Vad händer efter gymnasiet?
Min sambos äldsta går ut gymnasiet nästa år och med tanke den nivå av företagsamhet som h*n har haft hittills så kommer det att innebära arbetslöshet. Barnet bor för närvarande hos sin mamma eftersom h*n inte klarar av de krav som min sambo ställer (definitivt inget orimligt!) och min sambo betalar då alltså underhåll till mamman.
När barnet (som då är vuxen...) går ut gymnasiet försvinner ju försörjningskravet och min sambo kommer alltså inte längre att vara underhållsskyldig. Mamman har inte några större marginaler och blir väl antagligen av med en del av bostadsbidraget i och med att ett av barnen räknas som vuxen.
Vad finns att göra med den ekonomiska situationen? Min sambo kommer att vägra att betala för sitt vuxna barn, i alla fall så länge h*n inte tar tag i situationen och på allvar försöker hitta ett jobb (vilket nog inte kommer att ske i första taget). Mamman har inte råd att försörja barnet men har hittills inte ställt några som helst krav på barnet, och kommer troligtvis inte att göra så framöver heller (det är i alla fall vad hon har uttryckt hittills).
Kan min sambo krävas på underhåll trots att barnet är vuxet och bor hos sin mamma? Mamman kommer kräva detta och det kommer att bli ett väldans hallå så jag skulle vilja veta vad som gäller.
Socialbidrag kommer inte att vara aktuellt eftersom barnet på sin 18-årsdag kommer att få tillgång till sitt sparkonto innehållande en i mina ögon ganska betydande summa (pengarna kommer från pappans sida). Tyvärr innebär ju tillgången till pengarna att barnets motivation till att söka jobb kommer att vara obefintlig medan de finns kvar (och de kan nog räcka ett tag...). Samtidigt tycker ju min sambo att det är fruktansvärt att pengarna skall slösas på ingenting medan barnet fortsätter att lata sig.
Det här blev kanske lite rörigt men huvudfrågan är alltså vad min sambo kan bli tvungen att ta för ansvar när det gäller försörjningen av det vuxna barnet?