• malachis mamma

Är det OK att mobba på nätet? Är det lättare?

Är det lättare att vara otrevlig och dryg mot människor man inte ser eller har en relation till?
    Är det OK att sitta på tex FL och direkt mobba andra och hetsa till mobbing?
    Är det skönt att gömma sig bakom ett tangentbord när man har lite avvikande eller förnedrande (eller bara korkade) åsikter?

Jag ställer frågorna pga av det förekommer en hel del avancerad mobbing här på FL!

Människor som verkar ha skalat av sig vartenda uns av värdighet och bara anfaller andra som kommer med frågor och söker hjälp.
    Det finns ofta inget som helst utrymme för medkänsla eller försök att förstå att andra människor kan ha andra problem än en själv.

Jag har under dagen följt en annan tråd där TS blir utsatt för den ena kränkningen efter den andra trots att hon gång på gång förklarar situationen. Jag ställde frågan där men ingen vågar/vill svara....

jag tycker det är skrämmande och påminner mig om någon psykosocial sammhällskritisk roman där folk spårar ur fullständigt, bara att detta är på riktigt.

Är det pga den relativa anonymiteten detta pågår?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-13 09:48
    Jag vill tillägga att det inte är avvikande åsikter jag menar med mobbing, inte heller trådar med "högt till tak", det är bara uppfriskande. Jag är för anonymiteten och inte alls rädd för mothugg.

• Svar på tråden Är det OK att mobba på nätet? Är det lättare?
  • Bevabus

Det är lättare, men absolut inte mer OK än vad det är i verkligheten!

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • malachis mamma

Och ändå sker det! varje sekund.

ingen annan som reagerat på detta?

• Schnooglewookiemush

Jag tycker det är intressant att familjeliv, enligt min mening, är en så mycket mer otrevlig och elak plats jämfört med Flashback. Där får man för övrigt slänga ur sig påhopp, vilket är förbjudet enligt reglerna här. Den här sidan ska i första hand ha aktiva medlemmar som är gravida eller föräldrar, gör inte det saken mycket mer skrämmande?

Jag vet att det skapas interna grupper där man tillsammans smutskastar människor, där man tar varandra i hand och tillsammans trycker ner en annan medlem. Man förföljer medlemmen, och förstår alla trådar som medlemmar skapar. Jag tycker det är vidrigt, det är mobbing och inget annat.

• Clobberella

Det är stor skillnad på att vara dryg och att mobba. Dessutom är det oftast så här på FL att när någon känner sig mobbad så beror det helt enkelt på att andra inte har samma åsikt som personen själv, vilket tydligen är väldigt svårt att acceptera.

• malachis mamma
    Schnooglewookiemush skrev 2010-08-12 13:40:43 följande:
    Jag tycker det är intressant att familjeliv, enligt min mening, är en så mycket mer otrevlig och elak plats jämfört med Flashback. Där får man för övrigt slänga ur sig påhopp, vilket är förbjudet enligt reglerna här. Den här sidan ska i första hand ha aktiva medlemmar som är gravida eller föräldrar, gör inte det saken mycket mer skrämmande?

Jag vet att det skapas interna grupper där man tillsammans smutskastar människor, där man tar varandra i hand och tillsammans trycker ner en annan medlem. Man förföljer medlemmen, och förstår alla trådar som medlemmar skapar. Jag tycker det är vidrigt, det är mobbing och inget annat.
    fullt så illa trodde inte jag att det var! Nu blir jag rädd på riktigt! Och det där med att inte smutskasta...  ha ha ha! jag råkade slänga ur mig ett "pucko" en gång och blev nästan avstängd, men att helt öppet sitta och både ställa psykiska diagnoser och verkligen idiotförklara människor är helt ok?

Är moderatorerna helt medvetna om detta? vad säger de?

Jo, att det först o främst är till för familjer gör det mer skrämmande.
    Jag har själv blivit utsatt för flera flera år sedan när jag gick igenom en svår (rent av vidrig) period. Blev kallad både det ena o det andra, av folk som aldrig varit ens i liknande situation.

Jag kunde då bara hålla mig till forumet "änglarum" för där finns inte detta fenomen.

Och faktum är att det är under just rubriken ETIK som det oftast är värst - vad säger det?
  • alezay

Jag har själv reagerat på detta när jag har läst vissa trådar. Speciellt hur man  svarar folk. De flesta skulle inte kalla någon idiot osv i ansiktet för att de har någon annan åsikt men bakom ett tangentbord verkar det gå bra.

• malachis mamma
    Clobberella skrev 2010-08-12 13:46:50 följande:
    Det är stor skillnad på att vara dryg och att mobba. Dessutom är det oftast så här på FL att när någon känner sig mobbad så beror det helt enkelt på att andra inte har samma åsikt som personen själv, vilket tydligen är väldigt svårt att acceptera.
    ja det är stor skillnad! Drygheten får man stå ut med men inte smutskastning, hat, förnedring och mobbing.
  • malachis mamma
    alezay skrev 2010-08-12 13:50:12 följande:
    Jag har själv reagerat på detta när jag har läst vissa trådar. Speciellt hur man  svarar folk. De flesta skulle inte kalla någon idiot osv i ansiktet för att de har någon annan åsikt men bakom ett tangentbord verkar det gå bra.
    huvudet på spiken! då behöver man inte stå för vad man skriver
  • alezay

I psykologi brukar det väl kallas " den anonyma massan" då man kan skylla ifrån sig och inte ta ansvar för sina handlingar då man är anonym och alla andra gör ju så. Man trissar upp varandra  omedvetet genom att vara elaka.Detta kan även ses bland fotbolls supportrar och i andra hemilga forum. skulle folk vara tvungna att ha foto och sina rätta namn så skulle inte hälften av det som pågår ske.

• Schnooglewookiemush
    malachis mamma skrev 2010-08-12 13:49:59 följande:
    fullt så illa trodde inte jag att det var! Nu blir jag rädd på riktigt! Och det där med att inte smutskasta...  ha ha ha! jag råkade slänga ur mig ett "pucko" en gång och blev nästan avstängd, men att helt öppet sitta och både ställa psykiska diagnoser och verkligen idiotförklara människor är helt ok?

Är moderatorerna helt medvetna om detta? vad säger de?

Jo, att det först o främst är till för familjer gör det mer skrämmande.
    Jag har själv blivit utsatt för flera flera år sedan när jag gick igenom en svår (rent av vidrig) period. Blev kallad både det ena o det andra, av folk som aldrig varit ens i liknande situation.

Jag kunde då bara hålla mig till forumet "änglarum" för där finns inte detta fenomen.

Och faktum är att det är under just rubriken ETIK som det oftast är värst - vad säger det?
    Nej, jag tror knappast att moderatorerna är medvetna. Jag har aldrig sett någon yttra sig om det iaf, men det är väl för att grupperna håller sig för sig själva - och det är rätt omöjligt att komma på att vissa snackar om andra medlemmar hemligt. Tror inte det går att göra något åt, man får helt enkelt försöka ändra på hela attityden bland medlemmarna här. Att folk snackar om andra i privata meddelanden är väl okej tycker jag, vi är alla vuxna och fria människor - men när detta snack visar sig i forumet går det för långt.

Även jag har blivit jagad en gång i tiden, fy vad det tog på mig. Lyckligtvis så åkte personen som var värst dit för många saker, men personen huserar fortfarande idag här på familjeliv under samma nick.
Svar på tråden Är det OK att mobba på nätet? Är det lättare?