• Anonym (gråterskan)

Jag gråter för lätt! Vad ska jag göra??

Hej!

Mitt problem är att jag har alldeles för lätt att gråta, i vilken känslosam situation som helst. Visst är det bra att kunna gråta och ha nära till sina känslor ibland, men ibland skulle jag verkligen vilja kunna kontrollera det hela. Det känns inte normalt att inte kunna ha en diskussion, till exempel med min sambo, utan att jag ska börja gråta (trots att jag verkligen försöker kämpa emot), eller kunna ta emot minsta lilla kritik utan att gråta. Det behöver inte alls handla om något särskilt viktigt, minsta lilla känslosvall och tårarna rinner över. Jag behöver inte ens vara ledsen.

Det känns jobbigt för det förtar det jag egentligen vill få fram, och dessutom är det inte alltid så kul att känna att tårarna börjar komma till exempel när vi handlar på affären, eller på något annat ställe där det är mkt folk..

Jag ser detta som ett problem, så fort jag bråkar, får kritik el diskuterar lite hetskt med en person jag bryr mig om kommer tårarna, även om jag försöker stå emot. Samma sak gäller om jag ska bekänna något eller berätta något personligt. Om jag "övar" för mig själv kan det kännas bra och jag tänker att det här går bra men jag hinner knappt börja min mening när jag väl ser personen i ögonen innan det är kört.

Jag är en glad person i övrigt, jag känner mig nöjd med livet, har haft en lycklig uppväxt, är inte deprimerad eller något sådant. Det är bara att jag inte kan stoppa gråten så fort det blir för mycket känslor.

Jag skulle vara oerhört tacksam över konkreta tips på övningar för att lära mig kontrollera min gråt bättre (för just nu är den helt okontrollerbar i situationerna jag beskrev).

Tack på förhand!

• Svar på tråden Jag gråter för lätt! Vad ska jag göra??
  • Flandroz

Om du har så lätt till gråten att du upplever det som ett handikapp så ring din läkare.

Hypnos är en terapiform som kan vara värd att testa. Likaså en låg dos SSRI eller SNRI (alltså "lyckopiller") som kan hjälpa till så känslorna inte skenar.

Lycka till!

• Anonym (tears)

Precis som om jag skrivet de raderna själv.....exakt!!  Tårarna kommer bara man diskuterar...vad som helst ibland. Sambon tycker ju det är löjlig när jag gråter för ingenting så vi "vågar" nästan inte ta upp saker för det funkar inte att prata. Jag drar mig definitivt för att dra upp vikigare saker som rör oss....JOBBIGT!!

Har inte heller andra problem, är en helt normal och gladmänniska för övrigt och på jobbet eller i andra situationer har jag inga problem.

/kraaam

• Anonym (grin-lisa)

Jag är preeecis likadan!

Och det är verkligen många gånger nästan lite handikappande. Jag kan börja gråta i vilken omgivning som helst och över en herrans massa saker. Jag sitter och gråter till reklam på tv, musik som spelas, en löpsedel med en hemsk rubrik, ja...känslorna verkar ligga så otroligt högt på ytan och utom kontroll.

Och inte minst diskussioner med sambon, och det är precis som du/ni säger, man får liksom inte någon vidare tyngd i sitt budskap när man piper fram sin ilska mellan hulkningarna. Sambon har också börjat tröttna och en vanlig kommentar nu när vi bråkar är: *suck* ska du gråta nu igen!?

=(  

Jaa, vad göra...?

Har tyvärr inga konkreta tips till dej då, men vill bara säga att jag delar ditt "lidande". Hjälper till att hålla koll på din tråd och se om det är någon annan som har konkreta råd.  

