Jag gråter för lätt! Vad ska jag göra??
Hej!
Mitt problem är att jag har alldeles för lätt att gråta, i vilken känslosam situation som helst. Visst är det bra att kunna gråta och ha nära till sina känslor ibland, men ibland skulle jag verkligen vilja kunna kontrollera det hela. Det känns inte normalt att inte kunna ha en diskussion, till exempel med min sambo, utan att jag ska börja gråta (trots att jag verkligen försöker kämpa emot), eller kunna ta emot minsta lilla kritik utan att gråta. Det behöver inte alls handla om något särskilt viktigt, minsta lilla känslosvall och tårarna rinner över. Jag behöver inte ens vara ledsen.
Det känns jobbigt för det förtar det jag egentligen vill få fram, och dessutom är det inte alltid så kul att känna att tårarna börjar komma till exempel när vi handlar på affären, eller på något annat ställe där det är mkt folk..
Jag ser detta som ett problem, så fort jag bråkar, får kritik el diskuterar lite hetskt med en person jag bryr mig om kommer tårarna, även om jag försöker stå emot. Samma sak gäller om jag ska bekänna något eller berätta något personligt. Om jag "övar" för mig själv kan det kännas bra och jag tänker att det här går bra men jag hinner knappt börja min mening när jag väl ser personen i ögonen innan det är kört.
Jag är en glad person i övrigt, jag känner mig nöjd med livet, har haft en lycklig uppväxt, är inte deprimerad eller något sådant. Det är bara att jag inte kan stoppa gråten så fort det blir för mycket känslor.
Jag skulle vara oerhört tacksam över konkreta tips på övningar för att lära mig kontrollera min gråt bättre (för just nu är den helt okontrollerbar i situationerna jag beskrev).
Tack på förhand!