Rabarbapuppa skrev 2010-09-09 13:26:40 följande:
Aha ok! Då verkar det med andra ord som att Saab själva har gått ut väldigt försiktigt/snålt med effekten i sitt originalutförande då, för här verkade det tydligen finnas rum för mycket högre siffror med lätta åtgärder.
Jo, vad Maptun (t.ex.) i alla fall definierar som Steg 4, (för 9000 T5-motor) det är en effekt på 295hk/450Nm. Låter kul! För detta verkar man vilja ha dryga 32 tusen.
Får skylla på att jag kommer från "sugmotorvärlden"
/Puppa
Japp, Saab har i princip alltid varit mycket lättrimmade.
Deras motorlabb hävdade länge att dom aldrig någonsin designat en motor med mindre än 250hk. Att sedan motorerna ströps när dom gick i produktion för att hålla nere förbrukning, miljökrav och försäkringskostnader ändrar inte det faktum att dom är designade och byggda för att tåla betydligt mer effekt. Dom flesta snikmodeller av Saab med 150hk har samma hårdvara under huven som Aero-modellerna med 300hk, så nog finns det marginaler.
Min 9-5 2.3 tex går från original 170hk till 245hk med enbart uppgradering av mjukvaran. Det är ändå en T7, T5 är ännu mer tacksam att trimma.
Och nog fan är det kul! :)
Det finns T5 motorer som rullar med över 700hk, en helt sanslös upplevelse i en Saab och totalt oanvändbart pga framhjulsdriften. Men kul, det är det. :)
Bilar utan turbo suger, i dubbel bemärkelse. Livet börjar vid 1.0 bars överladd. :)