aktiv, temperamentsfull, glad och full fart.
    Dagen på förskolan idag följde samma mönster. Hon var jättenöjd med att leka där, både ute och inne, men vill ha maken tätt intill hela tiden. En gång glömde hon bort sig lite grann och han kunde stå en liten bit ifrån men så fort hon kom på det skulle han vara nära igen.

Tanken är ju att man ska kunna lämna åtminstone på fredag efter tre heldagar, brukar det funka med barn som dottern? Kan de verkligen bli trygga med personalen så snabbt?

• Svar på tråden Blygt barn och tredagarsinskolning, brukar det funka?
  • Cecese

Nu var ju min son äldre när han skolades in förra hösten, han var då nyss fyllda 3 år. Men han har alltid varit blyg och försiktig i andra miljöer eller när det varit andra människor med. Han var tom blyg för farmor och andra nära personer. Förra hösten fick han skolas in pga min depression och det var en 2 timmars inskolning varav 1,5 timme på torsdagen och 30 minuter på måndagen och sen fick han vara själv och det gick jättebra.

Min andra son som blir 2 i oktober var på dagis 3 veckor i juni och då var det 1 timmes inskolning och sen var han själv och det gick jättebra det med. Nu är han kanske inte riktigt så blyg som din dotter men ganska blyg. I onsdags började dom igen och då var vi med ca 45 minuter och kunde sen lämna.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂-08
  • Alexi

Tack för ditt svar! Fler med erfarenheter? Någon förskolelärare som kan berätta hur ni skulle hantera inskolningen för barn som min dotter?

• LHUF

vi hade ett väldigt försiktigt barn i höstas som i princip aldrig hade lekt med andra barn och som satt som ett plåster på pappan..

hon sov inte de första dagarna efteråt så pappan fick komma och hämta efter lunchen. Men han kunde lämna som planerat den 4.e dagen. sedan sov hon efter några dagar 

Tilde 080319
  • Alexi
    LHUF skrev 2010-08-10 20:16:39 följande:
    vi hade ett väldigt försiktigt barn i höstas som i princip aldrig hade lekt med andra barn och som satt som ett plåster på pappan..

hon sov inte de första dagarna efteråt så pappan fick komma och hämta efter lunchen. Men han kunde lämna som planerat den 4.e dagen. sedan sov hon efter några dagar 
    Åh tack, det var ju uppmuntrande att läsa. Dottern har ju träffat andra barn en hel del och tycker de är spännande, men bara på avstånd... Så det kan alltså gå så snabbt för ett barn att lära känna och bli trygg med personalen?
  • mariaheterjag

Med tredagars inskolning blir det ju ändå mer tid på förskolan tillsammans med förälderns eftersom att man är där hela dagarna. När man använder sig av tvåveckorsinskolning t ex är barnet bara där kanske någon timme per dag, och föräldern brukar få lämna en stund bara efter ett par dagar (alltså ett par timmar om man tänker tid på förskolan).

• mariaheterjag

Men sen kanske man inte ska förvänta sig att den 4e dagen på förskolan när barnet ska vara själv blir en full dag. Utan det kan vara bra att hämta lite tidigare. Och så även de närmaste dagarna efter inskolningen.

• Alexi
    mariaheterjag skrev 2010-08-11 09:06:09 följande:
    Med tredagars inskolning blir det ju ändå mer tid på förskolan tillsammans med förälderns eftersom att man är där hela dagarna. När man använder sig av tvåveckorsinskolning t ex är barnet bara där kanske någon timme per dag, och föräldern brukar få lämna en stund bara efter ett par dagar (alltså ett par timmar om man tänker tid på förskolan).
    Jo, så är det ju. De är där 9-15 tre dagar, fast då sover ju barnet också 1-2 timmar av den tiden. vi har räknat med att kunna hämta senast vid tre första tiden men ska det funka att jobba samtidigt (vilket förskolan har sagt att vi ska kunna göra) så blir det ju komplicerat om man måste komma kl 12 helt oväntat osv. Vi har tagit tre arbetsdagardagar ledigt efter de tre dagarnas inskolning så de dagarna kan ju pappan hämta när det behövs men sen...?
  • mariaheterjag
    Alexi skrev 2010-08-11 10:26:07 följande:
    Jo, så är det ju. De är där 9-15 tre dagar, fast då sover ju barnet också 1-2 timmar av den tiden. vi har räknat med att kunna hämta senast vid tre första tiden men ska det funka att jobba samtidigt (vilket förskolan har sagt att vi ska kunna göra) så blir det ju komplicerat om man måste komma kl 12 helt oväntat osv. Vi har tagit tre arbetsdagardagar ledigt efter de tre dagarnas inskolning så de dagarna kan ju pappan hämta när det behövs men sen...?
    Ok ja vi brukar säga två veckor får man räkna med att det kan ta innan barnen är trygga och kan gå fulla dagar. MEN för många går det fortare, men bara så att det inte krånglar med jobbet så kan det vara bra att inte boka upp de närmsta veckorna allt för mycket. Men du kan säkert jobba om du förbereder arbetsgivaren på att det kan bli ändring om din dotter exempelvis skulle bli otröstlig en dag.
  • Anne69

