Ni som ger er a barn Lactulos...
hur mycket ger ni dem, hur ofta och till vilken mängd ersättning?
TACK!
hur mycket ger ni dem, hur ofta och till vilken mängd ersättning?
TACK!
Vi ger sonen laktulos. Från han var strax under 6 månader och fortsätter ännu (är 1½ år nu). Från början behövde han 5 ml/dag, nu är vi nere på 2,5 ml varannan dag. Vi har gett det i gröten på morgonen, då läkaren rek att ge det tidigt på dagen så att det ska hjälpa under dagen och magen "vila" under natten. Men nu vägrar sonen gröt så vi ger det i yoghurten eller annat vid mellis.
vi va uppe i 7 ml om dagen, men det fungerade inte alls här. så nu har vi istället movicol.
han hade jätte ont i magen av lactulosen och bajsade ändå med 1 veckas mellanrum.
Ok... jag ger min 5 veckors 3 ml vid varje mål...och han äter var 2-4 timme dygnet runt Tycker att avföringen är väääldigt lös men han kämpar och har ont hur länge som helst innan han får ut den endå!
Antar att han äter ersättning som gör han förstoppad? Har ni provat mjölkfri ersättning etc?
PGA kräkningar har han fått Enfamil utskriven, vi testade även Nutramigen men läkaren uteslöt mjölkallergi. De dagar då han inte bajsar kräker han mer.. säger sig själv kanske eller bara en tillfällighet, jag vet inte. De sa ju även att han kunde få ont i magen av lactulosen.. men var drar man gränsen? Han måste kunna bajsa utan att ha ont? Blir så ledsen när jag ser hur ledsen han är. Så fort han har lyckats få ut avföringen så är han mkt gladare och piggare, en helt anan bebis!!