• Joual

Engagera sig politiskt

Jag är en vanlig borgerlig gräsrot som de senaste valen röstat på folkpartiet eftersom jag känner mig hemma med den liberala grundtanken i politiken. Flera av mina speciella hjärtefrågor är också sådana där jag tycker att folkpartiet har profilerat sig, t ex skolfrågor och hbt-frågor.

Nu har jag funderat på att engagera mig politiskt i min hemkommun, men jag har blivit alltmer tveksam eftersom det finns några frågor där min uppfattning skiljer sig från folkpartiets officiella linje. Jag är t ex för en kvoterad föräldraförsäkring och emot att Sverige ska ha euro som valuta. Min fundering är hur mycket man kan avvika från partiets linje och ändå vara engagerad folkpartist i praktiken?

• Svar på tråden Engagera sig politiskt
  • Folkpartiet

Jag tror att de allra flesta partimedlemmar och förtroendevalda i politiken, oavsett parti, ibland har uppfattningar som skiljer sig från det som är partiets beslutade uppfattning. Det vore ju nästan konstigt om alla i ett parti tyckte likandant. Och det vore inget bra för idéutvecklingen heller!

Debatter om hur föräldraförsäkringen ska utformas har vi på vartenda ett av folkpartiets landsmöten, så i den frågan finns det många av våra medlemmar som har åsikter.

Ingen annan än du själv kan till slut avgöra om du vill och ska engagera dig politiskt. Jag hoppas förstås att du gör det och att du väljer folkpartiet. Vi är stolta över att vara liberaler, har högt i tak och blir jätte glada om du kommer med. Vi välkomnar också den som inte är medlem, men sympatiserar med våra värderingar att stötta oss i valkampanjen.  Du behövs! Läs mer här:
    http://www.folkpartiet.se/Vi-behover-dig/volontarer-sokes/

Svar på tråden Engagera sig politiskt