• helenvaupptaget

Gissa felet!

Jag har varit sjuk i 2 år nu. Kan inte bli av med en förkylning ens utan att det ska ta jätte lång tid osv. Har hunnit utesluta:
    Aids
    Hepatit c
    Mitt ana test (lupus) var negativt
    Stress uteslöts av en psykiatriker och 4 tandläkare som letade tecken på stress i munnen så som slitage på tänder eller en rand i kinden efter spänningar i käken!
    Osv..

Jag har värk i stora delar av kroppen. Jag har ont i huvudet varje dag. Jag har fått hudförändringar då mina gamla ärr nu är mörka och fula. Jag rasade 20 klilo i vikt på några veckor utan att förändra min kost. Vissa perioder spyr jag varje morgon (inte då jag gick ner konstigt nog) Jag kissar hela tiden på natten (inte ner mig, på toan) Jag har 92 symtom nu, som jag aldrig haft innan!!

Jag har sedan liten varit ett mycket friskt barn, har dock aldrig kunnat vara i rum utan att ha ett fösnter öppet. Får i såfall blodtrycksfall och svimmar. Detta härstammade inte från något psykiskt. Det fick jag utredas för som liten. Detta fenomen förkortades OI... Ortoskopsik intolerans eller något sånt där! Har kvar detta, livslång sjukdom men den är hanterbar då jag bara ser till att vara sval och ha försntert öppe. Min kropp kan inte reglre blodtrycket vid värme förklarade läkaren.

Hursom helst:
    Jag gjorde en opperation och har sedan dess blivit sjukare. För varje infektion, virus eller förkyllning blir jag sämre och blir aldrig bättre igen. Och med tanke på så många infketioner jag drar på mig är jag rädd att jag inte ska klara av alla.

Vad tror ni är felet på mig? Om ni inte orka läsa, gissa då. Hehe!
    (detta är dom sjukdommar jag misstänker då jag haft borrelia 2 grr och min sjukdom OI går hand i hand med addisons sjukdom)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Gissa felet!
  • lövet2

Herregud, stackars människa!
    Min högst ovetenskapliga gissning är i alla fall Addisons, eftersom jag just läst en artikel om president Kennedy. Dina symptom låter precis som hans ...

• Fragile Angel

Har dom testat dig för de sjukdomar du nämner som svarsalternativ?

¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • helenvaupptaget
    lövet2 skrev 2010-08-12 14:01:29 följande:
    Herregud, stackars människa! Min högst ovetenskapliga gissning är i alla fall Addisons, eftersom jag just läst en artikel om president Kennedy. Dina symptom låter precis som hans ...

Okej :) det är la kanske den jag tror mest med faktiskt hehe.
  • helenvaupptaget
    Fragile Angel skrev 2010-08-12 17:37:31 följande:
    Har dom testat dig för de sjukdomar du nämner som svarsalternativ?
    ¸ .• Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .•

Jag har blivit testad för neuroborrelios men detta test var neg. Men det är inte 100 procentiga test:(

Jag har en väninna som hade en släkting med kronisk leukimi så hon trodde det (däför valde jag det)
    addison tror jag (däröfr valde jag det)
    neuroborrlios är logiskt med, då jag haft borrelia 2 grr
    :P
  • Probably the best    in the

Sköldkörteln i hop med trötta binjurar? Alltså inte fullt utvecklad addisson men nåt åt det hållet. (tar mig friheten att gissa allstå, på en sjukdom som ger mkt konstiga symtom, bla svårt att reglera kroppstempen, blodtrycksfall mm mm). Läs mer på hypo2.info

