• Elena87

Nordea privatlån - beräkna månadskostnaden..hjälp!

Jag är usel på sånt här.. hur mycket betalar jag då i månaden?? Vill låna 25.000 kr.

Så liten, men ändå så stor....
  • Svar på tråden Nordea privatlån - beräkna månadskostnaden..hjälp!
  • Pappa G

Ja, som jag tolkar din inkopierade beräkning så är det väl 283 kr, sjunkande till 276..

Men ska du verkligen bara amortera 174 kr i månaden? Det kommer ju ta evigheter innan det lånet är slutbetalat. Och du får ju lägga massor av ränta!

• Elena87

Tack! Det var så jag förstod det..

Nää..tänkte snarare 800:- i månaden... men var osäker med månadskostnaden..

Så liten, men ändå så stor....
  • Joual

Som jag tolkar det du kopierade in så är det ett lån med rak amortering. Det finns två varianter av lån: annuitetslån och lån med rak amortering.

Annuitetslån är lån där du betalar samma summa under hela återbetalningstiden. I summan ingår både ränta och amortering. Vissa varianter av CSN-lån fungerar så. Om du t ex betalar 500 kr/mån så är räntan från början en stor del av detta, men allt eftersom lånet minskar så ökas amorteringsdelen.

Lån med rak amortering är upplagda så att du betalar en fast amortering (t ex 400 kr/mån). På detta läggs räntan, som kan variera. Kostnaden för lånet varierar alltså under återbetalningstiden.

Privatlån brukar vara lån med rak amortering, där du kommer överens med banken hur mycket du amorterar varje månad. Mitt tips är att du betalar så mycket du bara kan, eftersom ränta inte är jättekul att betala.

Svar på tråden Nordea privatlån - beräkna månadskostnaden..hjälp!