• roxicc

vi unga med PCO nr 2

Hej tjejer! Tänkte hoppa in här jag också, hoppas det är okej Jag har också pco, så jäkla trist. Har vetat om det sen jag var cirka 16 år, är 21 nu. Blev av något slags mirakel gravid sommaren -10, slutade tyvärr i mf. Så, nu är det nya tag som gäller. Ska kontakta en privatklinik nu (för på sjukhuset tar det så lång tid) och hoppas på att få börja med pergo så snart som möjligt

Det skulle vara skönt att få prata av sig lite och även veta hur det går för er, som är i liknande situationer. Så man inte känner sig så himla ensam om detta

• roxicc

Vilket varmt välkomnande, tack så mycket Lill Malle, hoppas det går bra för dig, lät lite obehagligt det där med operationen. Men det kommer gå bra! Okej, ja, dom ser ju på äggstockarna ifall man har pco. Men har dom tagit blodprover osv då? Eller det måste dom väl ha gjort då du ska opereras hehe.

Då är vi ju jämngamla Du får skriva när du har varit på operationen och berätta hur det gick och vad dom säger, så du får någon slags diagnos och hjälp med att bli gravid Kramar!

Snuddi, jag hoppas också på pergo, snaaaaart!! Ska ringa på måndag, dom har haft julstängt nu. Jo, mf var väldigt trist, men som sagt, nya tag och blicka framåt som gäller. Hur är det för dig? Du har barn va? Och vill ha ett litet syskon?

Vi har varit tillsammans sedan sommaren -09. Kram!

• roxicc
    snuddi skrev 2011-01-08 13:46:40 följande:
    Ja, gör det, du får säkert en tid inom kort! Gud så spännande för er! :D
    Ja, bara att bita ihop och ta nya tag, helt rätt inställning!

Nej jag har inga barn, endast en liten(läs stor) katt och en sambo som ibland kan uppföra sig som ett barn ;)
    Vi vill ha vårat första barn. Jag vill mer än min sambo för tillfället, men skulle vi lyckas så är det bara välkommet! måste kila, ska till ikea =) skriver mer sen! KRam

Ja, det är riktigt spännande, man tänker på det varenda dag och hoppas och längtar! Okej (tänkte på din bild). Haha, vi har också en stor katt! Okej, men ni vill båda ha barn iaf? Det känns skönt att både jag och min sambo längtar lika mycket efter en liten, tillsammans. Har alltid velat ha barn men har inte känt att det varit "rätt" och att jag varit en aning för ung kanske. Men nu känns allt rätt. Tråkigt då att man ska bli "bromsad" pga pco:n bara. Tur att det finns hjälp att få

Har du också pco? Okej, ha så kul! Kram.

• roxicc
    snuddi skrev 2011-01-08 20:10:35 följande:
    Ja båda vill. Men sambon tycker nu att vi kan vänta lite och att det inte "gör" något om det dröjer. Han tror p något sätt att det ska gå på två röda sekunder när vi väl får pergotime sen. Jag är inte lika säker.
    Vi har inte börjat med pergotime än för att jag var tvungen att få en menscykel som fungerar först (med hjälp av Primolut-Nor nu i över ett halvår så fungerar den som den ska nästan).

Min bild är bara vacker ;)

Ja supertur att det finns hjälp!! Jag har förstorade äggstockar. En äggstock ska ungefär vara 1,5-2cm långa. Mina är 2,5cm på varje sida, alltså lite förstorade. Det gör att jag har PCO och ingen ägglossning på grund av att jag inte har den andra delen i menscykeln (då slemhinnan i livmodern blir som tjockast för att sen stötas ut).

Tack, jag är helt slut, en dag på Ikea är jobbigt :D Kram

Ja men vad härligt! Spännande för er! Haha ja, har ni tur så går det snabbt. Jag är så förväntansfull för att börja med pergo, samtidigt som det känns som att jag kommer vara "en av dom" som det inte fungerar för. Du förstår säkert hur jag känner, du är ju i princip i samma situation. Hoppas du får börja med pergon snart

Okej. Det där med ingen ägglossning känner jag igen, drygt! Har äl kanske 2-3 ggr/år, så att jag blev gravid först var ju bara ett slags mirakel, hehe. Men nu efter mf så sa dom att allt såg bra ut, normal slemhinna, normala äggstockar, förutom att jag inte får själva ägglossningen då (det klassiska "pärlbandet"). Men jag har alla förutsättningar till att bli gravid (med lite hjälp på traven). Det var en otrolig lättnad att höra iaf.

Vi får följas åt då vi börjat med pergo, är supernyfiken på hur det kommer gå för er Du får se till att vila upp dig nu då. Själv ska jag se på film. Kram!

• roxicc
    snuddi skrev 2011-01-09 14:26:19 följande:
    Ja visst är det drygt! Jag hade också möjligtvis äl någon gång per år enligt läkaren, men inget pärlband någonstans. Ja, det ska ju fungera för de flesta PCO'are med lite hjälp är det ju sagt, så det får vi hoppas på =)

Ja, jag får se när jag kan börja med det.. vi får se. Hoppas iaf att det inte är inom en allt för lång framtid. Kan tänka mig att det kan dröja ett år till innan min kropp har fått in rytmen med Primolut-Nor och jag får normala menscyklar när jag tar de tabletterna. Sen är det isf bara att köra på :D Spännande kommer det iaf att bli!

