Jag är också lärare, men har inte svårt att se problemet. Jag råder dock alla föräldrar att inte glömma bort att vara ledig tillsammans med partnern också. Barnen mår inte dåligt av att vara på förskola/fritids några veckor fast det är lov!
Det dåliga föräldrasamvetet gör att vi vuxna slår knut på oss för att det ska bli bra för barnen, men jag tror på att vara good enough. Man kan kanske inte alltid vara den som lämnar sist, hämtar först och är hemma med barnen alla lov - men man kan vara närvarande och göra sitt bästa för barnen då man är tillsammans. Det tror jag är viktigare!
Sen är det ju så att vi lärare inte har 10 veckors semester på sommaren. Här är vi lediga 8 veckor på sommaren, varav en del är inarbetad tid (som andra människors kompledighet, men vi väljer aldrig när vi kan ta ut den), samma med sportlov, påsklov och jullov (höstlovet är i princip alltid studiedagar för personalen). Jag är självklart glad att kunna vara med barnen större delen av deras lediga tid, men medaljens baksida är förstås att det är svårt att vara ledig annan tid än på loven. Svårt att resa utomlands under hösten, när man som mest behöver det t.ex.
I år var jag ledig (sista veckan nu) 3 veckor utan min man. Visst går det bra, men det känns väldigt begränsande att vara ensam med 3 barn under 6 år. Jag vill t.ex. inte åka och bada ensam med tre icke simkunniga barn... Så veckorna med maken hemma blev ju mer "riktig semester".
Många upplever det jobbigt med förskolor som stänger/slås ihop. Kommunerna har löst det lite olika, men här finns alltid en fröken från respektive avdelning på plats, så att det finns någon man känner. Och barn lär snabbt känna de vuxna som jobbar, så det brukar inte bli så bekymmersamt.