Det flandroz skrev låter dock intressant... hypnos har jag hört talas om. Men skulle bra gärna vilja möta någon som gjort en sådan behandling bara =)

• Anonym (också)

Oh, jag känner VERKLIGEN igen mig. Gråter ALLTID när jag blir minsta upprörd, arg etc. Värst är det givetvis hemma. Kan inte ha en diskussion ens med maken utan att jag börjar grina. Detta gör ju att man drar sig för att ta upp saker bara för att man inte orkar med. Maken är dock van vid detta och kommenterar det aldrig. Men JAG blir vansinnig på att inte kunna bli ARG på riktigt och skrika och säga ifrån utan att böla istället. Det som fungerar bäst där är att bara låta det komma, rösten bryts och jag grinar lite men sen brukar det lugna sig om jag själv inte bryr mig så mycket om det och sen kan vi prata lite mer sansat. beroende på vad det gäller förstås... Värst blir det ju om man verkligen försöker att INTE gråta, då är det kört. Maken kan även hitta mig grinandes över diskbänken när barnen är för jobbiga, men även det brukar han ta med ro. Så där har jag väl det rätt bra ändå. Kanske om ni kan förklara för era män att ni har det här problemet och att ni inte kan hjälpa det? Det sista man behöver är ju att få höra att man är löjlig som grinar.

Värre är det ju om det är inför andra än familjen. Då kan det verkligen kännas handikappande. Har själv gått i terapi för depression och äter antidepressiva. Detta har INTE hjälpt mig att sluta gråta för att jag blir arg eller upprörd. Det har jag gjort hela mitt liv, även innan jag hade depression. Min mamma är likadan, så det kanske går i arv tyvärr...

• Anonym (gråterskan)
    Anonym (tears) skrev 2010-08-12 16:48:53 följande:

Precis som om jag skrivet de raderna själv.....exakt!!  Tårarna kommer bara man diskuterar...vad som helst ibland. Sambon tycker ju det är löjlig när jag gråter för ingenting så vi "vågar" nästan inte ta upp saker för det funkar inte att prata. Jag drar mig definitivt för att dra upp vikigare saker som rör oss....JOBBIGT!!

Har inte heller andra problem, är en helt normal och gladmänniska för övrigt och på jobbet eller i andra situationer har jag inga problem.

/kraaam

Exakt är det för oss också.. Min kille sa "Jag vågar snart inte säga någonting för då börjar du bara gråta" det är ju hemskt att han ska känna så.. ändå är det så jäkla jobbigt när jag väl sitter där och han höjer rösten låter irriterad el liknande.. det gör fysiskt ont i mig och gråten bara väller fram.
  • Anonym (gråterskan)
    Anonym (grin-lisa) skrev 2010-08-12 20:08:05 följande:
    Det flandroz skrev låter dock intressant... hypnos har jag hört talas om. Men skulle bra gärna vilja möta någon som gjort en sådan behandling bara =)
    Ja det skulle vara synnerligen intressant att få höra personligen från någon som testat detta oc hur dom upplever det efteråt..Kan alla människor hypnotiseras? jag är ju värsta kontrollfreaket så jag misstänker att jag inte skulle kunna slappna av och "öppna upp" tillräckligt. Jag får för mig att det är en viss personlighetstyp som är mottagliga för hypnos. Hoppas jag har fel..
  • Verkligen

Vi kan byta, jag gråter aldrig och det är ganska jobbigt då det förväntades att jag skulle gråta när föräldrarna dog osv.. 

Nä, skämt åsido.

Men som nån tipsade om så borde det klassas som nåt som sjukvården kanske kan hjälpa dig med. Kanske hypnos eller nån form av KBT?
    Det låter jobbigt att ha det så som du har det och jag tycker att du ska be vården om hjälp, om inte dom kan hjälpa dig så kanske dom kan slussa dig rätt i alla fall.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
  • Anonym (gråterskan)
    Anonym (också) skrev 2010-08-12 21:24:12 följande:
    Oh, jag känner VERKLIGEN igen mig. Gråter ALLTID när jag blir minsta upprörd, arg etc. Värst är det givetvis hemma. Kan inte ha en diskussion ens med maken utan att jag börjar grina. Detta gör ju att man drar sig för att ta upp saker bara för att man inte orkar med. Maken är dock van vid detta och kommenterar det aldrig. Men JAG blir vansinnig på att inte kunna bli ARG på riktigt och skrika och säga ifrån utan att böla istället. Det som fungerar bäst där är att bara låta det komma, rösten bryts och jag grinar lite men sen brukar det lugna sig om jag själv inte bryr mig så mycket om det och sen kan vi prata lite mer sansat. beroende på vad det gäller förstås... Värst blir det ju om man verkligen försöker att INTE gråta, då är det kört. Maken kan även hitta mig grinandes över diskbänken när barnen är för jobbiga, men även det brukar han ta med ro. Så där har jag väl det rätt bra ändå. Kanske om ni kan förklara för era män att ni har det här problemet och att ni inte kan hjälpa det? Det sista man behöver är ju att få höra att man är löjlig som grinar.

