• Enniie

    Hur säkert är PayPal ? Snabba svar tack.

    Jag har satt ut en dator på annons, fick svar ett dygn efter från en som ville att jag skulle frakta datorn till Nigeria. Jag har hört talas mkt om dessa email, då dem säger att det är bedrägerimejl osv. Men denne var beredd att betala via PayPal.

    Jag fick ett bekräftelsebrev från dem där det står såhär ;

    Vi är säkra på att du har fått en begäran om betalning via e-post från oss om utbetalning som skickades till dig av (blabla*)
     
    Utbetalningen godkändes framgångsrikt, måste du skicka artikeln (Lg x110)och skicka oss spåra numret i nästa 24 timmar, efter det att artikeln ber vi dig skicka en transport spårningsnummer för kontroll och skickade varit är efter det att antalet har verifierats kommer ditt konto att krediteras så snart som möjligt, på grund av säkerhetsskäl är vi inom denna åtgärd för att skydda både våra säljare och köpare mot bedrägliga handlingar kunder.

    Detta PayPal ® betalning debiteras köparens räkning och blev "godkänd" men inte krediterats ditt konto till dess transporten referens-spårningsnummer till oss för transport kontroll så smart att sowm.buetzer @ kielnet.netohl köparen och att skydda säljaren. Följande är de nödvändiga uppgifter innan ditt konto krediteras.

    * Jag skriver ej namn.

    Jag fick även ett som stod på engelska, samt ett referensnummer.

    Hur säkert är PayPal ? Jag vill liksom inte bli blåst, för låtsäga att jag skickar datorn, sen får jag inga pengar ? Jag har aldrig innan använt mig av PayPal, och vet inte hur det funkar, skaffade kontot idag.

    vad skall jag göra ? Skall jag skita i affären, be han ta tillbaka pengarna eller fortsätta ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 18:06
    När jag nu loggar in på mitt paypal konto, så syns det ingenting där. Skall det göra det, och vart i sådant fall ?

  • Svar på tråden Hur säkert är PayPal ? Snabba svar tack.
  • Frontline

    Paypal är säkert...

    Men absolut inte att du ska frakta den till Nigera, då kan du lika gärna slänga pengarna i sjön eller helt enkelt ge dom till mig...

    Du kommer garanterat att bli fetblåst om du genomför den affären...

    Ska du sälja den så gör det inom sveriges gränser...


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ariom

    Neeeej, skicka inte! Jag har haft PayPal ända sedan företaget startades upp, och jag kan direkt säga att OM någon skickat dig pengar så syns det på ditt konto när du loggar in. Det finns ingen som helst "du får pengarna när vi fått ett spårningsnummer"-policy (sk escrow) hos PayPal.

    Vad du ska göra är att vidarebefordra det engelska mailet till spoof@paypal.com från det emailkonto som är kopplat till ditt PayPal-konto. Längst upp kan du skriva något i stil med "I believe this to be a spoof/fraudulent email. There is no record of payment having been sent to me when I log in to my PayPal account. I would appreciate if you would confirm my suspicion that I am subject to fraudulent activity." (Ungefär "Jag tror att detta är ett bedrägligt email. Det finns inga uppgifter som tyder på att betalning har sänts när jag loggar in på mitt PayPal-konto. Jag skulle uppskatta om ni kan bekräfta att jag är utsatt för ett bedrägeriförsök.")

    PayPal brukar vara väldigt duktiga och snabba på att svara - oftast får man först ett automatgenererat mail som bekräftar att de mottagit en anmälan, sedan brukar man få ett personligt mail. PayPal är MYCKET hårt reglerade av finanslagar mm, så de tar den här typen av anmälningar på allvar. Jag har rapporterat en hel del under årens gång, och i 100% av fallen har jag fått bekräftat att det handlar om försök till bedrägeri. 

    Svara inte Nigerianissen och bli INTE orolig om du får hotfulla email. Får du det, bara vbf till spoof. Igen. 

  • jlhm

    Om den text som står i trådstarten är en exakt kopia på den text du fick i mailet så visar det också att det är ett försök till bedrägeri eftersom svenskan är väldig dålig, ungefär som om de har använt Google's översättningsfunktion för att få det på svenska.

