• Milkev

Så förbaskat less på över curlande föräldrar!!

Nu över till curlande föräldrar....Det har gått och grott i mig hela dagen.....Jag är inte perfekt, det ska min gud veta! Långt ifrån! Men vissa saker är enligt mig ren barntortyr.

Ex:

Pojke i parken ramlar, ställer sig upp (har sin rygg mot mamma) och börjar gå iväg igen. Mamma kutar efter och ropar högt: "men guuuud vännen hur gick det!?!" Springer efter och kramar om, pojke börjar gråta!

Är det rätt? vavavavava????

Flicka leker med kattunge, kattungen river henne lite på handen, flickan tittar på skråman men gråter inte....Mamma utbrister:"men gumman hur gick det nu? Gjorde du dig illa?" Flicka börjar gråta.....

Är det rätt??

Näe fan ni skrämmer ju ungarna! Så ser jag på saken....jag lägger mig inte i andras uppfostran, jag diskuterar sällan andras uppfostran utan går tyst därifrån istället. Alla gör vi vad vi tror är rätt för våra barn.

Själv blev jag väl övercurlad av min mor som STÄNDIGT hade ångest över mitt mående, än idag! Jag vet att det är av kärlek men banne mig skulle aldrig falla mig in i att bli likadan. Jag vill inte att mina barn ska ha ångest över att jag har ångest över att de ska må bra. Hänger ni med?

Min flicka ramlar, jag ropar glatt "upp igen gumman" Sedan är det bra med den saken. Tack å lov är min sambo likadan. Man måste väl banne mig se skillnad på när de verkligen gör sig illa eller om det bara är en småsak, annars kommer man få ungar som skriker hysterisk över varenda liten sak. Jag har två levande bevis på det.

Gumman halkade på sin snuttefilt häromdagen och bet sig illa i läppen så blodet rann, hon blev ledsen vi plockade upp henne kramade henne lugnt och visade att det inte var någon fara....lika fort som hon grinade till så slutade hon igen, vi är hennes stöttepelare, vi guidar henne vad som är farligt och inte. Sedan kunde vi torka av henne och inspektera munnen i lugn och ro, utan en hysterisk unge som var livrädd.

Jag skulle kunna sitta hela kvällen och rabbla exempel.

Jag har en god kollega på mitt jobb som delar min syn på barnuppfostran, hon har två stora äventyrslystna barn som inte skriker för det lilla minsta. De törs ge sig ut i livet med glädje istället för rädsla för tamefan varenda liten grej. En har kommit långt inom hästvärlden där hon redan som 7åring red in sin första häst.

DÄR pratar vi att guida sina barn till stabilitet! Jag anser att man snarare skrämmer ungarna om man hysteriskt jagar dem hela tiden.

Mina barn är på god väg....

Herregud kolla på era ungar först innan ni själva blir hysteriska!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-12 10:59
    okey har lärt mig att det inte heter curla.
  • Svar på tråden Så förbaskat less på över curlande föräldrar!!
  • Busbellan

Fast det där är väl inte att curla? Att curla barnet tolkar jag i alla fall att man banar väg för barnet och undanröjer alla eventuella problem ÅT dem så de aldrig behöver tänka själva.

Men sen kan jag ändå tycka att du har rätt i det du skriver. Man får se om barnet tycker en sak gör ont eller inte. men även om JAG tycker att när mitt barn slår sig att det inte var så farligt, men barnet är ledset ändå så måste jag ju ta det på allvar och ysna på barnets känslor.
    Om man aldrig tillåter barnet att känna efter, ha ont mm mm hur ska barnet då lära sig att känna igen sina känslor. Tar vi aldrig dem på allvar och säger att det inte var så farligt då lär ju sig barnet istället att det inte är nån mening att bli ledsen/klaga för ingen lyssnar ju ändå.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Michaeala

Det kallar jag heller inte för att curla men jag håller med dig i precis allt du skriver! Jag har också irriterat mig över detta vanliga fenomen! Så kommer inte jag bli!

• NoKnock Angleton

Jag kallar inte det att curla, det där är överdrivet nojjiga föräldrar som helst vill linda in barnen i bubbelplast. Jag är dock inte sån, jag tröstar gärna men jag framkallar ingen ledsamhet genom att vara överdrivet påträngande mot barnet som om jag vill att det ska bli ledset.

