• Flikkzz

Hur mycket järn ska jag behöva äta egentligen!!

Usch!! är allmänt trött o slut idag. Väntar mitt andra barn.
    Mitt järnvärde ligger på 113. Är det fasligt lågt?? det tycker min bm iallafall.
    Jag käkar 2 niferex om dagen. Men endå tyckte bm att jag inte skulle äta mer?? hmmm förvirrande!!

Kan man äta för mycket järn? kan de vara skadligt?

• Svar på tråden Hur mycket järn ska jag behöva äta egentligen!!
  • Väsakont

Menar du varför du inte skall äta mer Niferex än du redan gör?

Det har med farmakokinetik och farmakodynamik att göra, kortfattat: stoppar du i dig över en viss mängd skickar kroppen bara ut det igen utan att använda sig av det (detta handlar om just Niferex). Så överlåt du detta till de utbildade som vet vad de pratar om, istället för att bli "förvirrad".

113 i Hb är för övrigt inte alls "fasligt lågt" hos den gravida kvinnan.

Har ni diskuterat något annat läkemedel/kosttillskott, eftersom nu din BM ändå tycks ha hängt upp sig på detta?

snordyveln flyger i skymningen med ballarna utanför
  • Pickeli

113 är lågt men inte vansinnigt lågt. 2 niferex om dagen borde räcka gott och väl om inte din BM ser att ditt järnvärde försämras trots att du ätit 2 om dagen längre dvs.

Tar du de på rätt tid och enligt beskrivning?

Får du i dig för mycket järn så kommer det ut via avföringen, men jag tycker 2 niferex om dagen verkar vara maxdos? Prata med en läkare kanske?

Google it!
  • Myran 08

Får jag tipsa om en sak, har du testat att ta flytande järn? Det har bättre upptagningsförmåga i kroppen. Kolla på life lr en hälsokostbutik efter flytande järn istället. 

Jag fick bättre järn värde när jag gick över på flytande järn. Men inte blutsaft utan det ska vara järn.. life vet jag har deras egna järn dricker jag och fungerar bra.

www.lifebutiken.se/life/produkter/Jarn1/Jarn.ecp

• Drömmerintedrömmar

För många tjejer hjälper det bättre om man dricker typ blutsaft, provat det?

• Carisma95

Ner till 115 räknas som "normalt" om man inte är gravid. Under det räknas det som blodbrist, men vid graviditet ingen allvarligt sådan förrän vid 100.

Man bör dock tänka på att blodvärdet vanligtvis sjunker under graviditeten, så det är viktigt att äta järnrikt och/eller järntabletter.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • ebbozz

jag hade 113 nu sist och det var inget min bm hetsade upp sig för iallafall... visst, det var inte det bästa jag haft men det räckte sa hon.

• Pms Lisa

I mitten av min graviditet (är nu i v 38) var mitt värde på 110, då sa min bm att jag kunde äta en niferex varannan dag. Men jag hade gett mig f*n på från början att inte behöva. Så jag fick upp mitt värde genom att äta blodpudding var 14:e dag,  0.5 liter jordbubbar varje dag! å sen en massa blåbär... Nu ligger det på över 130!

Så jag tycker din bm verkar lite hysterisk. Å vet inte hur långt gången du är, men i mitten brukar värdet lättare bli lite lågt, för att sen öka mot slutet...

Men tänk på att du måste få i dig c-vitamin för att kroppen ska kunna ta upp järnet!   Lycka till!

• BeMa

113 är ju fortfarande lågt men inte fasligt lågt.

Jag ligger och pendlar mellan 95-106 men de vägrar gå upp mer! 

• Snooze

Du kanske ska kolla depåeerna? Trötthet är inte enbart baserat på järnvärdet. Dessutom ska du kanske komplettera med folsyra och B12?

BTW, ditt värde är inte oroväckande lågt, du har högre än vad jag har haft på inskrivningen med alla 5 barnen

• Skarpa

Min bm tipsade om att fortsätta med folsyra under hela graviditeten för att detta kulle hjälpa till att hålla uppe blodvärdet. Det är kanske något du kan kolla upp med bm/läkare

Svar på tråden Hur mycket järn ska jag behöva äta egentligen!!