• sankthans

De sexiga idealmåtten för kvinnor (och män)

På webben tycks det vara storlek 36”-24”-36” (91-61-91 cm) som är idealmåttet för kvinnokroppen. (Greta Garbo hade måtten 35 ½ - 26 -38 år 1930 medan dagens fix skådis Megan Fox har måtten 34-26-24.) Vad kan man utläsa av det? Att varken Garbo eller Fox hade/har det ideala midjemåttet och att Fox inte har mycket till bakdel. Läckrare kurvor på Garbo med andra ord.

Men vad är idealmåtten för män?

Porfirio Rubirosa – världens mest kända/ökända playboy som fångade de rika arvtagerskorna Doris Duke och Barbara Hutton – var inte känd för några mått annat än den 14 tum långa ”latin lollipop” han hade innanför byxorna.

Bryr sig kvinnor lika mycket om mannens ideala kroppsmått som de gör med sin egna/kvinnornas idealmått? Kvinnor pratar om andra kvinnors kroppar/storlek o.s.v men pratar kvinnor lika ingående och kritiskt om männen kroppsmått?

Är det viktigt för kvinnor att deras män har en 29 tums midja tex.?

• Svar på tråden De sexiga idealmåtten för kvinnor (och män)
  • Anonym (tjej22)

Nja, både ja och nej. Jag tyckte inte att det fanns ett svar som passade riktigt bra med så som jag tycker.

Eftersom jag är anonym kan jag vara helt ärlig :)

Såhär: Om killar tror att vi tjejer inte tänker så mycket på killars utseende och bara bryr oss om personlighet/status/pengar osv då har ni uppfattat saken fel, bland mina tjejkompisar pratar vi ganska mycket kring killars utseende, dock så är ansiktet i lika mycket fokus, om inte mer, än kroppen när vi diskuterar killars utseende. Vi diskuterar ofta och kommenterar (inte så att han hör givetvis) om en kille är för tjock, för smal, har fina läppar eller ögon, är för alldagligt/tråkigt klädd eller har ful frisyr.

Själv så föredrar jag medelviktiga killar åt det smala hållet med proportionell kropp. Vad som är "ideala mått" är inte samma för mig som för resten av den kvinnliga befolkningen. Precis som vissa killar föredrar måtten på Megan fox medan andra hellre vill ha en Greta Garbo så gillar vi kvinnor heller inte samma saker.

Tex så tycker jag inte att det är så snyggt med alltför breda axlar på killar.

• Anonym (tjej22)

Sen exakt vilka mått han har spelar inte så stor roll utan det är hur det ser ut som räknas.

• Anonym (...)

Vet inte vad jag ska svara, både ja och nej.
    Min första pojkvän hade breda maskulina ben men kycklingbröst och inga arm muskler.
    Jag blev inte kär i honom på grunda av hans kropp.
    Min man har en väldigt maskulin kropp, breda axlar och mycket naturliga muskler vilket jag föredrar på en kille om jag får välja.
    Menar då inte någon sorts bodybuilder utan naturligt muskulösa killar.

• Caranlachiel

Jag är ganska känslig för kroppsmått. Viktigt för mig är att mannen är lång (eftersom jag är lång) och att han har breda axlar (vill kunna känna mig liten i hans famn). Däremot bryr jag mig mindre om sexpack och liknande. Viktigast är proportionerna - att inte benen känns för långa eller för korta i förhållande till överkroppen t.ex. Kvinnor kommer undan med ben som är "för långa" men på män ser det konstigt ut. Fast det är värre om benen är för korta...

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
Svar på tråden De sexiga idealmåtten för kvinnor (och män)