  • Enniie

    Nej. jag genomförde inte affären. Därimot så fick jag ett "varningsmejl" från PayPal, där det stod att jag skulle ställas till rätta osv, om jag inte skickade kollinr inom dem 24 timmar som dem sagt innan. PLUS att jag fick ett mejl från killen som då ville att jag skulle skicka datorn.

    Jag raderade iallafall allt, utan att svara.

    Skall aldrig mer sätta ut annonser på Eniro, för det är bara därifrån som jag fått sådanna mejl om Nigeria.

  • Laanfear

    Hej!

    Jag skulle vilja höra mig för lite om hur säker man ska vara om man ska få betalt över paypal.
    Jag satte ut en annons via blocket och fick svar från en tjej från London.
    Hon bad om att få betala via paypal då det var säkrast, hon skulle även be någon att hämta bordet så jag skulle inte skicka detta då det är omöjligt.
    Hur ska jag gå vidare, ska jag avböja affären?

    Mvh
    Laanfear

  • Delia

    Laanfear: Paypal är en säker betalningsmetod. Och kommer någon och hämtar bordet efter att du fått pengarna så ser jag inga problem.

  • Karkan

    Hej jag har fått exakt samma förfrågan av en tjej i england, fast nu gäller det en säng jag har ute på Blocket. Har du fått någon rätsida på om din kontakt var seriös eller ej?Hon säger i ett mail att hon ska betala mig via paypal och skicka en budfirma att hämta upp sängen. För din info hette hon maloynilson@hotmail.com

  • Tenshii
    Karkan skrev 2013-09-23 17:58:19 följande:
    Hej jag har fått exakt samma förfrågan av en tjej i england, fast nu gäller det en säng jag har ute på Blocket. Har du fått någon rätsida på om din kontakt var seriös eller ej?Hon säger i ett mail att hon ska betala mig via paypal och skicka en budfirma att hämta upp sängen. För din info hette hon maloynilson@hotmail.com
    Tror du själv att någon från Nigera skulle handla en begagnad säng i Sverige? 

    Mailen är automatiserade och går bara ut på att blåsa folk. Du kan läsa mer här: www.blocket.se/security/nigeria.htm 
  • Soffgänget

    Hejsan,

    Vi har också en kvinna ifrån London som har bett om att få köpa vår soffa som varit upplagd på Blocket.se.
    Där hon insisterat att få betala via paypal och sen låta skicka en budfirma att hämta upp den.

    Då vi tyckte att det lät skumt så ifrågasatte vi varför hon lägger pengar och tid på att köpa en soffa i Sverige, för att sedan skeppa den till England. Hon svarade då att det var hennes son som studerar inredningsdesign som hade sökt efter en sådan här soffa länge men inte hittat någon i England.

  • Tenshii
    Soffgänget skrev 2013-11-24 23:02:01 följande:
    Hejsan,

    Vi har också en kvinna ifrån London som har bett om att få köpa vår soffa som varit upplagd på Blocket.se.
    Där hon insisterat att få betala via paypal och sen låta skicka en budfirma att hämta upp den.

    Då vi tyckte att det lät skumt så ifrågasatte vi varför hon lägger pengar och tid på att köpa en soffa i Sverige, för att sedan skeppa den till England. Hon svarade då att det var hennes son som studerar inredningsdesign som hade sökt efter en sådan här soffa länge men inte hittat någon i England.
    Det är standard. Handlar alltid om en son/dotter som pluggar i europa som ska ha datorn, kameran, motorcykeln, soffan osv. 
  • Scoops
    Havsvind55 skrev 2016-09-16 12:09:42 följande:

    Hej! Paypal ÄR inte säker!!!!
    Jag har blivit blåst två gånger på 178 kr. var.
    Har spärrat mitt kort.


    Paypal ÄR säkert om man använder det som det är tänkt. 
    När du får pengar genom paypal så måste du ju först ha ett Paypalkonto. Du kan själv logga in och se om pengarna finns där eller ej, finns de inte så är de inte överförda. Helt enkelt.
Svar på tråden Hur säkert är PayPal ? Snabba svar tack.