• Callandra73

Muslimsk/islamisk vigsel utan hindersprövning?

Hej alla,

finns det någon som möjligtvis känner till om det i Stockholm går att vigas i en muslimsk/islamisk ceremoni utan giltig hindersprövning från Skatteverket? Det går tydligen inte att vigas i någon av de större moskeerna i Sthlm utan godkännande av Skatteverket först?
    För att förtydliga så finns det ett pågående ärende för hindersprövning hos Skatteverket gällande paret i fråga, men då ena parten inte är folkbokförd i Sverige så kräver Skatteverket ett så kallat civilståndsintyg som kommer ta lång tid att få fram från det berörda hemlandet i fråga, och paret i fråga vill inte vänta med att vigas muslimskt.
    De kommer gifta sig borgerligt så snart de får ok från Skatteverket, men det kommer som sagt att ta sin lilla tid.
    Väldigt tacksam för minsta lilla hjälp i frågan!

• Svar på tråden Muslimsk/islamisk vigsel utan hindersprövning?
  • sextiotalist

Funderar, kan det vara så att moskéerna har fått tillstånd av staten att deras vigslar räknas även som juridisk vigsel, då tror jag nog att det kan vara svårt Vad säger koranen, finns det inte en chans att ni kan få en Imam att välsigna er vigsel, utan att den officiellt registreras?
    Det finns ju dom som än en gång ger sina äktenskapslöften i kyrkan, utan att därmed juridiskt gifta om sig. Slänger bara fram lite idéer

• iban36

Hej, jag vet inte hur ni väljer att göra , men en lösning skulle vara att hemlandet skickade papper på att äktenskap har ingåttspå en snabbvisit i hemlandet, då behövs inget intyg, dom kan vigas muslimskt tex på ålandsbåten. Lagarna som gäller för äktenskap och att ingå i det, baseras på land och plats man vigs på, man får anspassa sig t dom reglerna. Jag vigdes i quetta pakistan och hade inte genomgått en hindersprövning, äktenskapet är giltigt internationellt och även i sverige nu, och han är hemma i sverige nu. hitta bara en imam / mulla som kanske är lite flexibel med information man måste ge till myndigheterna.  bara lite tankar... 

Svar på tråden Muslimsk/islamisk vigsel utan hindersprövning?