• Mamma till Maja

Flyga med spädbarn

I december så ska jag flyga från Umeå till Stockholm med min då 7 månaders dotter. Jag kommer att flyga med SAS.
    Är det någon som vet vilka regler som gäller när man ska flyga med spädbarn?
    Ex: Måste de ha egen biljett eller är det bara att ta med dem ombord?
    Ska man meddela SAS att man ska ta med en bebis?
    Kan jag ha henne hos mig i famnen även under start och landning?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Flyga med spädbarn
  • villverkligen

När du bokar berättar du att du flyger med bebis. Du får även uppge namn och sådant, behövs till passagerarlistorna.

Du blir placerad på ett säte där det finns en extra syrgasmask och får en baby-flytväst. Sedan sitter barnet i ditt knä med ett extra säkerhetsbälte. Måste vara framåtvänd vid start och landning. Men allt detta kommer de att förklara för dig på flyget.

Jag har flugit flera gånger med min 8 månaders dotter. Det har gått toppenbra. Sover gott i famnen eftersom flygplanet är bullrigt och skakar . Dottern tycker inte heller att tryckförändringen gör ont i öronen, utan skrattar gott åt att det kittlar i magen. Annars är väl tipset att amma eller flaska vid start och landning för att tryckutjämna i de små öronen.

Lycka till!

• Zemiramis

jag flög med min son för två helger sedan (han blir 10 v imorgon). och det gick kanon. han sov ena resan och var vaken men lugn åt andra hållet.

om din dotter är förkyld så hon är täppt i näsan så kan det kanske vara bra med koksalt eller så i näsan så blir tryckutjämningen lättare

• Mamma till Maja

Tack för svaren! Då ska jag boka resan :)

• JessicaåIda

Ge näsdroppar innan du går ombord. Precis när planet börjar att accelerera ger du en flaska med något gott eller ammar(bara så att dom inte är mätt när tryckförändringen börjar).

• nattinattio

brukar inte barn under 2 år betala 10% av vuxen priset på alla reguljärflyg?

• JessicaåIda

inte på sas & malmö aviation - dom åker gratis så länge som dom inte har eget säte.

• anna7506

Vi ska resa med spädbarn och reser med SAS och vi betalar betalar 10% av vad vuxen biljetten kostar för våran dotter som blir 9 månader när vi åker. Är det någon skillnad på om det är inrikes/utrikes?

• nattinattio

har aldrig hört nått annat än att de kostar 10 % av vuxenpriset
    (förutom charter där de är gratis eller max 200,- tom 2 år) varför skulle nått flygbolag vara så generös å låta barnen flyga gratis tom 2 år bara för att de inte har eget säte? inte sas i vanligafall i allafall!

• nattinattio

Bokade just resa med SAS , å ja de har faktiskt ändrat å det är gratis innom sverige för barn under 2 år utan eget säte!
    även äldre barn betalar bara 50 % innom sverige! klirr i kassan..

Svar på tråden Flyga med spädbarn