• Firran

vi unga med PCO nr 2

Jag hoppar gärna in i denna tråd ! ....
    Har fått reda på att jag har Pcos efter vul .. jag har inte fått mens än efter p piller stopp för lite mer än ett år sedan.. förutom de ggr jag har ätit primolut nor nu då....

Har ätit två kurer pergo, en enkel och en trippel men fick ingen ÄL alls....
    Solade äggledarna förra veckan och har nu hämtat ut Puregon sprutor som jag ska börja med i Augusti. eftersom det är sommarstängt på kvinnokliniken.....

Hoppas verkligen att det kommer att funka med sprutorna !!
  • Firran

Jag kan intyga att äl test inte riktigt funkar om man har pco... har blivit väldigt lurad eftersom jag fick glad gubbe på
    digitalt test.. men hade aldrig äl...

Feller - Om du inte fått mens på dag 30 så brukar dom säga att man ska boka ny tid för då har man inte haft äl... eller om det är ett plus förstås....

Jag fick inte ta nått blodprov efter pergon heller... bara ringa om jag inte fick nån mens och inget plus...

• Firran
    Sladdisa skrev 2011-06-30 19:42:05 följande:
    Längesen jag skrev ngt här.
    Efter min spolning och pergokur så konstaterade gyn att nästa steg blir IVF. Så vi är uppsatta på kö (3mån).

Men den senaste veckan har jag haft ont i ländryggen, varit trött o hängig. De senaste 3 dagarna har jag haft mensvärk och idag fick jag halsbränna. Jag har aldrig halsbränna.
    Kan det ha tagit sig ändå?

Jag har ingen koll alls när jag eg ska ha mensen. Men enligt ett program på min telefon, så ska den komma om 2 dagar.
    Men eftersom jag tagit en omgång premolut nor så borde den vara opålitlig.

Äh! Jag vet inte. ;) Hur går det för er andra?
    Gör ett gravtest =)
  • Firran

Nej, du ska börja äta provera på din 5te mens dag : ) alltså först äter man provera, väntar på mens.. sen på mensens femte dag börjar man med pergon : ) Hoppas det går bra ! = )

• Firran

Konstigt ! ... man brukar börja äta pergo på sin tredje eller femte mens dag, och provera Äter man väl för att framkalla mens ... Har ätit några kurer själv... Men om du är osäker är det bäst att du försöker få tag i någon som kan förklara igen..

• Firran
    Tenley skrev 2011-07-07 06:54:26 följande:
    aha ok. Men jag behöver adrig äta hela provera kuren innan jag får mens utanbrukar få den på dag 5-6, alltså ska jag abryta min proverakur då och börja med pergon?
    Okej.. har aldrig vart med om att få mens innan alsvlutad kur.. jag får ingen egen mens och kan därför börja äta när som helst.. men får vänta ca tre fyra dagar efter avslutad kur för att få mens... men då ska du nog ringa och höra med någon... hur man gör när man får mens tidigare...
  • Firran

Det kan ta tid... tog strax över fyra dygn sist jag åt... men jag har iaf alltid fått mens.. vet inte om den kan utebli ..

• Firran
    ettplustack skrev 2011-07-13 20:55:31 följande:
    Tänkte bara fråga om ni som har pco har ökad behårighet ?
    Det är ju ett symtom. Mitt hår växer ut snabbt när jag rakar mig och så är jag ganska hårig på hakan vilket jag hatar. Vet ju inte om det beror på pco ? 
    Det beror på att man kan ha ökad testosteron i kroppen om man har pco.. som gör att håret växer mer..
    Jag har ingen ökad hårväxt och är inte överviktig.. men däremot har jag ingen mens alls..
  • Firran

Jag ska på undersökning imorgon kl 10 och får förhoppningsvis börja med puregon sprutor imorn också...
    hade en cysta på äggstocken men den verkar ha försvunnit så hoppas verkligen jag får börja med sprutorna nu... har ju väntat hela sommaren....

• Firran
    roxicc skrev 2011-08-23 14:31:10 följande:
    Firran, lycka till med puregonet! Jag är inne på 9e månaden med det nu.
    Tack !! ...  9 månaden ??? ... har du inte fått plus än ? =( får du ägglossning av det ?
    n0c87 skrev 2011-08-23 14:43:42 följande:
    Firran: jag har en kompis (utan pco/-s) som hade cystor å de sprack nu i sommar då hon åt pergo. Det slutade med akutoperation men nu hoppas vi att hon blir bra :) Har du ätit pergo medan du haft cystor?
    Jag fick en akut tid för hade sååå ont.. då hade jag en cysta på 40 mm..  men va på återbesök förra veckan och då såg dom inget typ... skummt..
    Nej det va länge sen jag åt pergo nu.. så har fått  efteråt... gyn sa att jag fått så eftersom jag aldrig ägglossar...
  • Firran
    roxicc skrev 2011-08-25 13:29:34 följande:

Ja, tiden går verkligen. Inget plus än. Det börjar kännas rätt hopplöst, vi har börjat prata om ivf. Puregonet gör så att äggblåsor växer, sedan tar man en annan spruta, Ovitrelle, den ger äl Vilket jag har fått under varje behandling. Hoppas det tar sig för dig iaf

Okej va jobbigt : / Har dom sagt vad det kan bero på ? ... ifs säger dom väl att det "i snitt" kan ta sju månader för en frisk att bli gravid.. Tack!! det hoppas jag med..
  • Firran
    terror skrev 2011-10-06 18:17:36 följande:
    Det tog prick 7 dagar när min sambo lämnade spermaprov och fick svar. Så det behöver inte ta 4 veckor!
    Tycker det är bra att dom vill kolla upp din sambo så du slipper äta pergo eller liknande i onödan!
    Min sambo fick svar samma dag... han kunde sitta och vänta under analysen men han va tvungen att jobba så dom ringde efter någon timme : ) riktigt snabbt gick det ... kanske beror på vilket sjukhus man lämnar... läste nån förut som fick vänta väldigt länge =/
  • Firran
    Livisu skrev 2011-10-11 23:42:03 följande:
    Grrr jag blir förbannad. Jag är 23 år och när jag vill försöka få barn tänker jag VÄGRA "försöka" ett år innan jag får medicinsk hjälp.
    Klart jag inte kan få IVF på en gång, det vore dumt.
    Men jag VET ju att min kropp inte är som jag önskar, att min ÄL inte är som den ska. Den läkare som tycker att vi ändå ska försöka ett år tänker jag ge fingret och be dra åt fanders! {#emotions_dlg.djavulsk} Aldrig i livet att jag ska försöka på egen hand ett helt år helt i onödan, när min mens kommer max 4 ggr per år.
    Stå på er, tjejer!
    Du får helt enkelt säga att ni försökt ett år : )
Svar på tråden vi unga med PCO nr 2