Varför alltid hålla farmor om ryggen?
Jag har funderat när jag läst i trådar här. Här är väldigt många som är väldigt glada för att hålla barnens farmödrar om ryggen. Om någon skriver en tråd här om att de inte vill att farmor ska ha hand om deras barn av vissa orsaker så får denna TS oftast hugg som svar. Det är ju faktiskt barnets farmor. Och alla antar att TS egentligen inte tycker om sin svärmor och försöker därför agera ut de här känslorna genom att neka dom deras barnbarn. Men det är få som faktiskt förstår att även farmödrar (och mormödrar) kan vara olämpliga som barnvakter. Släktskapet gör dom inte automatiskt lämpliga.
Argumentet om att de uppfostrat vederbörandes sambo/man och han verkar ok håller inte heller. Det finns många som växt upp under mer eller mindre urkassa familjeförhållanden och som ändå blir bra människor, precis som det finns de som växer upp i näst intill perfekta hem men som ändå gör skit av sitt liv.
Och att killen inte alltid säger till sin mor behöver inte heller betyda att TS har fel. Många killar/män har svårt att säga emot sina mödrar. Min sambo skulle inte våga, det vet jag. Inte ens om hon skulle behandla vår dotter på ett mindre bra sätt skulle han våga säga till henne, för sån är han. Så det håller inte heller som motargument. Det kan helt enkelt vara så att killen faktiskt håller med TS men inte vågar säga nåt.
Så, varför hålla farmor om ryggen? Varför inte ta bort titeln och bara se det som en potentiell barnvakt. Är personen lämplig eller inte? Kanske grannen är mer lämplig även om det inte finns nåt släktskap?
OBS! Jag inser att även mormödrar kan vara olämpliga. Släktskapet gör inte heller de automatiskt lämpliga, men det är oftast tjejer som skriver här och det är oftast farmor det gäller.