• Rainbowbright

vägrar ta flaskan fast han kan!!!!

Har en son på 3mån som helt plötsligt (efter ca: 3-4v uppehåll) vägrar ta flaskan

Jag har testat ett flertal olika nappar/flaskor samt olika ersättning till att bara ge utpumpad bröstmjölk...
    Han har visat att han kan suga/ta flaska när man "lurar honom" och byter snabbt från bröstet till flaskan så tar han några klunkar för att sen bli arg då han inser att det inte e bröstet...

Han skriker och skriker och nu senast så skrek han tills han nästan somnade av utmattning (ca:10min) så vi e inga monster. gav han sen bröstet som han åt glatt!!

har testat att inte vara hemma,pappa som matar,  i olika rum, när han är mätt / hungrig/ mittemellan...
    har även testat koppa honom utan resultat...

Det känns så himla tungt för mig som blir helt låst, då jag vissa gånger måste åka iväg nån timme utan han, men som det ser ut nu så kan jag ju inte ens det...då jag vet att han matvägrar om jag inte är där med bröstet..

Har ngn upplevt ngt liknande??
    Hur gör ni andra.
    kan man truga och truga tills han blir van och tar flaska tillslut?

Jag vill ju samtidigt inte tvinga honom så att allt det här med flaska blir en negativ spiral.

Som det verkar just su så är det någon slags "jag får inte bröstprotest" som han håller på med.

Snälla hjälp mig!!!

• Svar på tråden vägrar ta flaskan fast han kan!!!!
  • NetteSofie

Jag tror att det är så att det handlar om tekniken med sugandet och motståndet när han suger på flaska respektive bröst. Det är inte så att maten i flaskan kommer för fort ner i halsen på honom, eller att det inte kommer något alls ur flaskan? Det kan ju ge obehag eller förtvivlan beroende på vilket som händer(obehag att det kommer fort ner i halsen eller förtvivlan över att det inte kommer något).

Min dotter vägrade ju ta bröstet. Jag kämpade i flera dagar när hon var ny född och låg inne på KK efter kejsarsnitt. Till sist gav jag upp och gav enbart flaska och pumpade ut i bröstmjölk i ca 2 månader och varvade med ersättning tills det bara blev ersättning. Den flaska som hon tyckte bäst om var den som var lite bredare i nappen. Jag vet inte om reklam är tillåtet på familjeliv men det var MAM i alla fall. I botten var där lufthål som reglerar hur lätt ersättningen flödade. Det gäller också ha rätt typ av napp- den allra minsta för ersättning så att det inte flödar förmycket så att bebisen inte hinner med att svälja.

Har du provat allt det där så är det inte så mycket att göra. Då föredrar han bröstet.

Dessutom, varför har du gjort uppehåll med flaskan i 3-4 veckor?

• Rainbowbright

tack för svar!

Jag har inte "behövt" ge han flaska då jag helammar och inte vart iväg någonstans, så har inte alls tänkt på att det kan vara bra att "underhålla" flaskätandet.

Jag har testat ett flertal flaskor den han "gillar" bäst är Tommie Tippie (ska vara mest likt en bröstvårta)

Han tar flaskan bra och kan suga, men gör äcklig min då han känner smaken av ersättning, antar då att han helt enkelt inte gillar den.

Det jag inte förstår är att han inte vill ta flaskan fast det bara är bröstmjölk i den (nått han gillar)
    Han tar några tag sen skriker han när han upptäcker att det inte är bröstet, sen några sug till och samma sak...

kan ju givetvis vara att han tycker det kommer för sakta / för fort, jag ska testa med en napp med fler hål.

När Pappa försökte mata han med flaska (bröstmjölk) så vägrade han svälja och skrek tills jagg kom hem och gav han bröstet.

Några tips på hur man kan vänja dom vid ersättning samt äta från flaska!!?

Svar på tråden vägrar ta flaskan fast han kan!!!!