• Milkev

Men då ÄR det skillnad, är barnet ledset....då reagerar man annorlunda, bryr sig inte barnet från början då ska man väl ändå inte bry sig själv heller (överförtydligar: förutsatt att det inte hänt något allvarligt)
    Men att pjåska med barnen tror jag ALDRIG kan vara bra.
    Har bara sett skräckexempel här bland min stora sons vänner.
    En grabb fick en sticka i tån och skrek som att kniven satt i honom (10 år gammal!) En ynka liten sticka från fartubron. Själv blev jag jäkligt rädd eftersom jag trodde nån hade brytit något så jag kastar mig ut som en raket, och där sitter denna stora grabb och skriker som en galning. Jag fick övertala honom lite men fick tillslut ta bort stickan.....han ville ha plåster.....inga problem så jag gav honom ett, sedan sprang han med gråten i halsen hem. Både jag och sonen rätt chockade......vad hände egentligen?
    Det värsta är att dom står oss rätt så nära och det här är en helt vanlig vardag för dessa, både mor och far som blir helt hysteriska om något hänt barnen. Nu gör de samma sak med den minsta. Och inte tänker jag säga något heller eftersom vi alla är så olika och har rätt att uppfostra våra barn som vi vill. Personligen tycker jag det är tt rent helvete när gossen hälsar på hemma hos oss, just pga av hans hysteriska utbrott vid diverse konstigheter.
    Enda gången som jag faktiskt sa åt (pappan) att lugna sig tre hekto var när deras yngsta fick följa med sin farmor på affären, det första som hände när de kom hem var att pappan rusade mot dörren tog upp sin tjej och frågade om allt hade gått bra. Jag klarade bara inte av det och sa ironiskt "Näe du Peter det gick nog inte bra att hon följde sin farmor på affären, hon bröt säkert armen på tio olika ställen" 

Jag har bara svårt för såna folk.....Kan väl tillägga för övertydligandets skull att jag har illa emot folk som HELT skiter i sina ungar.......
    Det jag undrar är bara vart har den här "lagomheten"  tagit vägen? 

• Tonx

Jag håller med. Självklart ska man ta barnen på allvar om de är ledsna, men att oja sig hjälper ingen. Det är skillnad på att ömka och tycka synd om och att visa medkänsla och trösta.
    Jag är väl lite FÖR orädd eller vad man ska säga. Jag låter ungarna testa saker och blir nästan aldrig nervös av att de slår sig, de är rätt härdade. Många brukar uttrycka nervositet kring mig och tjejerna för de tycker min lilla är helvild, men samtidigt så är det faktiskt så att om inte hon får prova så lär hon sig inte ett skit. Hon är en sån som fixar saker och hon slår sig konstant, så man får passa på henne, men om jag skulle gå och vara nervös så skulle jag bli inlagd på psyk så vild som hon är.

• Milkev

Tonx * ÄNTLIGEN en till vettig förälder!!

• 071001

Det där du beskriver ts kallar jag att hönsa .
    Det är inget vi håller på med i vår familj och vi lever lite som Tonx beskriver det. Testa och se, ramlar du så finns vi där om du skulle slå dig, annars på´et igen bara.

• tristania

Ts, du har nog missuppfattat detta med att curla Obestämd Jag curlar mina barn  -jag städar deras rum, tar hand om deras tvätt (dom är tonåringar) vi skjutsar dom överallt m m . Det kallar jag att curla!

Slår min minsta sej och får ett litet skrapsår - inte fan "mesar" jag då! Men det är inte detsamma som det du beskriver.

• Milkev

MEN läs tilläggskommentaren!!!!!!!!!

• En kopp te
    tristania skrev 2010-08-12 20:33:01 följande:
    Ts, du har nog missuppfattat detta med att curla Obestämd Jag curlar mina barn  -jag städar deras rum, tar hand om deras tvätt (dom är tonåringar) vi skjutsar dom överallt m m . Det kallar jag att curla!

Slår min minsta sej och får ett litet skrapsår - inte fan "mesar" jag då! Men det är inte detsamma som det du beskriver.
    Skjutsa kan jag gå med på, speciellt om det är kvällstid. Det är ändå en säkerhetsaspekt inblandad.
    Men vad är det för nytta med att inte behöva städa sitt eget rum? Eller inte behöva tvätta? Tonårstiden är sista perioden att kunna påverka/HJÄLPA/lära barnen att lära och komma på rätt spår.
    Barnen känner inte mer kärlek för att man curlar. Kärleken finns där ändå.
Svar på tråden Så förbaskat less på över curlande föräldrar!!