• Superbia

Boken eller filmen?

När en bok blir filmatiserad, föredrar du då att ha läst boken innan du ser filmen eller tvärtom?

Själv föredrar jag att ha läst boken innan jag ser filmen, eftersom de ofta tar bort en del när det ska bli film; det är lättare att hänga med när man vet bakgrunden. Och så är det roligare att skapa sig en egen bild av hur personer och platser ser ut. Ser jag filmen först stör jag mig på att det inte "stämmer" i boken sen, det är lättare att ha överseende med att de ändra om i filmen Glad

Morten & Vidar 091029
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Boken eller filmen?
  • KatjaKaj

Boken först alltid, men när jag sen ser filmen stör jag mig jätte mycket på att dom ändrat så mycket. Okey att man inte kan ta med hela boken men ofta tas viktiga karaktärer bort.

• Schnooglewookiemush

Röstar inte. Det är helt olika.

• Superbia
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-11 10:00:15 följande:
    Röstar inte. Det är helt olika.
    Har du något exempel?
    Morten & Vidar 091029
  • Nlie

Jag föredrar nog filmen först av den andledningen att om man redan läst boken när man ser filmen så blir filmen nästan alltid dålig...
    Har jag läst boken innan så bryr jag mig oftast inte om o se filemn.

• Superbia
    Nlie skrev 2010-08-11 10:17:41 följande:
    Jag föredrar nog filmen först av den andledningen att om man redan läst boken när man ser filmen så blir filmen nästan alltid dålig...
    Har jag läst boken innan så bryr jag mig oftast inte om o se filemn.
    Men är det inte roligt att se om det "stämmer" det som du har sett framför dig?
    Morten & Vidar 091029
  • lindalake

svarade visserligen boken först, men eg är det som Nlie skriver. jag blir oftast besviken på filmen för boken är så mycket bättre! det är svårt att släppa det faktum att man eg. ska skilja på bok och film

• Schnooglewookiemush
    Superbia skrev 2010-08-11 10:14:19 följande:
    Har du något exempel?
    Harry Potter-böckerna tycker jag är så fantastisk bra, och då gör det mig inget att se filmerna efteråt (trots att filmerna per automatik blir sämre, för mig).
    Borta med vinden har jag sett tusen gånger, och jag tycker bara det var kul att jag sett filmen innan jag började läsa boken.
    Jag har läst boken Rötter flera gånger när jag växte upp, och jag blev jättebesviken på serien(?) som jag såg efter att jag läst boken.

I allmänhet så tycker jag att de flesta filmer blir sämre om man läst böckerna. Böckerna som Twilight är baserade på har jag inte läst (än), men jag är oerhört glad över att jag inte hade läst dem när jag skulle se första Twilightfilmen. Jag tror inte att jag hade älskat filmerna som jag gör idag, om jag hade läst böckerna innan.
  • lövet2

Oftast filmen först. Då kan jag njuta av filmen utan att jämföra med boken. Sedan fördjupar jag mig genom boken och har dessutom ansikten till alla namnen ...

• lövet2
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-11 10:24:42 följande:

I allmänhet så tycker jag att de flesta filmer blir sämre om man läst böckerna. Böckerna som Twilight är baserade på har jag inte läst (än), men jag är oerhört glad över att jag inte hade läst dem när jag skulle se första Twilightfilmen. Jag tror inte att jag hade älskat filmerna som jag gör idag, om jag hade läst böckerna innan.
    Böckerna är mer skrivna för vuxna, medan filmerna är gjorda med mer tonårsstuk. Jag såg första filmen innan jag läste böckerna, och det var tur! Nu kan jag njuta av filmerna helt separat utan att jämföra ...

• Schnooglewookiemush
    lövet2 skrev 2010-08-11 10:27:14 följande:
    Böckerna är mer skrivna för vuxna, medan filmerna är gjorda med mer tonårsstuk. Jag såg första filmen innan jag läste böckerna, och det var tur! Nu kan jag njuta av filmerna helt separat utan att jämföra ...
    Ja, just Twilight har jag förstått är en väldig skillnad. Så då förstår iaf du vad jag menar.

Vissa filmer är ju så, att man vill kunna skilja på boken och filmen.
Svar på tråden Boken eller filmen?