• NelliesMamma09

Mina föräldrar försörjnings-skyldiga. Någon som vet?

Vet inte vart jag ska börja.

Men i vilket fall så är jag snart 19 år och har vart föräldra-ledig och ska om 2 veckor börja plugga. För 3 månader sedan så försvann min föräldrapenning så jag har fått hjälp av socialen. Men nu när jag ska börja plugga så blir ju mina föräldrar försörjningsskyldiga.

Jag bor i lägenheten med en hyra på 4500 kr och räkningar m.m.. och måste ju kunna betala för mig och dottern.

Någon som vet vad som gället när föräldrarna blir försörjningsskyldiga?
    Har förstått att dom ska betala underhåll för mig men resten då?
    Är jag tvungen att säga upp lägenheten och flytta hem till min pappa då?
    Eller kommer socialen att hjälpa mig med pengarna utöver eller ingenting alls?

Hmm..  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 18:35
    Vad som generellt gäller är följande: Föräldrarna har enligt föräldrabalken
    försörjningsskyldighet för ungdomar i åldern 18 till 20 år som går
    grundutbildning i skolan. Försörjningsplikten enligt föräldrabalken gäller
    till dess gymnasiestudierna avslutas eller den unge fyller 21 år och
    oavsett om den unge har egen bostad eller inte. Förälder har kvar sitt
    försörjningsansvar för underårigt barn även om den underårige själv blir
    förälder. Föräldrarna har däremot inget försörjningsansvar för sitt
    barnbarn.

• Svar på tråden Mina föräldrar försörjnings-skyldiga. Någon som vet?
  • Ninja05
    ArvidsMorsa skrev 2010-08-11 15:11:34 följande:
    Arbetade du tills du fyllde 20, fick du jobb?

Fick du ta ett studielån för att  "avsluta gymnasiet"? Har du möjlighet att studera vidare?
    Nej jag pluggade tills jag var 20. Jobbade vid sidan av. Nu börjar jag jobba igen heltid efter andra barnet..

Ja jag har behörighet att plugga vidare.. Ska göra det framöver..
  • Ninja05
    ArvidsMorsa skrev 2010-08-11 15:11:34 följande:
    Arbetade du tills du fyllde 20, fick du jobb?

Fick du ta ett studielån för att  "avsluta gymnasiet"? Har du möjlighet att studera vidare?
    Inget studielån nej.
  • April barn

Om det är gymnasiet du ska fortsätta läsa på så är det dina föräldrar som är skyldiga att betala för dig, altså kommer socialen sluta betala om de inte kan frångå föräldra ansvaret. Ta kontakt med socialen och förklara för dem så kommer de föklara för dig om det finns en chans att de kan frångå så du får pengar ändå. Är det universitet eller liknande måste du söka studielån. Lycka till.

• HJ83
    agua skrev 2010-08-10 21:10:17 följande:
    Vet inte hur det är på högskolan, men går man gymnasiet så får man det inte! Man får inte heller den extra tillägget för att man har barn om man är under 20 år
    Som sagt, har en kompis som fick csn-lån när han gick på gymnasiet. Känner inte till ifall han fick dispans på nåt vis och iofs var det ju ganska längesen, när jag tänker efter Cool. men i alla fall...
  • Stor mamma

Hejsan
    Hoppas det löser sig för dig, men var har du pappan till barnet??
    Bor ni ihop???

Han kan väl hjälpa dig lite i alla fall. Kanske bo hos honom medan du pluggar

• Limael

vet inte hur länge de är försörningskyldiga men tills du fyller 20 tror jag, men om de ska betala för dig så måste du flytta hem, de har ingen skyldighet att betala för din lägenhet utan det ska soc göra om du fått lägenheten av dem..

• Angeliqan

Jag flyttade till egen lägenhet när jag var 17 år (jag fyllde 18 år månaden efter) Dock utan barn.
    Jag började då gymnasiet (hade hoppat av föstavalet).  Mina föräldrar betalade inga underhåll för mig utan jag fick enbart socialbidrag då. Det var inget de ens begärde från soc kontoret.
    Sista året på gymnasiet när jag fyllt 20 år fick jag ta studielån.

Ts: Jag tycker att du är jätteduktig som tar tag i ditt liv och vill plugga fastän du har en liten hemma. Lycka till !!!

• ArvidsMorsa
    Angeliqan skrev 2010-08-11 15:42:48 följande:
    Jag flyttade till egen lägenhet när jag var 17 år (jag fyllde 18 år månaden efter) Dock utan barn.
    Jag började då gymnasiet (hade hoppat av föstavalet).  Mina föräldrar betalade inga underhåll för mig utan jag fick enbart socialbidrag då. Det var inget de ens begärde från soc kontoret.
    Sista året på gymnasiet när jag fyllt 20 år fick jag ta studielån.

Ts: Jag tycker att du är jätteduktig som tar tag i ditt liv och vill plugga fastän du har en liten hemma. Lycka till !!!
    Vad sa du att du fick trots att du pluggade på gymnasienivå?! Gråter
  • Hannah76

Då får du flytta hem till dem. Och det är du som är försörjningsskyldig för ditt barn, inte dina föräldrar.

Varför kan du inte jobba extra?

• elmadumle
    ArvidsMorsa skrev 2010-08-11 15:44:12 följande:
    Vad sa du att du fick trots att du pluggade på gymnasienivå?! Gråter
    studielån får man ta för gymnasiestudier det året man fyller 20, om det är det du menar? min äldsta dotter är 20 och ska börja på komvux för att läsa in en del gymnasieämnen, hon får söka lånet också hos csn.
Svar på tråden Mina föräldrar försörjnings-skyldiga. Någon som vet?