• Ell86

vi unga med PCO nr 2

valkyrie skrev 2011-09-17 10:20:25 följande:
    Roxicc: tack för att du förstår. Då håller jag tummar och tår att det ska gå vägen för er med sprutorna så du slipper göra en spolning. Men värkar vara så olika det där när man får spolas i Blekinge där jag bor måste man spolas innan man får pregro om man har pco. Men är man "normal" så får man pregro först sen spolning om det inte funkar.
    Hej! Jag hoppar in lite här! Har också PCOs och har startat en fertilitetsutredning.
    Ska också göra en spolning. Den 10 oktober är det dags. Samma för mig, ska göra den här spolningen nu först, sedan kan det bli fråga om Pergotime. (väntar samtidigt svar på ett antal blodprover jag blivit tvungen att lämna, och sambons spermaprov han blev tvungen att lämna, för att utesluta att det  kanske även skulle kunna vara något fel på honom) Utan alla dessa "åtgärder" får jag inte Pergotime.

Man blir lite förvirrad av att läsa hur olika det ser ut, vissa verkar ju få Pergo som en första åtgärd?! Jag vill också..
  • Ell86
    Nightrose skrev 2011-09-17 17:30:09 följande:

Tror det beror på vilken läkare man har. Jag bor i stockholm och min läkare ville också att vi skulle genomgå spolning, blodprover samt spermatest innan vi började behandling. Min läkare sade att det är bra att ha det gjort för att det inte ska bli komplikationer med just att ägg inte kommer igenom för att det är stopp. 

Var också väldigt nervös inför min spolning. Men ja som jag skrev tidigare så efteråt känns det inte så farligt.

Usch behöver bara spy lite galla nu. Hemskt ledsen för det! Men ah... min VUL gick åt fanders känns det som! Har sprutat med puregon i 6 dagar, en ganska låg dos... och ja... självfallet blir ngt konstigt på mig! Har ngnt som ser ut som 3 stora äggblåsor eller alternativt små cystor. Men min slemhinna har inte blivit ett dugg tjock! Så nu avbröt hon behandlingen och jag får ta lite östrogenprover för att se om jag behöver börja med en lägre dos nästa gång. Blir så ledsen för pergotime funkade inte heller för mig...vart androgen och överstimulerad! Jag var så ledsen då jag kom ut från gyn att jag bara kände för ett tag att näe...jag skiter i det hela snart! Känns som om inget funkar på mig. Men...det var väl precis då... klart jag tänker fortsätta... ska bli bäbis!! Och om inte denna behandling funkar så har vi nu stått i 5 mån på IVF lista... så inte långt kvar iaf...

Bor också i Stockholm och har samma "turordning" på de olika åtgärderna som du. Ligger något efter och har som sagt snart spolning och därefter hoppas jag på Pergo..

Jag förstår dina känslor, ibland vill man bara ge upp och jag kan tänka mig att det måste vara ännu jobbigare för dig och andra som provat både Pergo och sprutor och inget har hjälpt.
    Pessimisten i mig tror att det kommer ta många år till framöver för mig och att det blir till att snällt vänta 1 år i IVF-kön. (ska bli inskriven i den vid nästa besök då alla provsvar kommit, enligt min läkare så "provar man bara pergotime i väntan på IVF-behandling) Och det lät ju lagom optimistiskt att  Pergotime skulle fungera då... Tack för att hon drog ner den förhoppningen och lilla ljusstrimman om att jag kanske kan bli gravid snart. Jaja, det är bara att hålla ut även om det är så otroligt jäkla orättvist. Nästan skrattretande när man tänker på att när man var yngre satt man och planerade exakt hur gammal man skulle vara när man fick sitt första barn och hur många barn man sedan skulle ha. Inte fattade man hur svårt det är för många!
  • Ell86

Hej!

Valkyrie - jag håller också tummarna!! Man är orolig innan svaren kommer och väntan är jobbig, men man får försöka se det som att spermaprovet är en viktig del i att få rätt behandling för att det ska leda till bebis.

Vi fick precis hem brev igår om att min killes spermaprov "visar normala resultat" och"i fall som detta rekommenderar vi ingen ytterligare åtgärd vad gäller mannen". Helt fantastiskt!! Blev så sjukt glad av att läsa dessa rader, men sansade mig snabbt.. PCOn kvarstår ju, så än är resan till att bli föräldrar inte slut, men detta besked var skönt eftersom att man nu vet att det "bara" är mig det är fel på.
    Det var dock långa 4 veckors väntan på provsvaret..

