• tezz840

hemma går det jättebra men på dagis inte alls..

Under dom sista veckorna så har vi kör hårdträning för o slippa blöjan. Hemma så går det jättebra, det kan hända nån olycka ibland men inte varje dag..
    Han har börjat säga till innan att han vill gå på toaletten både när det gäller kiss o bajs och när vi e ute så går vi in i en buske eller nåt..
    Men denna veckan så började dagis igen och det har gått skitdålig hela veckan.. Han har kissat och bajsat på sig hela tiden verkar det som.. när dom sätter han på toaletten så säger han att det inte kommer nånting.
    Får alltid med mig 2-3 par blöta byxor o kalsonger hem som han kissat ner.. =(
    Den ena fröken säger att det e bara o köra på och att det e så i början, medan en annan är mer tveksam o säger att vi får se hur det går denna veckan.. =/
    Jag tycker det e så synd att han ska springa med kiss eller bajs i byxorna, han har blivit förkyld nu för att han har varit blöt för länge.. antagligen när dom varit ute o lekt.. =( Blir ledsen när jag tänker på det..
    Vad ska vi göra? Det har ju gått så bra här hemma.. =(

• Svar på tråden hemma går det jättebra men på dagis inte alls..
  • Shasti

Jag skulle definitivt sagt till dem att sätta på en blöja när de går ut iaf. Nu blir det ju kallare också. Inomhus kan man ju fortsätta träna om de byter på honom direkt när han gjort något.

• LabLover

Vår lilla är inte heller lika "duktig" eller vad man nu ska kalla det på sin förskola. De sätter på henne blöja när hon sover efter lunch och ibland när de går ut. Det kommer de nog göra sen när det ska mer kläder på ute också. Jag har inte lust att tvätta overallen varje dag

Det ÄR svårare på förskolan eftersom personalen har lika bra koll av förklarliga skäl och barnen själva kanske inte känner efter lika noga.

Jag tycker också att det bara är att köra på. Blir han inte själv ledsen så spelar det ju ingen roll eg. att han kissar på sig. (Sen har han inte blivit förkyld för att han kissat på sig, det blir man av virus så var inte ledsen för det.)

Lycka till, det blir bättre.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 ♥
  • tezz840
    LabLover skrev 2010-08-18 14:52:41 följande:
    Vår lilla är inte heller lika "duktig" eller vad man nu ska kalla det på sin förskola. De sätter på henne blöja när hon sover efter lunch och ibland när de går ut. Det kommer de nog göra sen när det ska mer kläder på ute också. Jag har inte lust att tvätta overallen varje dag

Det ÄR svårare på förskolan eftersom personalen har lika bra koll av förklarliga skäl och barnen själva kanske inte känner efter lika noga.

Jag tycker också att det bara är att köra på. Blir han inte själv ledsen så spelar det ju ingen roll eg. att han kissar på sig. (Sen har han inte blivit förkyld för att han kissat på sig, det blir man av virus så var inte ledsen för det.)

Lycka till, det blir bättre.
    Det har gått mycket bättre denna veckan, tack o lov.. =)
    Förra veckan så fick vi med oss en påse hem med 2-3 blöta byxor varje dag. Men denna veckan började med 1 par byxor i måndags, och igår ingenting alls.. =)
    Han hade gått på toaletten hela dagen igår, och sagt till innan han ville bajsa.. Dp blev jag lite stolt.. =D
    Skönt att det går framåt nu iallafall.. Sen att det kan komma bakslag iband förstår jag ju, men det måste ju gå bättre innan det kan gå dåligt igen.. =)
  • delifi2

det är bara köra på tycker jag, i början när de börjar på dagis får man räkna med massa byxor som kommer hem i plastpåse.

I början så tog personalen på honom blöja när de var ute och eftersom han då kände det sa han till. Det komemr bli bättre det tar bara ett tag

• Anne69

Verkligen skönt att det funkar bättre för er! Det ger hopp! Hos oss är det lätt rörigt. Började inskolning av 2åringen i måndags. Hon har varit blöjfri sen midsommar och torr sen kanske sex veckor. Första dagen gick det bra, pappa var med hela dagen och hade örnkoll på kisseriet. Andra dagen gick det sådär - vi hade överlämnat huvudansvaret till personalen och det blev två omgångar blöta kläder + nedkissade stövlar (blä!). Idag var ingen av oss med o hon kissade ner sig fyra (!!) ggr före lunch, sen åkte blöjan på. Stövlarna nedkissade igen.....jag går o köper nytt par..... Hon har varit hemma sen kl 15 och då funkar det fint igen. Har kissat två ggr på eget initiativ o inget i byxorna. Så........vad göra? Jag antar att det mest är att stå ut som gäller...... men jag följer gärna vad som händer för er.  Pust.

