Mjölkprotein
Hej!
Jag har en son, 6år som inte tål mjölkprotein sedan spädbarnstiden.
Han får ingen omedelbar reaktion, utan de gånger vi testar går det 4-7 dagar innan symptomen kommer. Magont och diareér. Vi tar då givetvis bort mjölken igen.
Periodvis har han väldigt ont i magen. Lös, gul avföring och hinner inte till toan varje gång. Han kan då ha avföring 6-8 gånger per dag. Detta brukar sitta i ett par månader åt gången.
Hans läkare har nog tagit alla prover som går att ta men hittar ingen som helst ledtråd till varför hans mage blir som den blir.
Nu har jag suttit ner och tänkt ordentligt och är ganska säker på att perioderna med magontet kommer i avslutning till att vi introducerar mjölkprotein. Att han blir bättre när vi tar bort mjölken igen en kort period innan det här våldsamt kommer.
Under den här perioden har han så ont i magen att han knappt klarar av att äta. Han tar ett par tuggor och sen får han magkramper. Han blir givetvis trött, slö, får huvudvärk och minskar i vikt medan det pågår. Det blir en ond cirkel av det innan han kan äta igen.
Min fråga är:
Är det möjligt att tarmen slår bakut så lång tid som ett par månader efter att man "retat upp den" med mjölkproteinet dessa få dagarna?