Värre är det ju om det är inför andra än familjen. Då kan det verkligen kännas handikappande. Har själv gått i terapi för depression och äter antidepressiva. Detta har INTE hjälpt mig att sluta gråta för att jag blir arg eller upprörd. Det har jag gjort hela mitt liv, även innan jag hade depression. Min mamma är likadan, så det kanske går i arv tyvärr...
    Ja jag kan känna igen det där att det blir värre när man inte FÅR gråta..

Min familj (inte min sambo för han är rätt "ny" i mitt liv) är så van att jag gråter så dom kommenterar det aldrig och låter sig inte skrämmas eller provoceras av det utan fortsätter prata som om tårarna inte fanns där och då tar det liksom udden av gråten.. Gråter gör jag ju iallafall, men det blir inte lika jobbigt. Men jag kan förstå min sambo som upplever detta som oerhört jobbigt. Han är ju inte van att hantera dylika problem och rent generellt så ses ju gråt som ett tecken på sorg eller förtvivlan. Ngt som skall tröstas bort helt enkelt. Och han känner skuld och tror att det är han som orsakar mina gråt-attacker, vilket han ju iofs gör iom att det pga att han höjer rösten eller liknande som jag gråter. Fast jag kan ju gråta av så många andra anledningar också, så det skulle vara skönast om han slutade känna skuld och bara lät mig gråta. Har försökt förklara för honom, men det verkar inte vara så att han förstår.

Men att gråta med honom är ju bara en av tusen situationer där jag gråter. Sist så satt jag i en kyrka och hörde en vacker sång och började gråta och snörvla så att folk vände sig om och "hyschade" på mig... "Shhhhh" hördes äverallt och jag skämdes.. Det går liksom inte att hejda gråten när den väl kommer.
  • Anonym (gråterskan)
    Verkligen skrev 2010-08-14 22:45:15 följande:
    Vi kan byta, jag gråter aldrig och det är ganska jobbigt då det förväntades att jag skulle gråta när föräldrarna dog osv.. 

Nä, skämt åsido.

Men som nån tipsade om så borde det klassas som nåt som sjukvården kanske kan hjälpa dig med. Kanske hypnos eller nån form av KBT?
    Det låter jobbigt att ha det så som du har det och jag tycker att du ska be vården om hjälp, om inte dom kan hjälpa dig så kanske dom kan slussa dig rätt i alla fall.
    Det kan nog vara nog så jobbigt. Gråter man inte är man känslokall, gråter man för mycket så är man för blödig och jobbig. Ja herregud, det är inte lätt att vara människa i mellanmjölkens land..
  • Verkligen
    Anonym (gråterskan) skrev 2010-08-14 22:51:35 följande:
    Det kan nog vara nog så jobbigt. Gråter man inte är man känslokall, gråter man för mycket så är man för blödig och jobbig. Ja herregud, det är inte lätt att vara människa i mellanmjölkens land..
    Där slog du huvudet på spiken!
    Jag är faktiskt själv nyfiken på hypnos för jag inser att det är lite galet att jag inte "kan" bli ledsen men samtidigt är det inget jag lider av och ingen annan heller förutom dom som kallar mig känslokall och empatilös.

Jag hoppas att du får hjälp på nåt vis så du kan slippa gråtandet, inget fel i att gråta men om det förstör för dig i vissa sammanhang så är det inte bra.
    ♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmor.wordpress.com
Svar på tråden Jag gråter för lätt! Vad ska jag göra??