• Mandarina

Det här med hur många hästkrafter en bil har mot hur mkt bensin den drar, hur funkar det?

Någon som vet?

Bara för att en bil har "större/Starkare motor dvs. fler hästkrafter så innebär väl inte det automatiskt att den  drar mera bensin?

Kan inte någon förklara detta för mig, som kan. Och som förstår hur jag menar...

• Svar på tråden Det här med hur många hästkrafter en bil har mot hur mkt bensin den drar, hur funkar det?
  • épouse

ja det beror på om bilen väger mycket. Då är det att föredra en större motor så slipper den "jobba" så hårt jämfört med en stor bil med liten motor.

Men mycket beror på hur man kör och var man kör dvs landsväg eller stan.
    Är det en ny bil med ny förfinad bränsleteknik eller en äldre som inte är like effektiv?

• Mandarina
    épouse skrev 2010-08-11 09:44:20 följande:
    ja det beror på om bilen väger mycket. Då är det att föredra en större motor så slipper den "jobba" så hårt jämfört med en stor bil med liten motor.

Men mycket beror på hur man kör och var man kör dvs landsväg eller stan.
    Är det en ny bil med ny förfinad bränsleteknik eller en äldre som inte är like effektiv?
    kan du inte berätta mer om hur o var man kör? vAd som e skillnaden?

Landsväg drar minst va? till skillnad om man kör i stan..då drar det mer om man har en stor bil va?

Jag har en 02...inte jättestor bil, typ sedan med en sportmotor i typ....känns onödigt att köra en sådan bil inne i stan..bättre med e nliten bil då va?
  • épouse

Kör man mer i stan så är det liten motor som gäller. Den drar mindre vid stillastående också.

• Gung Ho

Sedan skiljer det mellan bilmärke oxå. Tex BMWs dieslar genererar väldigt myckte hästkrafter per droppe diesel jämfört med liknande bilar. Amerikanska bilar brukar ofta vara tvärt om (Ngn som har en PT-Cruiser?)

• Gorban

Precis, motorstorlek, effekt och bilens vikt är viktiga parameterar. Men också vilken tillverare bilen kommer ifrån och hur man kör.

Jag har en BMW 525d Touring med en treliters rak sexcylindrig motor på 197 hk som drar 0.61 l/mil diesel blandad körning. Det är snålt. Min nästa bil blir den nya 520d Touring med en tvåliters fyrcylindrig motor på 184 hk som drar 0.51 l/mil. Det är nästan magi. Det finns många rejält klenare dieselmotorer som drar betydligt mer. Men då kommer de inte från BMW.

• Faber

Det krävs mer energi för att accelerera en tung bil från stillastående än en liten, därför drar den mer i stan. På landsväg förutsatt att du håller en jämn fart är skillnaden inte särskilt stor (tröghetslagen). Bensinens energiinnehåll omvandlastill mekanisk och termisk energi i motorn.

Hur mycket som går åt för att förflytta bilen under givna förhållanden beror på motorns verkningsgrad, motortyp, motorns konstruktion,motorns skick, bilens storlek och form, vädret (temperatur, tryck, luftfuktighet, vind), bilens höjd över havet, däckens rullmotstånd, gummiblandningen, väglaget, däcktryck, typ av transmission, hur du kör och hur du växlar.

• Gung Ho
    Gorban skrev 2010-08-24 14:02:51 följande:
    Precis, motorstorlek, effekt och bilens vikt är viktiga parameterar. Men också vilken tillverare bilen kommer ifrån och hur man kör.

Jag har en BMW 525d Touring med en treliters rak sexcylindrig motor på 197 hk som drar 0.61 l/mil diesel blandad körning. Det är snålt. Min nästa bil blir den nya 520d Touring med en tvåliters fyrcylindrig motor på 184 hk som drar 0.51 l/mil. Det är nästan magi. Det finns många rejält klenare dieselmotorer som drar betydligt mer. Men då kommer de inte från BMW.
    Läste för ngr år sedan en jämförelse mellan Audi A3 lilla diesel och BMW 118d, båda miljöbilar som drog lika mkt och släpte ut lika mkt koldioxid. Audin hade 100 hk, BMW:n 143 hk!
    +43%, det är inte lite det.
  • Gutenisse
    Add3 skrev 2010-08-24 23:55:22 följande:
    Läste för ngr år sedan en jämförelse mellan Audi A3 lilla diesel och BMW 118d, båda miljöbilar som drog lika mkt och släpte ut lika mkt koldioxid. Audin hade 100 hk, BMW:n 143 hk!
    +43%, det är inte lite det.
    Och när BMW'n körs på max, så drar den ungefär lika mycker mer soppa - ca 43% mer.
  • Gung Ho
    Gutenisse skrev 2010-08-29 08:51:19 följande:
    Och när BMW'n körs på max, så drar den ungefär lika mycker mer soppa - ca 43% mer.
    Tja, gasar man på för fullt drar den mer än 43% mer än sin genomsnittsförbrukning, det gäller alla bilar. Obestämd
  • Gutenisse
    Add3 skrev 2010-08-29 12:54:13 följande:
    Tja, gasar man på för fullt drar den mer än 43% mer än sin genomsnittsförbrukning, det gäller alla bilar. Obestämd
    Självklart, men jag tänkte mer på hur mycket mer BMW drar jämfört med Audin.
Svar på tråden Det här med hur många hästkrafter en bil har mot hur mkt bensin den drar, hur funkar det?