• frökenmumin

Röda utslag med vit prick i mitten, vad är det?

En liten fråga...

Nu på kvällen fick min 7 månaders bebis flera röda utslag med liksom en vit prick i mitten. Dom sitter lite överallt på överkroppen, runt bröstkorg och ut på armarna. Någon som vet vad det är?
    Det verkar inte klia eller så...

• Svar på tråden Röda utslag med vit prick i mitten, vad är det?
  • Jezamine

Vattenkoppor?

Avstängd tills vidare
  • frökenmumin

Näe inte vattenkoppor (har sett det förut, min 3 åriga dotter hade det förra året). Det påminner i utseendet mera om så som huden ser ut när man har bränt sig på en brännässlor (den vita pricken alltså) och sen är det rött runt

• Jezamine

Symtom vattkoppor

Kliande utslag som först ses ansikte och på bål. Utslagen sprider sig senare till hårbotten, armar och ben. Utslagen blekröda knottror som övergår i blåsor med 2-3 mm diameter. Blåsorna torkar och ger "skorpor" och klåda. Blåsorna kan också komma i munslemhinnan och efterlämna stora, vita sår.

Läs vidare på

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

Avstängd tills vidare
  • crazy mom

Låter som värmeutslag. Helt ofarligt. Kan lindras om man klär barnet i luftiga kläder.

Vissa barn är jättekänsliga och for sånna mer eller mindre under hela småbarnsperioden.

• sarsparis

Spontant säger jag också vattkoppor, precis så började det för min son. hur länge har de varit så? är det vattkoppor kan de ändra utseende och öka bara över en natt.

Annars kan det vara värmeutslag kanske. blir det inte bättre om några dagar skulle jag nog ringa bvc.

• frökenmumin

Jag tror inte att det är Vattenkoppor, har sett hur det ser ut. Men jag kan ha fel, har hänt förr
    Det är väl bara att avvakta, han verkar som sagt inte vara allt för besvärda av dom, jag heller inte sett något på tvillingbrorsan. Vi får väl se om det kommer något där.....

• MaríaS

värmeplidor.. såna får min dotter lite då o då inte många men ändå

Svar på tråden Röda utslag med vit prick i mitten, vad är det?