• CK82

Får han lämna barnet till vem som helst?

Mitt X satsar allt på jobbet och det växelvisa boende som vi har för vår son får ofta ändras för att han prioriterar sitt jobb framför vår son- jag är oftast hemma så jag tar gärna hand om sonen när det behövs extrahjälp!

En enda gång sa jag att jag inte kunde och då sa min sambo att han skulle lämna vår son med sin farmor, min fråga är FÅR HAN LÄMNA HONOM VART HAN VILL UTAN ATT JAG GODKÄNNER DEN PERSONEN SOM BARNVAKT?!

Det finns 100 olika anledningar varför Farmor inte är ett bra alternativ...

• Svar på tråden Får han lämna barnet till vem som helst?
  • Amy1983

Har ingen koll på det lagliga men jag kan inte tänka mig att det är olagligt för honom att lämna till barnets farmor om du inte kan bevisa att hon är direkt olämplig för din sons välbefinnande. En jobbig sits men tyvärr kan du nog inte göra nåt åt det :-S

Välkommen Hannah, Kl 18.08, 2010-06-23
  • CK82
    Amy1983 skrev 2010-08-12 14:36:57 följande:
    Har ingen koll på det lagliga men jag kan inte tänka mig att det är olagligt för honom att lämna till barnets farmor om du inte kan bevisa att hon är direkt olämplig för din sons välbefinnande. En jobbig sits men tyvärr kan du nog inte göra nåt åt det :-S
    Nä, kanske inte!
    Det är fruktansvärt jobbigt...som jag sa till honom så ger han mig ju inte mkt val än att ändra mina planer...
  • SaramedM

Klart han får, under sina veckor är det hans ansvar

• CK82
    SaramedM skrev 2010-08-12 14:38:55 följande:
    Klart han får, under sina veckor är det hans ansvar
    Jag är inte lika säker på att du har rätt....jag nämligen för mig att de sa ngt om detta på familjerätten, att båda måste godkänna en barnvakt...
  • Birgitta2

Självklart måste han få låta farmor sitta barnvakt. Du frågar väl inte honom om din mamma får sitta barnvakt? Den som har umgänget för tillfället, bestämmer själva hur de skall göra. Det skall mycket till för att soc/familjerätten skall säga nej till detta.

• Amy1983
    Birgitta2 skrev 2010-08-12 14:44:57 följande:

Självklart måste han få låta farmor sitta barnvakt. Du frågar väl inte honom om din mamma får sitta barnvakt? Den som har umgänget för tillfället, bestämmer själva hur de skall göra. Det skall mycket till för att soc/familjerätten skall säga nej till detta.

Men TS skriver ju att dt finns många anledningar till varför farmor inte bör vara barnvakt. Det kan ju vara så att hon faktiskt är direkt olämplig av vissa orsaker men att sonen antingen inte ser detta eller inte vågar säga detta till henne. Även en farmor/mormor kan vara olämplig till att ta hand om sitt barnbarn.
  • SaramedM
    CK82 skrev 2010-08-12 14:41:06 följande:
    Jag är inte lika säker på att du har rätt....jag nämligen för mig att de sa ngt om detta på familjerätten, att båda måste godkänna en barnvakt...
    Det låter väldigt konstigt, jag vet ingen som inte lämnar till sina föräldrar som först kollar med den andra föräldern
  • Birgitta2
    Amy1983 skrev 2010-08-12 14:47:53 följande:
    Men TS skriver ju att dt finns många anledningar till varför farmor inte bör vara barnvakt. Det kan ju vara så att hon faktiskt är direkt olämplig av vissa orsaker men att sonen antingen inte ser detta eller inte vågar säga detta till henne. Även en farmor/mormor kan vara olämplig till att ta hand om sitt barnbarn.
    Då ska det finnas beslut från familjerätten. TS har ingen som helst rätt att bestämma vilken släkting som sitter barnvakt när barnets pappa har barnet. Hon kan anse att barnet far illa där, och då bör hon omgående kontakta familjerätten!
  • SaramedM
    Amy1983 skrev 2010-08-12 14:47:53 följande:
    men det kan också vara så att TS inte gillar sin fd svärmor och därför ser saker som värre än dom är

