• Saandraaaa

Behöver maränghjälp!!!

Nu står jag här hemma i köket och håller på att bli galen!
    Min marängsmet blir aldrig fast!

Har testat vispa med både stavmixern och ballongvisp, vad gör jag för fel?
    Har testat 2 olika recept idag, har inte lyckats med maränger förut heller.

Vill ju ha smeten fast så jag kan spritsa ut dom snyggt :/

Någon som har något tips? Mina ägg börjar ta slut nu, så kan inte göra fler misstag! :D

Mvh/Sandra

• Svar på tråden Behöver maränghjälp!!!
  • Hannah76

Ingen gnutta äggula med?
    Helt ren bunke?
    Vispat äggvitorna först, utan socker?
    Ska det vispas i "bara" bunke eller över vattenbad?

• Betty Boop

Har du blandat sockret med äggen innan du vispar? Det ska man INTE göra! Det misstaget har jag gjort. Jag vispade o vispade o inget hände. Man ska vispa äggvitorna innan man blandar i sockret. Hur har du gjort?

• sofia charlotta

rostfri bunke, elvisp, över vattenbad utan äggvita. Allt enligt Leila

• Kristall V

Det absolut viktigaste är att bunken du vispar i måste vara helt ren och fettfri...annars går det inte att vispa upp äggvita.

Så tar du äggvitorna (obs absolut inga rester av äggula i ) och liiiite av sockret, du kan ha i 1 kryddmått ättikssprit också det hjälper till att få vitorna styva.

Vispa med elvispen på lägsta hastigheten i nån minut så att du tänjer ut äggvitetrådarna, om du startar på högsta hastigheten sliter du av trådarna och det vill du inte.

Sen ökar du hastigheten och fortsätter vispa tills du kan vända bunken uppochned utan att skummet rinner ut.
    Därefter tillsätter du resten av sockret lite pö om pö medan du vispar. Sen är det bara att spritsa ut på plåtar

Lycka till!

• Saandraaaa

Hade en plastbunke, allt helt torrt! Och inte en gnutta gula.
    Vispade inte äggvitorna först, utan tsm med sockret, inte allt socker på en gång heller.
    Vad är bäst, florsocker eller strösocker?

• Frejan

vad har du för väder??
    vissa säger att det kan vara omöjligt att få i hop en maräng smet när
    det är regnigt och fuktigt ute!

behöver ju inte vara det men man vet aldrig ;)

• Kristall V
    Saandraaaa skrev 2010-08-11 21:25:39 följande:
    Vispade inte äggvitorna först, utan tsm med sockret, inte allt socker på en gång heller.
    strösocker
  • Hannah76
    Ingen fet hinna i bunken?
    Kanske för mycket socker i från början? JAg vispar alltid enbet äggvitorna styva först, sen vänder i socker.
  • Saandraaaa

Det har varit rätt bra väder i dag, haha ;)

Nepp inge fett i bunken.
    Eftersom jag inte har någon elvisp, ska jag strunta i stavmixern då det bara finns ett läge på den
    och vispa med ballongvispen i stället?

• banansmoothie
    Där har vi ju felet. Vispa vitorna först utan socker alls. Sen är det alltid bäst att dubbeltvätta bunken med diskmedel innan start. Dessutom går det väl inte att vispa maränger med mixer?! Jag har i alla fall aldrig lyckats. Ballongvisp går dock utmärkt med det tar typ en timme. Beroende på hur mycket såklart. Jag köpte en elvisp BARA för att kunna vispa maränger.
  • Saandraaaa

Har hört att det ska gå med stavmixern, men det kanske inte stämmer då...

Har iaf tänkt på 4 ägg, så kan ni inte skriva era recept på maränger så får jag knåpa ihop något? :)
    Ugnen ska väl vara på 100 grader.

1h med ballongvisp, det var inte lite det :D

• Will i am

Byta ut strösockret mor florsocker då blir dem lätta och luftiga , ha någon droppe citron i . Mina blir som dem man köper :)

• FruJohansson82

Kan nån lägga ut ett recept på maränger? Vore kul att testa

• Sorbus

Man göra mikromaränger, då slipper man vispa överhuvudtaget. Fast då kan man nog inte göra snyggt spritsade maränger.

• loijsen
    Ursäkta kan någon beskriva det där med vattenbadet?
Svar på tråden Behöver maränghjälp!!!