• delifi2
    Anne69 skrev 2010-08-18 20:38:15 följande:
    Verkligen skönt att det funkar bättre för er! Det ger hopp! Hos oss är det lätt rörigt. Började inskolning av 2åringen i måndags. Hon har varit blöjfri sen midsommar och torr sen kanske sex veckor. Första dagen gick det bra, pappa var med hela dagen och hade örnkoll på kisseriet. Andra dagen gick det sådär - vi hade överlämnat huvudansvaret till personalen och det blev två omgångar blöta kläder + nedkissade stövlar (blä!). Idag var ingen av oss med o hon kissade ner sig fyra (!!) ggr före lunch, sen åkte blöjan på. Stövlarna nedkissade igen.....jag går o köper nytt par..... Hon har varit hemma sen kl 15 och då funkar det fint igen. Har kissat två ggr på eget initiativ o inget i byxorna. Så........vad göra? Jag antar att det mest är att stå ut som gäller...... men jag följer gärna vad som händer för er.  Pust.
    Men du får faktiskt ha lite tålamod, hon har varit på dagis i 3 dar. En helt ny miljö och nya ansikten för henne. Då kan du räkna med att det längre tid än ts barn.
    Men hoppas det går snabbt, men du får nog räkna 1 vecka till med nedkissande byxor.
  • Anne69
    delifi2 skrev 2010-08-18 21:49:43 följande:
    Men du får faktiskt ha lite tålamod, hon har varit på dagis i 3 dar. En helt ny miljö och nya ansikten för henne. Då kan du räkna med att det längre tid än ts barn.
    Men hoppas det går snabbt, men du får nog räkna 1 vecka till med nedkissande byxor.
    Ja, jag tror att du har rätt.....det är nog lite mkt för henne just nu. Dock bättre idag Endast en omgång nedkissade byxor. Lite tror jag att det också handlar om hur pass följsam personalen är. När man är hemma kan man ju helt följa barnets tempo o signaler och det är svårare för förskolepersonalen - förstås. Nu ska vi vara hemma ett par dagar och se hur det funkar då!
  • Anne69

Inte en enda olycka på fyra dagar.....men så har vi varit hemma också. Hur går det för er andra??

• metste

Tänkte precis starta en sån här tråd så det var bra att jag hittade en, min son har varit torr hela sommaren och det har gått bra. Men nu när han börjat förskolan igen har det inte gått så bra :( De första dagarna gick bra men sen har det bara gått utåt, idag kissade han på sig en gång i halvtimmen tills de tog på honom en blöja. De funderade på om det kunde vara en urinvägsinfektion eftersom han går och små stänker hela tiden, men hemma i helgen har det gått bra förutom några små olyckor. Men jag antar att det bara är att fortsätta jag vill inte så gärna gå tillbaka på blöjor och det tror jag även inte att sonen vill. Jag hoppas att det beror på förändringen av att han börjat på förskolan igen och att det blir bättre........annars vet jag inte hur jag gör.

• Eligrabbarna

Tycker inte 2-3 ombyten per dag är så mkt för att ha varit på frskolan en hel dag. Det händer mycket där, de har inte lika mycke tfokus på att känna efter när de behöver kissa som de gör hemma. Det TAR tid!
    Min son blev blöjfri dag och natt på 3 veckor men hade 1-2 olyckor per dag på förskolan i ett helt halvår!

Kör på. Jag tror det blir förvirrande med blöja ibland o kalsonger ibland. Det märker jag på lilla  killen som vi pottränar nu. han är "blöjfri" hemma men på förskolan har de blöja och det blir ALLTID olycka första gången hemma när vi tagit bort blöjan för då har han liksom glömt igen att han inte bara kan kissa rätt ut

Såå vi ska köra 1-2 v till hemma ssen tänker jag ta bort blöjan helt på förskolan för det blir bara förvirrande för honom!

Svar på tråden hemma går det jättebra men på dagis inte alls..