Chansen att vi får tvillingar med pergo är ju mycket större än normalt. Så skulle det funka så kanske det fungerar dubbelt upp ;) Vem vet!

Ja, vi får hålla tummarna

Okej, det får vi verkligen hoppas på! Ett år brukar normalt gå relativt fort, det märker man iaf då man fyller år och då det är någon högtid "shit, har det redan gått ett år sen sist.."

Hihi ja, chansen är väl 10% större om jag är rätt påläst. En, två, tre, det spelar ingen större roll för mig faktiskt haha. Bara vi får uppleva lyckan av att få bilda familj. Vad man längtar!

• roxicc
    snuddi skrev 2011-01-10 22:29:47 följande:
    Håller verkligen med! Längtar ihjäl mig ibland. haha, sambon sa att han skulle tycka det var okej om det blev tre stycken på första gången så skulle vi ha klart det där med barnagörandet sen och bara kunna fokusera på barnen :P Det skulle ju visserligen inte vara en så dum idé :P Men jag vet inte om jag skulle nöja mig med att bara ha småttingar en gång i livet haha :D

Ja visst gör man det

Haha ja, det ligger väl viss sanning i det. Precis, det blir nog svårt att hålla sig iaf skulle jag tro. Tur som jag har så vill både jag och min sambo ha många barn. Har alltid tänkt mig iaf 5 st

• roxicc

Hallå tjejer!

Har nu haft telefonkontakt med min läkare på kvk. Har fått metmorfin utskrivet nu och ska börja med dom imorgon. Är det någon här som har ätit det? Det är först och främst till för behandling av diabetes. Men tydligen så är det många pco:are som får igång sin ägglossning av metorfin. Hoppas hoppas!

Snuddi, gulligt att du vill adoptera Den tanken har slagit mig många ggr också faktiskt.

Kram!

• roxicc
    snuddi skrev 2011-01-19 17:38:30 följande:
    "Metformin är ett läkemedel som används vid typ 2-diabetes och som verkar genom att göra kroppen känsligare för insulin. På senare tid har metformin även används hos en del kvinnor med PCO-S och man har kunnat konstatera att den hormonella obalansen i äggstockarna förbättras och ägglossningen kan komma igång igen. Fettomsättningen förbättras, suget efter sötsaker minskar och en viss viktnedgång kan ses. Behandlingen går att ge till den som önskar att bli gravid och till den som behöver gå ned i vikt. Vill du inte bli gravid kan du få metformin i kombination med p-piller. Eftersom det är en relativt ny behandlingsform vet man ännu inte om alla kvinnor med PCO-S har nytta av metformin."

Detta hittade jag efter en snabbsök på google, kom in på en PCO-hemsida. Lycka till med metforminet, håller tummarna att det hjälper =)
    ---
    Jag har alltid varit för adoption, har endel vänner som är adopterade. Det jobbiga är ju att det ta en sådan lång tid och att man måste vara 25 innan det är lagligt i sverige att adoptera. det betyder alltså förutom all nödvändig tid som behöver läggas ned på adoptionsprocessen, att vi i alla fall måste vänta 4,5 år innan något får hända då vi bara är 20,5 år... Ananrs tycker jag att det alternativet är lockande. Vill i alla fall inte hålla på med IVF, så fungerar det inte med pergo eller någon annan medicin så skiter vi i det biologiska och satsar allt på att adoptera istället :)

Jag hittade också den infon, men det är alltid roligt att höra hur det gått för någon annan i liknande situation Men ja, hoppas!!

Ja, det är ju lite tråkigt att man måste vänta. Fast samtidigt så förstår man varför. Adopterade barn är förmodligen så fruktansvärt efterlängtade! Iaf då föräldrarna inte själv kan få barn. Varför skulle du inte vilja prova på ivf? Jag skulle nog prova allt faktiskt, men det är ju upp till var och en, såklart

• roxicc
    snuddi skrev 2011-01-20 12:14:08 följande:
    Ja, aboslut så förstår jag varför det är lång väntetid och allt. Det är ingen liten sak att adoptera. Jag hoppas också att alla barn som blir adopterade är otroligt efterlängtade.
    IVF- Jag vet faktiskt inte. Men jag har alltid sagt att om det inte går med enkla medel att få barn så vill jag inte hamna i någon ivf-karusell som kostar tid, energi och pengar utan att för den skull få någonting för det om det inte fungerar. Därför har jag alltid siktat in mig på att jag hellre då vill adoptera. Japp, det är såklart upp till var och en. :)

Hehe ja Ne, usch vad jobbigt det ska vara om det går så långt. Dom här tabletterna, metformin, vad illamående jag blir av dom. Ingen lek det här inte. Började i går morse och mådde illa precis hela dagen och samma i dag :-/

Adoption är iaf guld värt!!

• roxicc
    Tigerliljaaa skrev 2011-01-20 21:00:59 följande:
    fick ett brev igår nu är det konstaterat har pco och ingen ägglossning :'(
    Försöker du bli gravid? Tråkigt att du har pco, men du är inte ensam iaf!
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2