Oavsett så har TS ingen rätt att bestämma vem som pappan väljer som barnvakt
  • Amy1983
    SaramedM skrev 2010-08-12 15:04:23 följande:
    men det kan också vara så att TS inte gillar sin fd svärmor och därför ser saker som värre än dom är

Skrev ju i mitt första svar att jag har svårt att tro att hon har laglig rätt att protestera mot att han lämnar till farmor. Men jag börjar bli lite trött på att så fort någon tycker farmor är olämplig så ska denna någon anklagas för att tycka illa om farmor och därför neka henne umgänge med barnbarnet. Farmor kanske faktiskt är olämplig. TS verkar ju ha flera orsaker till varför farmor inte skulle vara lämplig, tror inte hon hittar på allt...
    Sen om det inte räcker vad hon tycker utan hon måste ha beslut från familjerätten är ju en annan sak. Behövs det så får hon väl försöka ordna det.
  • Amy1983

Du TS! Om det finns 100 olika anledningar till varför inte farmor ska vara barnvakt så hade du kanske kunnat räkna upp ett par-tre stycken?
    Jag tror också, precis som några nämnt, att du måste få igenom ett beslut på att farmor inte får vara barnvakt från familjerätten och hade vi vetat litegrann bakgrunden till varför du anser henne olämplig kan det bli lättare att tipsa dig om vi tror familjerätten skulle stå på din sida eller ej. Vi är ju opartiska

• vittra

Men snälla nån vilka attacker det blev här då, det kan verkligen vara så att farmor faktiskt är olämplig! Varför skulle det vara mindre osannolikt att en förälder själv är olämplig? Vet farmödrar som är både alkoholister, psykiskt sjuka och allmänt olämpliga. Varför skulle TS behöva förklara sådana intima detaljer på ett forum?!

Normalt sett tror jag dock knappast att man är skyldig att ansöka tillstånd hos den andra föräldern om man ska ha barnvakt... (låter rätt absurt?) men är det så att det finns skäl till att anse att denna barnvakt inte är lämplig att ta hand om barnet så är det väl bara att vända sig till familjerätten angående detta och försöka få till en utredning? Men det som bedöms då är väl förmodligen pappans förmåga att göra den här typen av bedömningar som rör barnet, och är det så att farmor är direkt olämplig så är det ju pappan som är ansvarig för att barnet riskerar att fara illa.

• Amy1983
    vittra skrev 2010-08-12 15:28:14 följande:
    Men snälla nån vilka attacker det blev här då, det kan verkligen vara så att farmor faktiskt är olämplig! Varför skulle det vara mindre osannolikt att en förälder själv är olämplig? Vet farmödrar som är både alkoholister, psykiskt sjuka och allmänt olämpliga. Varför skulle TS behöva förklara sådana intima detaljer på ett forum?!

Normalt sett tror jag dock knappast att man är skyldig att ansöka tillstånd hos den andra föräldern om man ska ha barnvakt... (låter rätt absurt?) men är det så att det finns skäl till att anse att denna barnvakt inte är lämplig att ta hand om barnet så är det väl bara att vända sig till familjerätten angående detta och försöka få till en utredning? Men det som bedöms då är väl förmodligen pappans förmåga att göra den här typen av bedömningar som rör barnet, och är det så att farmor är direkt olämplig så är det ju pappan som är ansvarig för att barnet riskerar att fara illa.
    Precis det jag försökt säga. T.o.m en farmor kan vara olämplig
  • CK82
    Birgitta2 skrev 2010-08-12 14:44:57 följande:

Jo, tänk för att det är precis vad jag gör, jag frågar alltid hans pappa om han kan ha honom/vill ha honom innan jag ber min mamma passa vår son och dessutom har jag frågat mitt x om det är ok att jag lämnar sonen med mormor! Så där har du fel!