En fråga som säkert nån vet svaret på: Kan man börja med Pergotime på 6:e dagen i menscykeln? (Jag har läst att man ska börja på 5:e dagen?)
    Jag fick mens efter provera i onsdags och har besök hos läkaren på måndag som då är dag 6, jag hoppas då att hon kan skriva ut pergotime som jag kan hämta ut samma dag och börja med då. Är det för optimistiskt av mig att hoppas på det?
    Man blir ju så frustrerad när månaderna bara går och går och vill snabba på saker och ting så mycket det går.

• Ell86

Skönt att inte alla behöver vänta fyra veckor, att få svar samma dag låter ju toppen!!

Fick pergotime utskrivet idag och ligger på CD6 och kunde börja med dem redan idag. Som man har väntat på dessa fantastiska (återstår att se kanske...) tabletter!

Håller tummarna för er alla - ni som äter pergo att ni blir gravida snabbt och ni som väntar att utredningen går snabbt.

• Ell86
    valkyrie skrev 2011-10-11 12:43:37 följande:

okej ja vi får vänta och se. jag har boka tid till min man nu att han ska lämna sperma prov den 25 :) känns bar börjat hända litre nu. min mens har men kommit så där är dte med snart dax :)
    Ell86 skrev 2011-10-06 17:26:03 följande:
    Hej!

Valkyrie - jag håller också tummarna!! Man är orolig innan svaren kommer och väntan är jobbig, men man får försöka se det som att spermaprovet är en viktig del i att få rätt behandling för att det ska leda till bebis.

Vi fick precis hem brev igår om att min killes spermaprov "visar normala resultat" och"i fall som detta rekommenderar vi ingen ytterligare åtgärd vad gäller mannen". Helt fantastiskt!! Blev så sjukt glad av att läsa dessa rader, men sansade mig snabbt.. PCOn kvarstår ju, så än är resan till att bli föräldrar inte slut, men detta besked var skönt eftersom att man nu vet att det "bara" är mig det är fel på.
    Det var dock långa 4 veckors väntan på provsvaret..

En fråga som säkert nån vet svaret på: Kan man börja med Pergotime på 6:e dagen i menscykeln? (Jag har läst att man ska börja på 5:e dagen?)
    Jag fick mens efter provera i onsdags och har besök hos läkaren på måndag som då är dag 6, jag hoppas då att hon kan skriva ut pergotime som jag kan hämta ut samma dag och börja med då. Är det för optimistiskt av mig att hoppas på det?
    Man blir ju så frustrerad när månaderna bara går och går och vill snabba på saker och ting så mycket det går.

tack :) ni är så snälla här i gruppen va roligt att din mans prov va bra ett problem minder som jag brukar säga   har du nylligen fått pregro?hoppas att det går fort nu bara. orkar inte vänta på det.

Varje delmoment är en bit på vägen! Hoppas ni får svar snabbt (det verkar ju som att det gått fort för de flesta!)
    Man går hela tiden och längtar efter nya datum. Nu längtar jag tills om ca 10 dagar då jag får veta om pergon lyckats ge mig några mogna ägg. Jag började med första tabletten pergotime igår.
    Det känns segt varje gång man väntar på något nytt, men det går trots allt rätt fort. Det svåra som jag känner är att komma ihåg att leva under tiden och inte bara räkna dagar och kolla datum i kalendern..
  • Ell86
    roxicc skrev 2011-10-11 14:41:10 följande:
    Jag är för ung, 22 år.. Och eftersom att jag har en ägglossningsstörning så anser de väl att jag borde vara fertil, bara jag får hjälp till att få en äl. Men jag är så less nu, för vi har försökt i två år. De borde godkänna oss eftersom att det inte går på egen hand. Annars får vi väl ta ett lån och göra privat ivf.

Är det PCOs du har? Har du inte fått prova pergotime då?

Vad har de för åldersgränser för IVF och är de samma i hela landet?? Varför ska åldern spela någon roll, att vilja ha barn har väl inget med ålder att göra.. Jag blir så irriterad över sånt. Ungefär som när min läkare sa vid mitt första besök efter konstaterad PCO "oroa dig inte, ni är så unga, ni har lång tid på er att få barn"..
    Hon menade det antagligen som en tröst, men det är inte mycket till tröst. Längtan efter barn är ju inte mindre bara för att man är yngre.
  • Ell86
    valkyrie skrev 2011-10-14 12:14:36 följande:
    Roxicc: usch. I Blekinge är den 3-4 månader. Hur lång är det där du bor? Håller tummarna att det går fort.

Vilket skillnad det är. I Stockholm är den nu 8-10 mån fick jag veta, vilket tydligen var lite i jämförelse med vad det varit för ett tag sedan (över ett år tydligen). Och nu står man placerad i den kön.. Förhoppningsvis ger Pergotime effekt för mig innan så man slipper vänta och gå igenom det där.

roxicc - hoppas verkligen att du får hjälp med IVF. Stå på dig!  
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2