• AnnaGee

Hur får jag bort silverfiskar?

Jag behöver hjälp med tips på hur jag ska få bort silverfiskarna från mitt hem? De finns mer eller mindre i alla rum. Nu har jag bokat en tid med Anticimex, som ska komma hem och spruta något medel. Har någon erfarenhet om sådan sanering har hjälpt?

Tusen tack på förhand!

• Svar på tråden Hur får jag bort silverfiskar?
  • Birgitta2

Det hjälper. Men ibland får de sanera två omgångar beroende hur stort angrepp du har.

• pusspillan87

oftast kommer dom som sagt tillbaka, syrrans kille jobbar som fukttekniker på OCAB å han säger att när de finns silverfiskar så finns de fukt! dom lever i fuktiga miljöver så ett tips iställer för att bara utrota dom är att kolla vart dom igentligen kommer ifrån innan du får värsta mögelskadan försvinner fukten försvinner fisken.
    Hårspray funkar att spraya på dom du ser så dör iallfall dom, men oftast finns de fler där fukten kommer ifrån!

Lycka till!

• flixflax

Silverfiskar lever inte bara  i fukt utan även smuts. Städa kliniskt rent är mitt tips då försvann mina.

• BuoBä

Skaffa katt! Vår katt utrotade varenda silverfisk i badrummet på ett par veckor.

Men vi städade också, och hittade ett gammalt papper som legat under duschkabinen och blivit lagom fuktigt och uppblött. Där hade det varit silverfiskfarm...

• Fimpen72

Vi fick sprutat en gång och de har inte kommit tillbaka... Det är 7år sedan och har inte sett en enda sedan dess

• Annakonda

För att enklast och effektivast bli av med silverfiskar använder du rödcederolja som du sprejar i ditt hem (mer info om användning finns på www.rodceder.se) en annan sak som även funkade bra var fälla för silverfiskar
     www.rodceder.se/visa_produkt.asp&t=Malf%E4lla+%2F+Maldosa%3A+klibbig+f%E4lla+f%F6r+kackerlacka+och+andra+kr%E4ldjur

Det är det alternativ jag skulle rekommendera som är 100% ekologiskt. Lycka till

• Åsa

Städa rent på hyllor och golv, dammsug golvfogar. Slå kokande vatten i avlopp. De gillar ställen med smuts och lite fukt, gärna badrummet; där blir ju snabbt avlagringar, men även smuliga kökslådor och liknande.

Svar på tråden Hur får jag bort silverfiskar?