Och till saken hör att under den tid vi levde tillsammans (3år) så ansågs Farmor, av oss båda, inte som lämplig barnvakt utan detta har ändrats då det numer "passar" mitt x att ha barnvakt ofta!
  • CK82
    SaramedM skrev 2010-08-12 14:56:05 följande:
    Det låter väldigt konstigt, jag vet ingen som inte lämnar till sina föräldrar som först kollar med den andra föräldern
    Nej, det hör nog inte till vanligheterna kanske men jag vet flera separerade par som iaf först kollar m. den andre föräldern innan de skaffar barnvakt!
    SaramedM skrev 2010-08-12 15:04:23 följande:

Nej, jag gillar inte min svärmor men det har inget med det här att göra, hon ansågs inte som en bra barnvakt när vi levde tillsammans, inte heller hennes son tyckte det då! Och jo, faktiskt så finns det en möjlighet att familjerätten går in och säger att hon inte är lämplig som barnvakt- kollade med dom i em!
  • CK82

ALLA: Kollade m. familjerätten och det kan finnas skäl till att vissa inte bör användas som barnvakter men det ska som sagt va inte bero på "att jag inte gillar min svärmor" däremot sa de att det är vanligt att föräldrar först kollar med varandra innan de skaffar barnvakt!

Och ja, de trodde att de anledningar som jag räknade upp kan vara skäl till att hon inte är lämplig som barnvakt, och särkillt tog de hänsyn till att hennes son (barnets pappa) inte heller tyckte det under flera år och nu ändrat sig utan att kunna påvisa ngn förändring hos Farmorn!

Särskillda skäl i det här fallen:
    - Gravt hörselskadad utan speciell utrustning i hemmet, vilket gör att hon inte hör vår son om han ropar el liknande
    - Att hon aldrig passat vår son ens 1timme förut och nu skulle det vara 3dygn
    - Instabil
    - Att pappan inte tyckte att hon skulle vara barnvakt förut
    - Svårt att göra sig förstådd, använder teckenspråk vilket vår son inte kan
    etc.

Sen måste jag säga att det blev väldigt otrevlig ton i tråden...helt i onödan tycker jag!
    Alla Ni som svarat, spekulerat i vänligt ton- TACK!

• Amy1983
    CK82 skrev 2010-08-12 17:03:31 följande:
    ALLA: Kollade m. familjerätten och det kan finnas skäl till att vissa inte bör användas som barnvakter men det ska som sagt va inte bero på "att jag inte gillar min svärmor" däremot sa de att det är vanligt att föräldrar först kollar med varandra innan de skaffar barnvakt!

Och ja, de trodde att de anledningar som jag räknade upp kan vara skäl till att hon inte är lämplig som barnvakt, och särkillt tog de hänsyn till att hennes son (barnets pappa) inte heller tyckte det under flera år och nu ändrat sig utan att kunna påvisa ngn förändring hos Farmorn!

- Gravt hörselskadad utan speciell utrustning i hemmet, vilket gör att hon inte hör vår son om han ropar el liknande
    - Instabil
    etc.

Sen måste jag säga att det blev väldigt otrevlig ton i tråden...helt i onödan tycker jag!
    Tycker detta låter som väldigt rimliga skäl till varför hon inte ska vara barnvakt utan att för den sakens skull bottna i illvilja. Jag skulle inte lämna mitt barn i tre dygn till nån som inte ens passat mitt barn en timme förut oavsett om personen e familj, släkt eller bara en vän
  • CK82
    Amy1983 skrev 2010-08-12 17:14:53 följande:
    Tycker detta låter som väldigt rimliga skäl till varför hon inte ska vara barnvakt utan att för den sakens skull bottna i illvilja. Jag skulle inte lämna mitt barn i tre dygn till nån som inte ens passat mitt barn en timme förut oavsett om personen e familj, släkt eller bara en vän
    Nej, precis! Innan vi lämnade honom hos tex. Mormor o Morfar så har han ju "övningsbott" där någon natt när vi varit hemma ifall det skulle vara ngt eller ifall han skulle bli ledsen...
  • SaramedM
    CK82 skrev 2010-08-12 17:03:31 följande:

- Instabil
    etc.

Om hon tecknar bör ni ju lära sonen det och hur man kominucerar med farmor
  • CK82
    SaramedM skrev 2010-08-12 21:21:57 följande:
    Om hon tecknar bör ni ju lära sonen det och hur man kominucerar med farmor
    Åhh, dina tips och råd är sååååå bra, det har vi aldrig tänkt på själva
    Nu är det ju så att hans pappa ska vara borta 3dygn om två veckor...men du kanske har ngn snabbkurs för barn som, enligt dej, borde lära sig teckenspråk?????
Svar på tråden Får han lämna barnet till vem som helst?