• kalla

Thé/te

Var kommer stavningen "thé" ifrån? Det verkar vara jättevanligt att stava så. Stavas det så på nåt annat språk?  Jag tycker det ser jättekonstigt ut. Vad gör h:et där, liksom? I korsord är det ju stavningen "te" som gäller, men t.ex. butiker som säljer teburkar, står det oftast "thé" på. I SAOL vet jag inte.

Jag skriver "te", rätt och slätt. "Thè, tycker jag, ser ut som att man tycker att ordet "te" är för kort så att det måste piffas till med ett h och en apostrof.

Jag frågade några svägerskor, (38-47 år) och alla de stavar det "thé". Men de visste inte riktigt varför. -"Så skriver man väl", sa de.

Ni som skriver thé, skriver ni t.ex. thékopp och thésked också och hur kommer det sig att ni stavar ordet "thé, så? *Nyfiken bara*

• Svar på tråden Thé/te
  • Jungfrulycka

Jag har också förundrats över detta...kanske nåt nytt? Jag skriver iallafall TE!

• TheLove

Jag skriver Tea då jag inte vet den korrekta stavningen men att på många tea förpackningar stavar de faktiskt så.. Tror jag... Ska springa in i köket och kika,,,

• TheLove

Okej nu ska jag nog börja stava te. Gick in i skåpet och läste... Allt som stod på svenska stod det Te på och det på engelska tea... :P 

• Bluemint

Enligt svenska akademiens ordlista stavas det te. De om några borde ju veta .-)

• kalla

Bluemint: Aha. Då var det lite som jag trodde och det är väl därför det står "thé" på alla importerade, fina teburkar och sen har folk börjat stava det så. Jag tyckte det var konstigt om någon bara fick för sig att ändra den svenska stavningen och att den skulle ha blivit så vedertagen.

Då fortsätter jag också att skriva te. Glad Jag vet också vad jag ska svara om det kommer på tal fler gånger.

• Rochefort 10

'The' är den äldre stavningsvarianten som har använts i svenskan sedan 1700-talet.

Anledningen till att vi började stava 'te' på det viset är att vi lånade både ordet och stavningen från franskan, även om det ursprungligen kommer från Kina.

Att vissa fortfarande skriver 'the' beror helt enkelt på att den stavningen inte har dött ut än.

• magyarisch

Te - så som det ska stavas i sverige.

Inte té, the, thé! TE!!!

• vinter02

Jag tror att det är en gammelsvensk stavning. Jag såg någonstans i en gammal tidning eller nåt där det stod thé.

Men som sagt är TE den enda rätta stavningen på svenska.

Svar på tråden Thé/te