• Fidelis ad urnam

Kanelbullar

Hur gör du dina kanelbullar?
    Hur får du dem luftiga, saftiga och riktigt jävla goda

Ge mig ditt bästa recept.

• Svar på tråden Kanelbullar
  • Disela

Jag utgår från receptet på kungsörnens mjölpåse. Har MASSOR av smör, kanel och socker i. Det ska smaka. Har även testat att blanda 50/50 med smör och mandelmassa (alltså byta ut hälften av smörmängden till mandelmassa) med kanel och socker. Då ska man nog ta lite mindre socker, för de blev väldigt söta, men ack så goda!

• Hannah76

Jag utgår från ett vanligt recept, men har i minst dubbelt så mycket smör i degen. Har i 2 dl socker och 1-2 msk socker. Använder vetemjöl special och låter degen jäsa i minst 2 timmar innan jag bakar ut. Blandar mjöl,kanel och socker (och lite salt) som jag sen brer på (mycket..) och sen rullar jag ihop och skär snurror.

• Åttiosjua

Jag brukar använda kvarg (vanilj) i smeten. Då blir dom fluffiga och saftiga. Blir inte torra heller Glad

• Marie Curie

När degen ska jäsa häll 50g varmt smält smör över, täck som vanligt och låt jäsa till dubbel storlek. Det bli supersaftiga bullar!

• Hannah76
    Hannah76 skrev 2010-08-11 19:28:01 följande:
    Jag utgår från ett vanligt recept, men har i minst dubbelt så mycket smör i degen. Har i 2 dl socker och 1-2 msk socker. Använder vetemjöl special och låter degen jäsa i minst 2 timmar innan jag bakar ut. Blandar mjöl,kanel och socker (och lite salt) som jag sen brer på (mycket..) och sen rullar jag ihop och skär snurror.
    Nej jag blandar inte mjöl, kanel och socker... SMÖR ska det ju vara.. Och mycket kanel.
  • PVeraB

Jävligt mkt smör (200g) 1 dl sirap och sen den vanliga mängden socker och lite mindre mjöl.

• Fidelis ad urnam

Det verkar som att det tips ni alla ger är mycket, mycket fett och lång jäsningstid.

• PVeraB
    Fidelis ad urnam skrev 2010-08-11 19:42:26 följande:
    Det verkar som att det tips ni alla ger är mycket, mycket fett och lång jäsningstid.
    Ja, eller som nån skrev kvarg. Det ger väldigt fina saffransbullar iallafall. (kvarg = kesella)
  • mammaforever

Jag gör nog på det vanligaste recept som finns, som man hittar i alla kokböcker. Men jag gör dom för hand. Aldrig i assistent. Då blir dom mycket luftigare och saftigare än om man kör i maskin, tycker jag =) Och jag har alltid riktigt smör, inget margarin.

• mammaforever

Sen brukar jag variera min fyllning. Vaniljsocker, mandelmassa, kanel... Ja lite allt möjligt. Gör inte fyllningen efter något recept utan som jag tycker smakar gott =)

• mammaforever
    Fidelis ad urnam skrev 2010-08-11 19:42:26 följande:
    Hehe yes, that´s the secret Skrattande
  • LivL
    Åttiosjua skrev 2010-08-11 19:31:13 följande:
    Jag brukar använda kvarg (vanilj) i smeten. Då blir dom fluffiga och saftiga. Blir inte torra heller Glad
    Gott! Hur mycket?
  • Ylwis

bearbeta degen länge, använd rikligt med smör, använder alltid vit sirap istället för socker och  hel kardemumma som jag stöter själv, standard mjölk.

brukar blanda fyllningen färdig alltså smör,kanel och socker och bre på bara.

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010 ***Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/***
  • Mealla

Instammer i alla rad du redan fatt mycket smor (absolut inget margarin) och garna mandelmassa ocksa, Jag brukar riva mandelmassa och sedan blanda med rumsvarmt smor och en matsked gradde for att fa bredbar konsistens, stro over socker och kanel (denna fyllning passar fantastiskt bra i saffranslangder f.o.) Jag har flera ganger fatt omdomet "det har var de godaste kanelbullarna jag atit". 

Sa ja, en god kanelbulle innehaller val tyvarr en sisodar 2000 kalorier eller sa  

• Dianthus

Mealla: Låter supergott! Hur mycket mandelmassa/smör tar du till fyllningen i en normalstor bullsats (det blir ca 40 bullar av mitt standardrecept).

• FruJohansson82

Om man ska sammanfatta era tips så blir de:

* Mycket smör (absolut inte margarin!)
    * Lång jäsning
    * Mycket fyllning

Nått annat tips som ja missat? Ska nog baka bullar imorron

• MBert

Ett av de bästa tipsen är: Smält INTE smöret. Smält smör binder mer mjöl och gör alltså bullarna torrare. Klicka i rumsvarmt smör.

Degvätskan ska INTE värmas till 37 grader (vilket ibland felaktigt kallas för fingervarmt. Det finns ingen frisk människa som har så varma fingrar utan det bruakr snarare vara 28-30 grader), helst inte alls utan låt degen jäsa länge - det ger mer smak!

Bearbeta degen länge så allt gluten hinner frigöras. Det ger luftigare bullar. Det gör också att degen håller ihop utan att ha för mycket mjöl.

Svar på tråden Kanelbullar