• Mayen

Om man inte torkar håret med hårtork - blir man förkyld då?

Alltså här i Italien påstår alla att man MÅSTE torka håret med hårtork annars blir man förkyld.
    Ok på vintern, då det är rätt kallt i husen och inte skönt att gå runt med blött hår. Men nu är det ju sommar och varmt.
    Igår duschade dottern och jag lät henne sitta i linne och blött hår med jag duschade och sen var håret nästan helt torrt, så jag lät bli att föna det. Idag är hon jätteförkyld och sambon är förbannad på mig och menar att det hela är mitt fel.

Fönar ni i Sverige håret på era barn? Är det så "livsavgörande"?

• Svar på tråden Om man inte torkar håret med hårtork - blir man förkyld då?
  • fetsnygg

haha.. förlåt.. men i sådana fall skulle jag vara konstant förkyld! Frisörerna säger att det sliter på håret etc etc.. jag använder bara hårtork om jag har väääldigt bråttom någonstans, och knappt då... så.. nej klart tusan man inte blir det.

Ha inte dåligt samvete

När dottern din har badat.. blir hon förkyld då för att håret är blött? man tar ju inte med sig hårtork till stranden så.. vilket knasigt påstående

• fetsnygg

dessutom har inte förkylning med kyla att göra, utan med bakterier eller virus

• Ramborg

Jösses nej.

Jag var simmare under hela min uppväxt, tränade fem-sex dagar i veckan. Vi barn torkade aldrig håret mer än med handduk. Ibland frös det våta håret när man gick hem, då tyckte vi det var skoj att man kunde hålla hårslingorna rätt ut från huvudet. Men inte var vi mer förkylda än andra barn.

• sextiotalist

Jag torkar ytterst sällan håret med hårtork, som tonåring gick jag ut med blött hår i vinterkylan, jag har aldrig fönat håret på mitt barn, oavsett kort eller långt hår.
    Så svaret på din fråga, nej.
    Man blir inte förkyld av blött hår, inte av kyla heller för den delen.

Min frissa avråder att man skall föna håret dagligen, speciellt det nordiska tunnar håret, om man vill att håret skall hålla länge vill säga.

• lövet2

Eeeh ...? Nej. Jag fönar nästan aldrig håret själv och definitivt inte på mina barn. Visst känner jag några som gör det pga väldigt långt och tjockt hår som aldrig torkar annars, men det är ganska få. Här i norra Sverige kan man vara tvungen att föna håret på vintern om man ska gå ut, eftersom håret annars fryser till is, men under vår/sommar/höst är det totalt onödigt.

Det där låter som min mamma ungefär, som är övertygad om att man får lunginflammation av att gå barfota och hjärnhinneinflammation om man inte har mössa på vintern ...

• La Lola

Nejje.......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sommarblomma1

Det är en myt! Man blir inte förkyld för att man är blöt eller går för kallt klädd! Har endast att göra att man smittas av andra och det är lättare att smittas om man har nedsatt immunförsvar, dvs om man inte riktigt är på topp och 100% frisk.

Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Tjohalia
    Mayen skrev 2010-08-12 09:10:10 följande:
    Alltså här i Italien påstår alla att man MÅSTE torka håret med hårtork annars blir man förkyld.
    Ok på vintern, då det är rätt kallt i husen och inte skönt att gå runt med blött hår. Men nu är det ju sommar och varmt.
    Igår duschade dottern och jag lät henne sitta i linne och blött hår med jag duschade och sen var håret nästan helt torrt, så jag lät bli att föna det. Idag är hon jätteförkyld och sambon är förbannad på mig och menar att det hela är mitt fel.

Fönar ni i Sverige håret på era barn? Är det så "livsavgörande"?
    Nej, man blir inte förkyld för att man låter bli att föna håret! Hur gör folk när dom åker och badar på stranden i Italien? Har dom med sig en batteridriven fön och torkar håret så fort dom badat eller? Och om inte, ligger alla förkylda dan efter?
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Tjohalia
    lövet2 skrev 2010-08-12 09:14:49 följande:
    Eeeh ...? Nej. Jag fönar nästan aldrig håret själv och definitivt inte på mina barn. Visst känner jag några som gör det pga väldigt långt och tjockt hår som aldrig torkar annars, men det är ganska få. Här i norra Sverige kan man vara tvungen att föna håret på vintern om man ska gå ut, eftersom håret annars fryser till is, men under vår/sommar/höst är det totalt onödigt.

Det där låter som min mamma ungefär, som är övertygad om att man får lunginflammation av att gå barfota och hjärnhinneinflammation om man inte har mössa på vintern ...
    Haha, ja och min mamma var övertygad om att bebisar var tvungna att ha en tunn bommulsmössa på sommaren, oavsett hur varmt det var, för att det kunde vara skadligt om det blåste i öronen på dem... Vilken BVC helt dementerade, däremot skulle dom (som jag redan visste) ha solhatt som skydd mot solen.
    JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • sextiotalist
    Tjohalia skrev 2010-08-12 09:30:12 följande:
    Haha, ja och min mamma var övertygad om att bebisar var tvungna att ha en tunn bommulsmössa på sommaren, oavsett hur varmt det var, för att det kunde vara skadligt om det blåste i öronen på dem... Vilken BVC helt dementerade, däremot skulle dom (som jag redan visste) ha solhatt som skydd mot solen.
    Nej, det är sant att det inte är för att det blåser om öronen, men spädbarn skall ha skydd på huvudet för att de har svårare att reglera temperaturen (oavsett om det är varmt eller kallt ut, oavsett sol eller moln). Om du minns och observererar sätter man alltid på något på huvudet på nyfödda, för att de inte skall bli avkylda.
    Mitt barn hade hätta på sig hela första sommaren.
Svar på tråden Om man inte torkar håret med hårtork - blir man förkyld då?