Vi kommer också starta med tredagars inskolning nästa vecka. Men vi har fått strikta "order" om att räkna med minst två veckor. Så vi kommer vara fortsatt lediga och jobba hemma för att finnas nära om det inte funkar som tänkt. Max en av oss kommer åka iväg till jobbet då.

• LHUF

Håller på att skola in min dotter nu enligt tre dagars metoden. Hon har gått på fsk innan så vi har nu bytt då vi flyttat. Men där har dom sagt att man skall kunna jobba osv på 4.e dagen men vara beredd på att man skall kunna jobba

Men det är kanske beroende på om barnet gått på fsk innan osv

Vi fick ringa till en förälder förra året annars så klarade alla barnen det, visst var det lite kaos på vilan första dagen men alla somnade  

Och jag som pedagog vet ju att det går över snabbare om man inte drar ut på inskolningen, om man måste ringa varje dag så hjälper inte det i många fall. Det kommer bli tårar men det går över ..

Tilde 080319
  • Flygfotogen

VI kör så hos oss och det brukar fungera helt strålande. Testa och lycka till! Hoppas hon får några underbara år på förskolan!

• Alexi

Tack för alla svar! Nu har vi haft två dagar av tre, sen är det dags för den fruktade lämningen. Tur att maken sköter inskolningen och inte jag... (Fast han är rätt orolig han med)

Konstigt dock att det är så olika besked på olika förskolor om hur mycket eller lite man kan jobba efter de här tre dagarna. Vi fick ju höra att vi kan jobba men befinna oss i Stockholm, inte iväg på tjänsteresa, typ. Men det måste ju finnas många jobb där man inte bara kan dra och åka till dagis hur snabbt som helst.
    Dessutom, nu blir det OT i den här tråden (men det är ju min tråd...), vad har folk för inkomst när de går hemma typ en vecka efter att inskolningen avslutats? FP får man inte ha, LG-dagar ger ju extremt lite inkomster och semester får man inte ha samtidigt som man har barn på dagis...

• Anne69

Det ska bli jättespännande att se hur det går på torsdag......vi är precis en vecka efter er......

Apropå din sista fråga: vi tar lägstanivådagar. Men vi har planerat för det i evigheter och kan klara oss två veckor utan lön. Maken har för övrigt inte jobbat på över ett år......så han lär tycka att lägstanivådagar är toppen.

• Alexi

Kan bara berätta att förstas lämningsdagen idag gått jättebra, långt över förväntan. Dottern hade varit ledsen ett par gånger men kunnat bli tröstat och avledd. Verkar ha funnit en viss trygghet i personalen, suttit i knäet och velat vara nära dem. Lekt, ätit och sovit bra. Det känns så skönt att ha passerat den här första dagen. Tack till alla som svarat!

• Stora Havet

Min son var 16 månader när han skolades in. Han var en liten blygis, men det gick bra och jag ser hur mycket han har utvecklats.

Vår son är mkt lik din dotter, på ÖF rätt rädd för andra barn som kom nära, tycker det är lite läskigt med högljudda barn etc. Men jag tänker som så, alla barn är olika, det viktigaste är ju att mitt barn är tryggt, man får ta det i barnets tempo. Prata gärna med personalen om dina tankar och fråga det du vill. Viktigt att även du känner dig trygg med de som ska ta hand om din ögonsten. Min son har fortfarande en lång startsträcka, men sen är han väldigt tuff.

När han började hade han just lärt sig gå, kunde inte prata, kan fortfarande inte prata men förstår allt. Och jag tycker fortfarande att det är för tidigt att börja dagis/förskola innan man kan prata. Trots att det gick så bra för honom. Men jag tycker också att dagis är utvecklande för barn. Jag ser hur han leker på ett helt annat sätt när han varit på dagis.

Lycka till!

Svar på tråden Blygt barn och tredagarsinskolning, brukar det funka?