känner ni om de e båda tvillingarna som rör sig?
Hej jag är gravid med tvillingar är i v 23 nu, e orolig över om ja känner båda tvillingarna. får för mig att de bara e den ena ja känner.. tacksam för svar.
kraam
Hej jag är gravid med tvillingar är i v 23 nu, e orolig över om ja känner båda tvillingarna. får för mig att de bara e den ena ja känner.. tacksam för svar.
kraam
Är i v 22 och kan sällan avgöra vem av dom det är somm rör sig. Nu ligger dom på varsin sida så många gånger kan jag gissa men inte vara säker. Har också då och då fått för mig att den´ena inte rör sig lika mycket men båda verkar må bra så det gör dom säkert även om jag inte känner allt som händer där inne.
Jag skulle inte oroa mig, jag tyckte också att jag bara kände 1 men det visade sig att båda låg med benen åt samma håll. Det är ofta väldigt svårt att avgöra nu också vem som är vem, är i v 34. Jag tror det är få som vet exakt vem som är vem, då måste de ju verkligen ligga helt på varsin sida av magen, mina ligger båda mer åt höger sida. Men förstår att du funderar, man vet ju inte hur det ska kännas!
Jag känner nog egentligen mest 1, den ena ligger mer åt ryggen sa tjejen på vårat UL och den andra mer framåt. Men ibland när den främre rör sig tycker jag att det skapar en liten dominieffekt där inne och att det rör sig i sidan oxå..väldigt svårt att avgöra. Tyckte att det var svårt men min förra (när det bara var en) att känna vilken kroppsdel som rörde sig :)
Instämmer i att det inte är helt lätt att avgöra. Mina ligger med ettan längre ner och jag tolkar att det är den när det känns nästan nere vid blygdbenet. Tvåan känner jag däremot jättemycket då den nog ligger med ryggen som översta delen på magen och där rör det sig väldigt mycket. Många rörelser har jag dock ingen aning om vem som framkallar. Är i v 35 nu.
När jag väntade mina tyckte jag också att jag bara kände den vänstra. Hon var klart sprattligare än brorsan Men visst var jag lite orolig då och då...
Har själv funderat mkt över detta, men är bara i v 19 ännu.
Vid förra graviditeten (med ett barn i magen) sa min BM att jag from v 24 skulle känna tydliga rörselser från barnet vid minst tre skilda tillfällen per dag. Om jag inte kunde få den att röra sig genom att buffa på magen, dricka kallt vatten, äta socker mm skulle jag ringa/åka in till BB så de fick kolla att bebisen mådde bra.
Men hur gör man då när man väntar tvillingar??? Hur har era BM sagt att ni ska göra om ni inte vet vilken som rör sig? Då får man ju åka in till BB varje dag för att kolla om man inte är säker?
Jag blir orolig bara jag tänker på v 24 och frammåt...
Jag väntar tvillingar i v 27 och känner mycket sparkar och rörelser men har ingen aning om vilken som är vilken. Ofta har jag känt sparkar på samma ställe under flera dagar och då har det visat sig på UL att de ligger med fötterna åt samma håll. Ibland kan man kanske lista sig till på intensiteten att det med största sannolikhet är två som sparkar men jag håller med om att det är svårt och att man blir lite nojig...
Jag kunde göra det. Efter ett antal ultraljud hade jag lärt mig hur de låg, men självklart var jag inte helt hundra varje gång det rörde sig där inne
Jag känner också min vänstra tvilling mer än den högra.
Jag tyckte mest att jag kände på ett o samma ställe (i mitten av magen, där alla händer o fötter möttes) sista tiden, men min BM-vikarie lugnade mig och sa mest att jag skulle känna av dem ett visst antal ggr/dag (minns inte hur många).
I efterhand visade det sig att jag hade alldeles rätt, jag hade bara känt av den ena bebisen. Den andra mådde inte bra, var kraftigt tillväxthämmad (viktmässigt) då ena moderkakan inte fungerat sista månaden.
Vill INTE skrämma upp ngn, men ändå visa på att det kan finnas befogad oro. Så kolla upp det om ngn av er känner oro för en/båda av tvillingarna.
Sara 75 - ja det var just sådant jag är rädd för. Blir nog många besök till BB den graviditet!
Jag känner av vilken av dem det är som sparkar. Men den ena ligger långt ner åt vänster, andra långt upp åt höger så är rätt långt mellan dem och de har fått tendens att sparka ut åt sidorna. Men än så länge är det rätt tidigt. Senare kanske de flyttar mer på sig och då kanske dt blir svårare att avgöra.. Blir spännande att se.
Jag har en grej så man kan lyssna på hjärtljuden på mina, så är jag osäker på om de båda lever så tar jag fram den =) känns mycket lugnare efteråt =)
Tack för alla svar =) Känner båda nu de ligger änna som i en våningsäng =) Har ni funderat på om ni vill föda normalt eller med KS ?? kram
Bebbi - vaginalt om bebisarna ligger rätt och mår bra. Min BM säger att man kan få föda vaginalt även om först bernet ligger i säte, förutsatt att man har tillräckligt brett bäcken och bebisen inte är jättestor.
Födde vaginalt med 1:an och det gör jag gärna om. Det är ju bästa för barnen också, lungorna kommer igång ordentligt. Snitt är alltid en större risk eftersom det är en operation.
Ja vill också föda vagi alt om de e möjligt, känns som de bästa för både barnen och mig.. vill ju gärna kunna bära mina barn när de kommit..=)
Jag känner nog skillnad på vilken av twinsen som sparkar.
De är båda inne i en väldigt livlig period just nu
(Är i vecka 23)
Man blir riktigt öm nere i blygdbenet och uppe mot revbenen..
Kanske ska förtydliga att mina "problem" inträffade sent i graviditeten. Det var efter sista tillväxt-UL i vecka 36 som min ena tvilling sackade efter och mådde allt sämre, sannolikt pga att hans moderkaka inte fungerade lika bra/min kropp inte klarade av att förse två bebisar med tillräckligt med näring.
Då finns det inte samma utrymme för de små och det var svårt att känna om händer o fötter i mitten av magen tillhörde TV1 eller TV2.