• pyjamastrollet

Snippa & framstjärt...

Har bara en fundering...
    Varför känner föräldrar och även personal på dagis m.m ett så stort behov av att döpa om könsdelarna när de talar till barn? Jag fattar inte riktigt grejjen riktigt, varför inte bara kalla det för sina namn (syftar då på t.ex penis och vagina)?
    Jag kommer då inte kalla min dotters kön för snippa eller dylikt när hon blir äldre, tycker det låter lite skumt.

Har en kompis som har en dotter och han och mamman till barnet kände precis likadant. De valde därför att kalla det vid sitt namn istället för att hitta på något annat men när hon började på dagis började hon kalla det för snippa för att personalen där säger så. Lite galet tycker jag, vad tycker ni?

• Svar på tråden Snippa & framstjärt...
  • Kya

snopp och snippa är de vardagliga orden för könsdelarna. penis och vagina är de medicinska beteckningarna. det är skillnaden, och så länge mina barn inte pluggar medicin så kommer de vardagliga orden att användas i vårt hem.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • SilverEmma

Jag tycker inte alls om ordet "snippa". Men det är snippa som kommer användas på dagis sen och våra barn kommer att växa upp med det ordet och det kommer sen vara lika naturligt som "snopp". Så nu när jag har två flickor kallar jag det för snippa...jag tycker som sagt inte om det men jag har gett mig. Vagina hade känns ännu konstigare för mig att använda faktiskt, har aldrig använt det ordet själv.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Schnooglewookiemush

Varför lär vi barnen att säga mamma och pappa, när det heter mor och far?

• Kya
    SilverEmma skrev 2010-08-11 16:40:15 följande:
    Jag tycker inte alls om ordet "snippa". Men det är snippa som kommer användas på dagis sen och våra barn kommer att växa upp med det ordet och det kommer sen vara lika naturligt som "snopp". Så nu när jag har två flickor kallar jag det för snippa...jag tycker som sagt inte om det men jag har gett mig. Vagina hade känns ännu konstigare för mig att använda faktiskt, har aldrig använt det ordet själv.
    det är kanske för att vi inte växte upp med det ordet själva? när våra barn har vuxit upp så kommer nog snippa vara lika självklart som snopp.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Mymlan80

Problemet är väl snarare att många inte använder de "riktiga" orden.
    I en grupp på 10 pojkar och 10 flickor så har man som regel
    10 st snoppar
    MEN:
    2 snippor
    1 kissemurra
    2 framstjärtar
    1 mus
    osv....

Jag tycker det är jättebra att man har plockat fram ordet snippa (om inte är ett hittepå ord, utan ett gammalt dialektalt ord som språknämnden letat fram). Det är neutralt och passar bra ihop med snopp.
    Snopp och snippa är perfekta barnord tycker jag.
    Det betyder ju inte att barnen inte lär sig att det även heter penis/vagina.
    Man säger ju t.ex både macka och smörgås, och det är ju knappast fel något av dem.

Välkommen Liten 091203
  • pyjamastrollet

Jo fast jag får lite känslan av att det handlar om att man vill avdramatisera könet genom att ge det ett gulligt namn men det kanske inte är så...
    Vagina är väl även det ett ganska vardagligt ord för kvinnans kön? Även penis tycker jag mig kunna höra även utanför vården där de medicinska termerna används... 

• Shadilly

Jag tycker att snippa känns lite fånigt - och jag skulle aldrig använda det om mina egna könsdelar men om de säger så på dagis gör det mig ingenting.

Framstjärt däremot är en styggelse och alla som använder det ska ha spö!!

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • pyjamastrollet
    Mymlan80 skrev 2010-08-11 16:43:56 följande:
    Problemet är väl snarare att många inte använder de "riktiga" orden.
    I en grupp på 10 pojkar och 10 flickor så har man som regel
    10 st snoppar
    MEN:
    2 snippor
    1 kissemurra
    2 framstjärtar
    1 mus
    osv....

Jag tycker det är jättebra att man har plockat fram ordet snippa (om inte är ett hittepå ord, utan ett gammalt dialektalt ord som språknämnden letat fram). Det är neutralt och passar bra ihop med snopp.
    Snopp och snippa är perfekta barnord tycker jag.
    Det betyder ju inte att barnen inte lär sig att det även heter penis/vagina.
    Man säger ju t.ex både macka och smörgås, och det är ju knappast fel något av dem.
    O, det där visste jag inte om ordet snippa, men det låter ju logiskt. Snopp och snippa.
    Men varför alla andra dessa ord? Som du skriver finns det ju massor med smeknamn på kvinnans kön i barnens värld.

Kanske ska förtydliga att jag inte att det är fel att föräldrar vill göra så men personligen tycker jag nog att de gamla hederliga penis och vagina funkar bättre. Skrattande 
  • pyjamastrollet
    Shadilly skrev 2010-08-11 16:45:59 följande:
    Jag tycker att snippa känns lite fånigt - och jag skulle aldrig använda det om mina egna könsdelar men om de säger så på dagis gör det mig ingenting.

Framstjärt däremot är en styggelse och alla som använder det ska ha spö!!
    Tycker du också att framstjärt har en lite obehaglig ton? Glad
Svar på tråden Snippa & framstjärt...