Inlägg från: Lingonflickan |Visa alla inlägg
  • Lingonflickan

Snippa & framstjärt...

PennyD skrev 2010-08-12 00:52:23 följande:
    En förvarning. Ni som väljer att benämna era barns kropssdelar som underliv, även om de förstår vad en snopp och snippa är, så kommer knappast någon förstå dem när de säger underliv.

Eller kanske hade ni tänkt att de skulle säga "Jag har ett underliv, en snippa/snopp ni vet" Gå runt med tolk kanske? Som om inte det vore krystat.

Nej, jag tycker det är tröttsamt med konservativa människor som sätter sin egen bekvämlighet och ingrodda vanor framför sina barns bästa.
    "även om de förstår vad snopp och snippa är"

det är det väl inte. Inte i mina öron.

kommer Aldrig använda ordet snippa

Jag tror faktiskt förskolepersonalen är så pass intelligent att de faktiskt förstår andra begrepp än snippa om en flicka säger nåt annat.
    Rör min familj och du släpper löst ett vilddjur!
  • Lingonflickan
    Some skrev 2010-08-12 14:11:28 följande:
    Klart det finns ett behov för flickor att ha ett ord för sitt könsorgan som är likvärdigt pojkarnas. Behovet finns därför att det finns mängder med flickor som inte har ett namn på en av sina kroppsdelar. När det gäller alla andra delar på kroppen så finns det ett gemensamt namn som alla förstår. Men när det gäller flickornas (och givetvis inte pojkarnas) könsorgan så finns det inget gemensamt allmänt vedertaget namn. Bara en uppsjö av olika mer eller mindre smickrande omskrivningar.
    Det skrevs i tråden om hur det från tidigt ålder hyshas om flickors kön och det leder ofta till undertryckt sexualitet. Att det inte finns ett gemensamt allmänt vedertaget namn för det kvinnliga könsorganet är en stor bov i dramat. Genom att ge flickors könsorgan ett namn som alla känner till som inte är ett smeknamn så ges flickor möjlighet att uttrycka sig om sitt kön och sin sexualitet på samma villkor som pojkar.
    Detta är väl bara för löjligt!! Jag kan bara skak på huvudet åt de hemskheter du tror kommer sig av att vi inte använder ett ord som snippa.
  • Lingonflickan
    pyjamastrollet skrev 2010-08-13 17:22:20 följande:
    Jag tror att det "mamma i småland" syftade på var att problemen inte finns pga att kvinnans kön inte har haft ett namn förut som alla kan använda (för det har det) utan att de kanske snarare finns pga att de orden som fanns/finns innan snippas uppkomst har använts på fel sätt och varit tabu för folk att uttala.
    Det ligger ju inte i ordet för kvinnans kön utan problemen ligger i att kvinnans sexualitet alltid varit tabulagd av någon underlig anledning.
    VIsst är det toppen att det kommit ett ord som fler känner sig bekväma med att använda men att säga att det aldrig funnits ord för kvinnans kön innan som har samma betydelse för alla är missvisande för det har det gjort. 
    Precis! Vad skönt med nån som faktiskt är intresserad av att förså det hon läser.
  • Lingonflickan
    Tingeling83 skrev 2010-08-14 09:03:30 följande:
    hatar ordet snippa , kommer aldrig använda de !!

vi har andra ord ... mina barn fatta & min omgivning med .. som tur är ;)
    Och jag står för kissestjärten
  • Lingonflickan
    Fridalusen skrev 2010-08-14 13:56:22 följande:
    Gud så äckligt det låter. Stackars barn som tror hon har två stjärtar!
    Men så säger man där jag är uppvuxen. Jag tycker inte det är det minsta konstigt eller äckligt på nåt sätt. När hon har kissat så torkar hon kissestjärten, hur naturligt som helst tycker jag. Snippa känns för mig som konstlat och framtvingat/krystat
  • Lingonflickan
    jennie30 skrev 2010-08-20 16:29:13 följande:
    Skärp er gott folk! kalla det kvinnliga könsorganet för framstjärt?? låter ju vidrigt..för att inte tala om kissestjärt haha!
    Nog tycker jag kissestjärt är mer logiskt och låter bättre än framstjärt men så är jag uppvuxen med det uttrycket. Jag vill ju inte säga slida eller liknande till en liten tjej. Personligen använder jag mig som vuxen av ordet underlivet vid behov.

Och personligen tycker jag snippa är mer haha. kan inte ta det uttrycket seriöst.
  • Lingonflickan
    Succubusan skrev 2010-08-21 00:56:04 följande:
    Aldrig att jag kommer säga snippa...
    Inte jag heller.
  • Lingonflickan
    Bedan skrev 2010-08-21 14:00:56 följande:
    Pojkar har också urinrör.
    Visst. Jag bara kommenterade att man svarar med snippan när någon undrar vart kisset kommer ifrån. Då är det ju faktiskt urinröret som är korrekt svar. Oavsett kön.
  • Lingonflickan
    Denebola skrev 2010-08-21 22:17:39 följande:
    För övrigt har jag vuxit upp med en "stjärt", och det har lett till att jag nu inte har något namn på mitt underliv som jag är bekväm med. För jag har banne mig inte en rumpa fram. Ingen gnagare, inget blödjur, inte enbart ett hål heller.

Jag ser det som en stor brist att jag inte kan prata om mitt fantastiska underliv utan att behöva känna mig obekväm eftersom jag inte har något "riktigt" namn på det. Och mitt underliv ska inte behöva vara något onämnbart.

Så snälla, ge era döttrar ett bra namn för deras underliv (dvs snippa) så att de slipper känna som jag när de blir stora.
    Jag är också uppvuxen med stjärt - kissestjärten. Inte har det gett mig några problem vad gäller att prata om underlivet i de sammanhang som är relevant att tala om det. Jag tror det beror på ens person om man har svårt med det, inte med vilket ord man använt.

Jag ser inget fel i kissestjärten och tycker inte snippa är ett bra ord för den delen. Det låter bara larvigt i mina öron om jag ska vara fullkomligt ärlig.
Svar på tråden Snippa & framstjärt...