• ShuppShupp

Människosyn??

Hej!

Jag håller på att skriva en uppgift om olika människosyner och jag tycker detta var rätt intressant.
    Så nu blev jag lite nyfiken, vad har ni för människosyn???

• Svar på tråden Människosyn??
  • crabban

Jag har en humanistisk människosyn har jag förstått.. Har precis studerat detta i en kurs i vårdvetenskap. Det är den humanistiska människorsynen som bör ligga till grund för allt vårdande till exempel. Har man den människosynen så medger man att det finns mer än bara materiella företeelser, alltså att människan består av mer än bara en kropp. Hon består även av en själ och ande. Det är också så man bör se på sin medmänniska; som en förening av dessa tre enheter. Med själ mednar man det psykiska och med ande det mer existentiella.

• Bongobongo

Jag har en materialistisk människosyn. Jag ser på människor som motiverade av sina materiella behov och intressen.

• NizzY

humanisktikst och holistikst , individuell så klart ... vill du att jag ska utvecka mig kan du jo hälsa på mig så pratar vi

• frugus

Jag präglas också av båda humanistisk och holistisk tankegång angående människosynen. Tror det är väldigt viktigt att se hela människan, inte bara det fysiska, speciellt inom vården. Alla delar är ju så invävd i varandra, mår själen dårligt kan det gå ut över kroppen också, etc. Jag tror detta är viktigt, speciellt med tanke på smärta - att man tar bort stigmat på psykosomatisk smärta. Att acceptera att smärtan kan vara lika reell fastän det inte är vävnadsskada som orsakar den, utan kanske psykiska skäl. Kan man acceptera det tror jag man har lyckats uppnå en riktig helhetssyn på människan.

Svar på tråden Människosyn??