• Dieselmom

Ni som ger er a barn Lactulos...

hur mycket ger ni dem, hur ofta och till vilken mängd ersättning?

TACK! 

• Svar på tråden Ni som ger er a barn Lactulos...
  • Vickan I

Vi ger sonen laktulos. Från han var strax under 6 månader och fortsätter ännu (är 1½ år nu). Från början behövde han 5 ml/dag, nu är vi nere på 2,5 ml varannan dag. Vi har gett det i gröten på morgonen, då läkaren rek att ge det tidigt på dagen så att det ska hjälpa under dagen och magen "vila" under natten. Men nu vägrar sonen gröt så vi ger det i yoghurten eller annat vid mellis.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • mammaNena

vi va uppe i 7 ml om dagen, men det fungerade inte alls här. så nu har vi istället movicol.
    han hade jätte ont i magen av lactulosen och bajsade ändå med 1 veckas mellanrum.

• Dieselmom

Ok... jag ger min 5 veckors 3 ml vid varje mål...och han äter var 2-4 timme dygnet runt Skäms Tycker att avföringen är väääldigt lös men han kämpar och har ont hur länge som helst innan han får ut den endå! Rynkar på näsan

• Vickan I
    Dieselmom skrev 2010-08-13 14:43:41 följande:
    Ok... jag ger min 5 veckors 3 ml vid varje mål...och han äter var 2-4 timme dygnet runt Skäms Tycker att avföringen är väääldigt lös men han kämpar och har ont hur länge som helst innan han får ut den endå! Rynkar på näsan
    Men det låter ju inte bra, stackars liten . Så jobbigt när ens små har ont. Vår son har haft oerhöra problem med magen så jag vet hur det känns. Vad säger BVC? Om avföringen är så lös, men han ändå kämpar så låter det som ngt annat kan ligga bakom magproblemen. Det låter ju som en himla massa laktolos per dyng som ändå inte hjälper.
  • Vickan I

Antar att han äter ersättning som gör han förstoppad? Har ni provat mjölkfri ersättning etc?

• Dieselmom

PGA kräkningar har han fått Enfamil utskriven, vi testade även Nutramigen men läkaren uteslöt mjölkallergi. De dagar då han inte bajsar kräker han mer.. säger sig själv kanske eller bara en tillfällighet, jag vet inte. De sa ju även att han kunde få ont i magen av lactulosen.. men var drar man gränsen? Han måste kunna bajsa utan att ha ont? Blir så ledsen när jag ser hur ledsen han är. Så fort han har lyckats få ut avföringen så är han mkt gladare och piggare, en helt anan bebis!! Glad

• mammaNena
    Dieselmom skrev 2010-08-13 14:55:59 följande:
    PGA kräkningar har han fått Enfamil utskriven, vi testade även Nutramigen men läkaren uteslöt mjölkallergi. De dagar då han inte bajsar kräker han mer.. säger sig själv kanske eller bara en tillfällighet, jag vet inte. De sa ju även att han kunde få ont i magen av lactulosen.. men var drar man gränsen? Han måste kunna bajsa utan att ha ont? Blir så ledsen när jag ser hur ledsen han är. Så fort han har lyckats få ut avföringen så är han mkt gladare och piggare, en helt anan bebis!! Glad
    han kan få väldigt ont i magen pga gaser som är en biverkning av lactulosen. tycker nog att det låter väl mycket om bajset är jätte löst, då har han nog fått för mycket! hur ofta bajsar han? blir det inte bättre så ring barmottagningen istället för bvc. till oss så sa både bvc sköterskan och läkaren : bara ge mer laktulos, ingen fara! det spelade inte ens någon roll att vi va uppe i 7 ml om dagen, han bajsade fortfarande inte, men skrek som en tok hela dagen. ändå sa de: bara ge högre dos.
    Så fort vi pratade med barnmottagningen sa de att vi absolut inte skulle ge mer laktulos när det blev SÅ tokigt! fick komma in på en gång och fick då movicol istället. har tagit 5 dagar, men nu verkar det som det satt fart på magen! vårt mål är att han iaf bajsar varannan dag..

Tänk vad livet kan kretsa kring bajs! men när magen krånglar, finns det något värre?!?!
Svar på tråden Ni som ger er a barn Lactulos...