Inlägg från: qzectb |Visa alla inlägg
  • qzectb

Vad betyder *visa hänsyn* för dig?

När skulle det inte gå att visa hänsyn? Vad är sammanhanget? Vad betyder "defust"? (Diffust misstänker jag.)

• qzectb

Diffust med i, som i diffusion mm.

Det finns ju vissa fall då man inte kan göra alla nöjda, men det är inte samma sak som att vara hänsynslös tycker jag. Man behöver ju inte köra över den part som kommer till korta, man kan på så trevligt sätt som möjligt klargöra situationen och visa hänsyn fast man inte kan ge favörer.

När skulle man behöva bete sig tölpaktigt mot någon? (Ja, bortsett från fallet där någon annan beter sig svinigt först, men det tycker jag är en helt annan sak, då är det den som tvingar en själv i försvar).

• qzectb
    Clobberella skrev 2010-08-13 07:24:41 följande:
    Beror på sammanhang. När man kör bil -Ja, när man söker jobb -Nej.
    Klart du visar hänsyn när du söker jobb. Om du inte gör det, så det märks för arbetsgivaren, är du garanterat ute. Hänsyn betyder för mig inte att alla skall få det precis som de vill. Det är inte hänsyn att ge någon annan jobbet man själv vill ha, det är uppoffring.

Den som inte visar hänsyn, till exempel när man söker jobb, tränger sig före i kön, häller bläck på andras ansökningshandlingar, sprider illvilliga rykten om de andra sökande... Och om man visar hänsyn så beter man sig trevligt och seriöst, "låt bäste man vinna", försäker själv vara bäst men utan att trycka ner de andra.

Ordens betydelse är viktig och knepig. (Och stavningen också. "Defuse" är ett engelskt ord som betyder "ta bort/släcka stubinen".)
Svar på tråden Vad betyder *visa hänsyn* för dig?