Inlägg från: valkyrie |Visa alla inlägg
  • valkyrie

vi unga med PCO nr 2

Junior10 skrev 2011-05-16 10:07:26 följande:
    Några frågor.

1. Hur länge försökte ni innan ni började med Pergotime eller annan kur ?
    2. Hur gamla var ni
    3. Blev ni någonsin nekade hjälp ?

Anledningen till att jag frågar är för att jag nyligen blev nekad hjälp, på fem olika mottagningar... 
    1. har försökt i 2 ½ år ska få pregro om 2 månader.
    2. va 19 när vi började är 22 nu.
    3. japp blev det pga min vikt. men nu har jag gått ner 45 kg så har precis börjat med utredning nr 2 och ska få hjälp.

varför blev du nekad?
  • valkyrie
    Junior10 skrev 2011-05-16 10:46:07 följande:
    Vi blev nekade främst för att dom alla anser att jag är för ung och borde inte "kasta bort mitt liv". Och sen för att inte har försökt i över ett år...
    okej. men det är ett krav dom har att man måste försöka ett år själva först. för att man inte ska söka i onödan eller vad man ska säga för annars hade alla gått ditt direkt.
  • valkyrie
    Junior10 skrev 2011-05-16 16:51:39 följande:
    Men hur kan man försöka i ett år själv om man inte har egen ägglossning ? Jag förstår inte riktigt det...
    ja du säg det. det fick vi göra iaf. tråkigt men så är det.
  • valkyrie
    ettplustack skrev 2011-05-16 17:20:08 följande:
    Vi började försöka den 10 juli och började med pergotime i april.
    Jag är 22 år och sambon är 38 år.
    Vi har ju fått denna chans och ska försöka i 4 månader annars skickar gyn iväg oss och där kanske de har hårdare krav på vikt och så, vi hoppas att det inte behöver gå så långt och vikten håller jag på att ta tag i själv :)
    kännde du att ni fick "förtur" med hjälp för att din sambo är mycket äldre?
  • valkyrie
    Junior10 skrev 2011-05-16 21:10:11 följande:
    Ja, tyvärr. Men nu har jag ringt runt till Vårdguiden och dom tipsar allt jag börjar med att gå till en gynekolog och sedan utgå därifrån.
    ja det är nog det bästa allternativet.
    ettplustack skrev 2011-05-17 09:02:40 följande:
    Nej absolut inte, min gyn vet inte ens hur gammal min sambo är. Han konstaterade bara pco och skrev ut 4 kurer pergotime och fungerar inte det skickar han oss vidare sen :)
    okej. för så fort min man följde med mej till gyn. hade problem med att hade haft mens konstat i 4 månade. så blev vi inskrivna direkt.  jag är 22 och min man 35. så jag mistänkte att det va för att han va äldre eller hur man säger. för hade varit där många gånner själv innen utan att ha fått hjälp.
  • valkyrie

Feller0325: tråkigt att höra. Lider med dej. Men håller med tigerrambo. Ni måste prata om det. Annars kommer ni att må jätte dåligt av det. Och det kommer inte att hålla i längden tyvärr. Hoppas att allt kan lösa sig. Styrke kramar.

• valkyrie
    TigerRambo skrev 2011-05-25 10:52:39 följande:
    Hur är det med dig valkyrie? sett att viktminskningen går bra, när planerar ni att kunna sätta igång med bebisverkstaden igen? kram
    jo det är bra med mej. jag har gått ner en hel del nu. så i dag väger jag 79 väldigt nöjd förutom att min mage är så ful och hänig. vi har för sökt ända sen jag op mej. va hos gyn för en månad sen och han sa att jag ska på spolning och dom ringde till mej och sa att jag skulle maila när jag fått mens vilket jag gjorde med hhar inte hört nåt. skumt. ska även börja med provera om en månad. och så fort provena börjar funka så ska jag få pregro så hoppas på det bästa just nu. .

hur går det själv?
  • valkyrie
    Junior10 skrev 2011-05-25 12:19:58 följande:
    valkyrie skrev 2011-05-25 10:47:04 följande:
    Feller0325: tråkigt att höra. Lider med dej. Men håller med tigerrambo. Ni måste prata om det. Annars kommer ni att må jätte dåligt av det. Och det kommer inte att hålla i längden tyvärr. Hoppas att allt kan lösa sig. Styrke kramar.
    Tack <3
    Men ja, vi pratar. Dock var det igår vi beslöt det.
    Men han säger att han gärna skulle vilja nu, men det går bara inte. Kan säga så att han inte har mycket tillit till mig. Så han vågar alltså inte.
    Men sen kommer vi till det att jag inte orkar med hela grejen med att bli kränkt av läkare, påpekad att det är fel på mig, etc. Bröt verkligen ihop igår när vi pratade. Då förstod han verkligen hur dåligt jag mår över detta med PCO. Att jag även ser alla "vänner" bli gravida och få barn gör inte saken lättare.
    Och Matias blir äldre, ålderskillnaden blir större och större.
    Jag som hade planerat så bra. När föräldrapenningen för Matias tar slut så skulle lillen föddas. Jag är mammaledig i tre månader med bebisen, sen är mannen det. Åh, alla mina drömmar och planer har krossats.
    Jag har i alla fall förklarat för honom att det är nu eller aldrig. Nu har jag byggt upp mitt mod, samlat stöd från er alla och läst på. Jag är redo nu. Jag orkar inte med det igen.
    Men då han inte känner att han kan lita på mig, så finns det inte mycket vi kan göra nu. Han har gått med på att leva utan gemensamma barn och att vi får nöja oss med Matias... 
    det låter som att du har dte väldigt jobbigt nu. har du en liten sen tidigre? hänger inte riktigt med. men vad är hans skäll till att inte vilja ha barn nu? han mste juh ha talat om det för dej. har han mycket äldre än dej din sambo?
  • valkyrie
    TigerRambo skrev 2011-05-26 09:24:21 följande:
    Duktig jobbat gumman! :D Härligt!!
    Okej, jag skulle ha ringt och frågat om svar på mitt mail om jag var du.. Hoppas dom säger något då!

Det går bra. Hänt lite som du vet, men jag fortsätter fortfarande med Primolut-Nor och nu har jag precis avslutat min första kur pergotime :D Tog sista tabletten idag, så nu är det bara att vänta och se om det fungerar!
    Känner ingenting ännu som är annorlunda men det kanske kommer.

tackar jo jag får nog göra det men så svårt att komma fram bara

hur funkar det för den med pregro? har du fått ÄL av den? håller tummar och tår

• valkyrie

Välkommen hitt alla nya. Kul att vi blir fler.

I dag tog jag den sista proveran. Så vi ska jag vänta in mensen om några dagar :

Svar på tråden vi unga med PCO nr 2