• helenvaupptaget
    Probably the best in the skrev 2010-08-14 16:42:55 följande:
    Sköldkörteln i hop med trötta binjurar? Alltså inte fullt utvecklad addisson men nåt åt det hållet. (tar mig friheten att gissa allstå, på en sjukdom som ger mkt konstiga symtom, bla svårt att reglera kroppstempen, blodtrycksfall mm mm). Läs mer på hypo2.info
    sköldskörteln och binjurarna har inget gemensamt men jag pratade med en kvinna som startade addisons förbundet och hon sa att JÄTTE många med addisons även hade sköldkörtel problem samt en sjukdom som förkortas OI (jag har båda dessa) därför tror jag att jag kan ha addisons. det och att alla mina symtom överstämmer på det. jag har tillochmed haft addison kriser. OM jag nu har addiosn så var det addison kriser iallfall.
  • Probably the best    in the
    helenvaupptaget skrev 2010-08-15 09:10:05 följande:
    sköldskörteln och binjurarna har inget gemensamt men jag pratade med en kvinna som startade addisons förbundet och hon sa att JÄTTE många med addisons även hade sköldkörtel problem samt en sjukdom som förkortas OI (jag har båda dessa) därför tror jag att jag kan ha addisons. det och att alla mina symtom överstämmer på det. jag har tillochmed haft addison kriser. OM jag nu har addiosn så var det addison kriser iallfall.
    Jo, det är ju det dom har. Men inte med sån kortisol brist som vid addisson utan mer som uttröttade binjurar, dom orkar inte med för att kroppen i övrigt går på sparlåga som vid sköldkörtelproblem
    Men du äter alltså Levaxin redan? Kan ju annars vara bra att tala om i TS. Dessutom kan ju hypon påverka förmågan att reglera kroppstemperaturen.
    Men vid addisson har du väl superlåga kortisol nivåer när du kollar det i blodet? Kan väl inte vara så svårt eller?
  • helenvaupptaget
    Probably the best in the skrev 2010-08-15 11:02:54 följande:
    Jo, det är ju det dom har. Men inte med sån kortisol brist som vid addisson utan mer som uttröttade binjurar, dom orkar inte med för att kroppen i övrigt går på sparlåga som vid sköldkörtelproblem
    Men du äter alltså Levaxin redan? Kan ju annars vara bra att tala om i TS. Dessutom kan ju hypon påverka förmågan att reglera kroppstemperaturen.
    Men vid addisson har du väl superlåga kortisol nivåer när du kollar det i blodet? Kan väl inte vara så svårt eller?
    Jag äter levaxin sedan länge. Mina värden är okej sedan något år. Men jag har andra symtom som överstämmer med addison, så som hudförändringar osv plus att mina salt halter i kroppen är låga.

Man tar blodprov i 4 dagar hos en endokrilog eller vad det heter. Jag ska göra detta. Men har inte "misstänkt" denna sjukdom fören nu på senare dagar. Då jag har en lista med sjukdommar som stämmer in, och så prickar jag av dom allt eftersom jag antingen får ett negativt test eller får ett symtom till som INTE överstämmer med just den sjukdommen på listan osv. Nu på nästa punkt är det addison som ska prickas av! Så ska ta tester. Men står på kö.. Segt.

Jag var remiterad för 2 år sedan, när allt började krångla på allvar, till en hormonläkare som skulle kolla addison. Detta sa dom inte, utan bara att jag skulle dit på prover. Men jag fick ej remissen för jag flyttade. Lite krångel. Hursom helst så struntade jag i att gå till nästa kallalse då jag trodde det bara hade med mitt TS värde att göra. Och jag haade det under kontroll då min läkare tog massa prov för att se under en lång period att det var bra. Så jag avbokade kallelsen.

Fick nu, för 1 månad sen att jag var kallad för addison prover. För mina salthalter är låga i blodet och alla mina symtom som överstämmer med addison. Men men men. Jag visste ej det då.

Men nu vet jag, så nu ska jag dit!
  • helenvaupptaget
    Probably the best in the skrev 2010-08-14 16:42:55 följande:
    frästen måste jag verkligen tacka för hemsidan. den har gett mig många svar på lite frågor jag haft osv! Tack. Ångrar att jag inte starta denna tråd innan! Jag visste inte man kunde ha en liten brist på kortisol osv. Tack
Svar på tråden Gissa felet!